Hoe verander je (je eigen) gedrag?
‘It is often said that behaviour change is easy. It isn’t’(Michie)
Doen
Gedrag is wat mensen doen: specifiek, waarneembaar, in een bepaalde context. Voor effectieve gedragsverandering moet je eerst precies vaststellen: welk gedrag wil je veranderen? Wie moet het doen en wanneer, waar, en hoe vaak?
Gedrag komt voort uit de interactie van drie componenten: bekwaamheid (vaardigheden, kennis etc.), gelegenheid (toegang, omgeving etc.) en motivatie (overtuigingen, gewoontes etc.). Als je gedrag vastloopt zijn er verschillende interventies: vergroten kennis, beïnvloeden van je houding,, geven van beloningen, straffen, aanleren van vaardigheden, opleggen van beperkingen, aanpassen van de omgeving, volgen van rolmodellen en drempels wegnemen.
Veranderen
Gedragsverandering kun je aanleren. Bijvoorbeeld door terugkoppeling over je gedragsprestaties of stellen van concrete gedragsdoelen. Dit werkt het beste als de doelen specifiek, haalbaar en zelfgekozen zijn. Gedrag veranderen is niet simpelweg een kwestie van informeren of motiveren. Je moet systematisch analyseren waarom gedrag wel of niet plaatsvindt, en vervolgens meerdere strategieën combineren, gericht op het veranderen van bekwaamheid, gelegenheid of motivatie. Door je gedrag zelf te monitoren wordt het zichtbaar wat weer leidt tot zelfregulering.
Team
Als je voor een groep interventies wilt ontwikkelen is een aantal factoren belangrijk:
Factor | Waarom belangrijk |
Maatwerk | Interventie moet passen bij doelgroep, context en gedrag |
Combinatie van technieken | Multicomponent interventies werken beter dan één techniek |
Herhaling & consistentie | Gedrag verandert niet in één keer; onderhoud is cruciaal |
Participatie | Betrek de doelgroep in ontwerp en uitvoering |
Verwijder drempels | Faciliteer het gedrag praktisch en sociaal |
Concretisering
Laten we eens een persoonlijke gedragsverandering uitwerken. Het gaat om het concreet definiëren van gedrag. Dus niet ‘ik wil gezonder leven’(altijd goed) maar ‘elke werkdag ga ik om 17.00 een half uur wandelen’’. Als je kijkt naar de drie eerder componenten : bekwaamheid (kan ik het?), gelegenheid (ondersteunt mijn omgeving me?) en motivatie (vind ik het leuk?).
Literatuur
Michie, S., L. Atkins en R. West. (2014). The behaviour change wheel. A guide to designing interventions. Silverback Publishing
Woldendorp, H., A. Jeninga en A. Eliens. (2025). Kun je me doorverbinden met …mezelf? Een reisgids voor kinderen en volwassene. Virtuoos