28129787_s, reaguurdersMet de opkomst van contentmarketing is het leger aan columnisten op internet fors uitgebreid. Niet vreemd, het voorziet in een behoefte, mensen lezen graag meningen en voor de columnist is het een goedkope vorm van marketing. Hoewel voor veel aspirant-columnisten het telkens weer een hels karwei is om het ‘stukje’ op tijd af te krijgen, kunt u voor €200-250 een prima column laten schrijven en een plekje op een degelijke website is vaak wel te regelen.

Een minder leuke bijkomstigheid van het schrijven op internet is het commentaar wat lezers kunnen geven. Bij de meeste websites is het niet verplicht onder eigen naam te reageren, en bij een aantal websites is het zelfs niet eens verplicht te registreren. Gevolg is dat veel mensen anoniem reageren (reaguurders), en het gevolg daarvan is dat de commentaren vaak harder en meer op de persoon gericht zijn.

Onderzoek in de VS naar duizenden online commentaren liet zien dat 44% van de ondertekende commentaren beleefd taalgebruik hanteerde, terwijl slechts 15% van de anonieme commentaren dit kon opbrengen. (Bron: DutchCowboys.nl) In de VS zijn dan ook de helft van de media al overgeschakeld op het niet meer faciliteren van anonieme commentaren.

Veel columnisten vinden het lastig dat zij door anonieme critici worden aangevallen en weten niet hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Toch hoeft een negatief anoniem commentaar niet altijd slecht te zijn. Hier zijn een aantal tips hoe hier mee om te gaan.

  1. Verkoop geen onzin. De beste manier om vervelende commentaren tegen te gaan is door een verhaal te vertellen waar u volledig achter staat. Check de feiten, de bronnen en de conclusie die u in uw column neerzet. Wanneer de feiten niet kloppen is een commentaar inderdaad pijnlijk. Zorgvuldigheid kan dit voorkomen.
  2. Iedereen bekijkt de waarheid door zijn eigen bril. Voel je dus niet te snel aangevallen, andere mensen kunnen er inderdaad een andere kijk op hebben.  Mensen hebben nou eenmaal verschillende meningen. Ga niet te snel in discussie met commentaren, alleen als het inhoudelijk wat toevoegt is dat raadzaam.
  3. Een flink aantal commentaren is een toegevoegde waarde voor een artikel. Ik betrap mijzelf erop dat ik altijd de commentaren lees onder een artikel wat ik lees. Zelfs vervelende commentaren geven een meerwaarde aan je artikel, het kan onbedoeld juist sympathie opwekken voor de schrijver. Ook kan een andere commentator deze kritiek weer pareren zodat een argument dat u wellicht vergeten bent in uw artikel, alsnog naar voren wordt gebracht.
  4. Ga niet steeds reageren op uw plaaggeesten. Net als pestkoppen willen ze vaak een reactie uitlokken. Dreigende, haatdragende of vulgaire taal ondermijnt de dialoog en is het reageren niet waard.
  5. Wanneer u toch wil reageren, kunt u het beste humor gebruiken om de kwade toon uit het commentaar te halen. Bedank de ‘reaguurder’ voor het lezen van het artikel en de moeite die hij of zij neemt om te reageren en ga vervolgens vriendelijk in op het commentaar.

 
 
Categorie Financieel Advies