Het gebeurt steeds vaker, slimme (video)campagnes om concurrenten reclame voor je eigen merk te laten maken.
Vaak zijn deze filmpjes ludiek van opzet en hebben daarom een enorm potentieel viraal effect, maar is het daadwerkelijk effectief en wat doe je als je 'slachtoffer' bent geworden van een dergelijke campagne.

Een mooi voorbeeld van een dergelijke campagne is te zien in het onderstaande filmpje waarin DHL haar directe concurrenten gebruikt om haar eigen boodschap te verkondigen. Dit filmpje is inmiddels ruim 4,8 miljoen keer bekeken.

Goedkoop en effectief?
Als je naar het filmpje van DHL kijkt lijkt het een goedkope en effectieve manier om je boodschap te verkondigen. Ruim 4,8 miljoen kijkers ten opzichte van de productiekosten zal een goede verhouding opleveren. De vraag is echter bereik je ook je doelgroep? Ongetwijfeld zal een deel van de kijkers ook je doelgroep zijn, maar dit is niet of nauwelijks te meten. Daarom zou het interessant zijn om inzicht te krijgen in cijfers over merkbekendheid/merkbeleving en extra bezoek aan bijvoorbeeld de website in de periode direct voor en direct na de lancering van het filmpje.

Overweeg je om zelf een dergelijke campagne op te starten, bepaal dan ook aan welke doelstellingen (meer website bezoek, betere naamsbekendheid e.d.) een campagne moet voldoen en meet de resultaten.

Slachtoffer
Hoe moet je hier nu mee omgaan als concurrent? Niets doen of ‘terugslaan’ met een eigen campagne?
Het antwoord is niet eenduidig. ‘Terugslaan’ kan goed werken mits de campagne aansluit op de originele campagne en snel gelanceerd kan worden. Een nadeel kan zijn dat door je eigen filmpje de aandacht gevestigd wordt op het originele filmpje van je concurrent. Daarnaast kan een situatie ontstaan waarbij over en weer steeds meer filmpjes worden gemaakt, waardoor kosten stijgen (vaak niet budgetten meegenomen) en de kracht van de boodschap afzwakt.

Ben je niet in staat om snel en ludiek te reageren, dan kan het bedenken van een nieuwe campagne gericht op de concurrent een optie zijn, mits je je op dit vlak wilt begeven natuurlijk. Niet elke consument zal het waarderen als je je concurrent gebruikt. Uitgaan van je eigen kracht blijkt dan ook vaak een goede optie.

Voor welke strategie je ook kiest, in veel gevallen levert het leuke filmpjes op.
 
Categorie Marketing Advies