Digitale obers positief getest!
Horeca-ondernemers kunnen een opkikkertje gebruiken
Volgens de CBS-enquête zijn de vooruitzichten voor de horeca wederom gematigd pessimistisch. De redenen hiervoor veranderen niet al teveel. De klant besteedt minder terwijl de kosten maar blijven stijgen.
In dezelfde enquête wordt de horeca-ondernemer ook voor de zoveelste keer gevraagd naar zijn plannen om deze slechte mix te veranderen. Kennelijk hoopt men dat iemand nou eens met een nieuw recept komt, anders dan de gebruikelijke besparing op inkoop, energie en personeel aan de kostenkant en meer acties aan de verkoopzijde.
Opvallend was deze keer wel, dat nu meer de nadruk werd gelegd op mogelijke samenwerking met andere bedrijven als manier om de resultaten te verbeteren.
Kan automatisering de trend keren?
Zou men dezelfde vraag echter in de VS gesteld hebben, dan zou een toenemend aantal ondernemers die vraag met "meer automatisering" hebben beantwoord.
Het neusje van de zalm
De meest in het oog springende oplossing in dit verband is de "Presto" van ElaCarte. Deze tablet met touchscreen kan worden gebruikt om bestellingen op te nemen, af te rekenen en werkt zelfs als spelcomputer.
Tot nu toe zijn circa 300 "Presto's" met succes in gebruik genomen en het aantal afnemers groeit snel. Nog niet zo lang geleden zou dit ondenkbaar geweest zijn, maar sinds de invoering van tablets en smartphones zijn veel mensen gewend geraakt aan het werken met een touchscreen. De digitale obers doen hun intrede!
Tel uit je winst
De economische voordelen zijn verleidelijk voor de horeca-ondernemer. Tegenover de kosten van ongeveer € 1,- per tafel per dag, staat een hogere omzet per tafel vanwege extra voorafjes, desserts, drank en omzetfrequentie ter grootte van € 10,-, aldus de ervaringsregels.
Dit bedrag is nog te verhogen door het gebruik van sponsoren, die hun producten via de tablet extra kunnen promoten.
Gek genoeg liggen de tips bij tafels waarbij de tablet wordt gebruikt hoger dan bij tafels die nog ouderwets bediend worden!
Waar blijft de romantiek?
Begrijpelijkerwijs zou een dergelijke tablet afbreuk doen aan een romantisch etentje, maar er blijven genoeg restaurants over, waarbij snelheid en gemak voor de klant belangrijker is. Door elk gerecht uitgebreid te beschrijven, inclusief duidelijke foto's en wijnaanbevelingen, zijn klanten in staat snel en efficiënt te bestellen. Ongeduldige kinderen kunnen ondertussen zoet gehouden worden met een spelletje.
Werkgelegenheid bedreigd?
Voor restaurants die het aangedurfd hebben het personeel in te krimpen ligt de directe besparing natuurlijk nog veel hoger. De meeste restaurants benutten de verhoogde efficiëntie echter om het serviceniveau verder op te schroeven.
Voorlopig hoeven de 360.000 werknemers, die in de horeca werkzaam zijn, zich dus nog niet al teveel zorgen om hun baan te maken. De soep wordt meestal niet zo heet gegeten. Veel zal afhangen van de mate waarin de gemiddelde restaurantbezoeker de voorgeschotelde automatisering ook kan en wil verteren.
Horeca-ondernemers die met deze vorm van automatisering willen experimenteren kunnen daarvoor waarschijnlijk gewoon zelf één van de vele tablets, die in de markt worden aangeboden, gebruiken.
De horeca-markt is groot en divers. Over smaak valt namelijk niet te twisten. Ondanks al dit soort "snelle" ontwikkelingen zullen er ongetwijfeld genoeg restaurants overblijven waar de klant in een sfeervolle ambiance rustig kan genieten van culinaire hoogstandjes.
Touchschreen inbouwen in tafelblad?
Zouden ze dan ook het rookverbod gaan herzien of zijn robot-obers ook gevoelig voor sigarettenrook?
Leuk artikel Leo, maar toch even een paar kwinkslagen. De soep wordt inderdaad niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend en an sich ben ik een groot voorstander van innovatie en óók in de horeca. Echter, mijn inziens heeft de horeca en ook de retail vandaag de dag een ander uitdaging. Door tablets of digitale obers aan te bieden heeft de klant er weliswaar een speeltje bij, iets meer beleving, echter of de servicegraad nu daadwerkelijk omhoog gaat? Het vak van ober/kelner of sommelier lijkt te verdwijnen en mijn inziens hoort dit gastheerschap absoluut bij een avondje uit. Iemand die zijn of haar expertise inzet om de belevenis van klanten in een restaurant op een nog hoger plan te tillen. Kom daar vandaag de dag nog maar eens om. Uiteraard speelt dit niet of nauwelijks in het hogere segment maar het gros van de horeca zaken bediend zich vandaag de dag van goedkoper en onervaren personeel. Juist hier valt nog heel veel winst te behalen. Goed gastheerschap is niet vanzelfsprekend meer. Dus in plaats van robots in te zetten zou ik de aanschafkosten hiervan liever geïnvesteerd zien in een cursus klantcontact en gastheerschap. Zeker als over circa één of twee jaar het gros van de bevolking thuis een tablet heeft. Het nieuwe is er dan wel vanaf en gaat men dan uit eten om te spelen met iets wat men thuis ook al heeft? Nee we gaan toch doorgaans uit eten om te genieten en verrast te worden maar bovenal om in de watten te worden gelegd.
Hallo Ivar,bedankt voor het compliment en het goed uitgewerkte commentaar. Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan een gezellige "menselijke" ambiance. Er zijn echter (zeker in de VS) veel snelle familierestaurants waar efficiëncy de ongeduldige ouders en hun kinderen liever is dan een ober die hen alles over wijnen weet te vertellen. Zoals ik al zei: over smaak valt niet te twisten.
Een leuk stuk met zinnige informatie. Duidelijk is dat er door horecazaken een keuze gemaakt kan worden om te innoveren of om stil te blijven staan. De consument veranderd, dus horecazaken moeten meeveranderen in mijn optiek. Ook met hulpmiddelen kan gastvrijheid door het personeel van de horecazaak geboden worden, misschien nog wel meer omdat er meer tijd beschikbaar komt voor interactie. Ik mis in het verhaal nog wel de link naar bestellen via de Smartphone. Er zijn diverse systemen voorhanden die het mogelijk maken om via de telefoon te bestellen. Op deze manier biedt je het beste van 2 werelden.