Horeca-ondernemers kunnen een opkikkertje gebruiken

Volgens de CBS-enquête zijn de vooruitzichten voor de horeca wederom gematigd pessimistisch. De redenen hiervoor veranderen niet al teveel. De klant besteedt minder terwijl de kosten maar blijven stijgen.
In dezelfde enquête wordt de horeca-ondernemer ook voor de zoveelste keer gevraagd naar zijn plannen om deze slechte mix te veranderen. Kennelijk hoopt men dat iemand nou eens met een nieuw recept komt, anders dan de gebruikelijke besparing op inkoop, energie en personeel aan de kostenkant en meer acties aan de verkoopzijde.
Opvallend was deze keer wel, dat nu meer de nadruk werd gelegd op mogelijke samenwerking met andere bedrijven als manier om de resultaten te verbeteren.

Kan automatisering de trend keren?
Zou men dezelfde vraag echter in de VS gesteld hebben, dan zou een toenemend aantal ondernemers die vraag met "meer automatisering" hebben beantwoord.

Het neusje van de zalm
presto_615
De meest in het oog springende oplossing in dit verband is de "Presto" van ElaCarte. Deze tablet met touchscreen kan worden gebruikt om bestellingen op te nemen, af te rekenen en werkt zelfs als spelcomputer.
Tot nu toe zijn circa 300 "Presto's" met succes in gebruik genomen en het aantal afnemers groeit snel. Nog niet zo lang geleden zou dit ondenkbaar geweest zijn, maar sinds de invoering van tablets en smartphones zijn veel mensen gewend geraakt aan het werken met een touchscreen. De digitale obers doen hun intrede!

Tel uit je winst
De economische voordelen zijn verleidelijk voor de horeca-ondernemer. Tegenover de kosten van ongeveer € 1,- per tafel per dag, staat een hogere omzet per tafel vanwege extra voorafjes, desserts, drank en omzetfrequentie ter grootte van € 10,-, aldus de ervaringsregels.

Dit bedrag is nog te verhogen door het gebruik van sponsoren, die hun producten via de tablet extra kunnen promoten.

Gek genoeg liggen de tips bij tafels waarbij de tablet wordt gebruikt hoger dan bij tafels die nog ouderwets bediend worden!

Waar blijft de romantiek?

imgres
Begrijpelijkerwijs zou een dergelijke tablet afbreuk doen aan een romantisch etentje, maar er blijven genoeg restaurants over, waarbij snelheid en gemak voor de klant belangrijker is. Door elk gerecht uitgebreid te beschrijven, inclusief duidelijke foto's en wijnaanbevelingen, zijn klanten in staat snel en efficiënt te bestellen. Ongeduldige kinderen kunnen ondertussen zoet gehouden worden met een spelletje.

Werkgelegenheid bedreigd?
Voor restaurants die het aangedurfd hebben het personeel in te krimpen ligt de directe besparing natuurlijk nog veel hoger. De meeste restaurants benutten de verhoogde efficiëntie echter om het serviceniveau verder op te schroeven.

Voorlopig hoeven de 360.000 werknemers, die in de horeca werkzaam zijn, zich dus nog niet al teveel zorgen om hun baan te maken. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten. Veel zal afhangen van de mate waarin de gemiddelde restaurantbezoeker de voorgeschotelde automatisering ook kan en wil verteren.

Horeca-ondernemers die met deze vorm van automatisering willen experimenteren kunnen daarvoor waarschijnlijk gewoon zelf één van de vele tablets, die in de markt worden aangeboden, gebruiken.

De horeca-markt is groot en divers. Over smaak valt namelijk niet te twisten. Ondanks al dit soort "snelle" ontwikkelingen zullen er ongetwijfeld genoeg restaurants overblijven waar de klant in een sfeervolle ambiance rustig kan genieten van culinaire hoogstandjes.

(Google auteur)

 
Categorie Organisatie Advies