‘The very act of categorizing the world can have unintended consequences’(Tett).

Ordenen

silo denkenWij hebben een natuurlijke cognitieve behoefte om de wereld te ordenen in begrijpelijke groepen of categorieën. Deze categorisatie helpt om: complexiteit te reduceren, besluitvorming sneller en efficiënter te maken. En sociale structuren en samenwerking mogelijk te maken (silo’s).

Silo-denken (of silo mentaliteit) verwijst naar situaties waarin afdelingen, teams of individuen binnen een organisatie niet of nauwelijks samenwerken en vooral opereren vanuit hun eigen belang of perspectief, wat de effectiviteit en innovatie belemmert.

Grenzen

Door dingen, mensen en taken te groeperen, ontstaan echter grenzen: wij (team, afdeling etc) versus zij. Deze grenzen zijn vaak arbitrair of ontstaan historisch, maar worden na verloop van tijd als "natuurlijk" of "vanzelfsprekend" ervaren.

Mensen binnen een silo delen vaak dezelfde aannames, probleemdefinities en prioriteiten. Andere perspectieven worden genegeerd of als irrelevant beschouwd. Silo’s zijn niet slechts organisatorische indelingen, maar culturele en mentale constructies. Ze ontstaan uit de menselijke behoefte om orde te scheppen, maar kunnen leiden tot fragmentatie en inefficiëntie.

Aannames

De aannames die ten grondslag liggen aan silo-denken zijn vaak impliciet, maar sterk bepalend voor hoe afdelingen en mensen zich binnen organisaties gedragen. Hier zijn een aantal aannames die silo's in stand houden: teams geloven dat zij specialist zijn en dat anderen hun processen niet begrijpen met als gevolg dat men andere afdelingen pas laat of helemaal niet bij besluitvorming betrekt.

Veel komt de overtuiging voor dat overleg en afstemming alleen maar vertragen, met als gevolg dat besluiten geïsoleerd worden genomen zonder oog voor de impact op anderen. We gaat ervan uit dat andere afdelingen eigen belangen nastreven en dus kritisch benaderd moeten worden, wat weer leidt tot een gebrek aan openheid en een defensieve houding in overleg. Ook speelt dat wij ons als uniek of bijzonder zien (bijv. IT versus HR). Dat heeft dan weer tot gevolg dat er weinig bereidheid is om processen of taalgebruik af te stemmen op anderen.

Patronen

Hoe doorbreek je deze patronen? Simpel is het doelbewust stimuleren van samenwerking tussen mensen uit verschillende vakgebieden, afdelingen en achtergronden. Moedig aan om buiten je traditionele rol het initiatief te nemen, te experimenteren en samen te werken. Breng data uit verschillende silo’s bij elkaar om patronen te ontdekken die tot een Big Picture leiden.

Bescheiden

Enige bescheidenheid wil ook helpen. In plaats van de anderen te meten aan een absolute morele standaard kun je je ook afvragen wat de omstandigheden zijn achter iemands gedrag en hoe zou ik zelf onder soortgelijke druk hebben gehandeld?

Literatuur

Tett, G. (2016). The SILO effect. Virago Press
Zahl, D. (2022). Low Anthropology: The Unlikely Key to a Gracious View of Others (and Yourself). Brazos Press
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. (2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! SWP