19052797_s column

Het geheim van een goede column

Het leger columnisten op internet groeit en groeit. De opkomst van Content Marketing heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven hun medewerkers aansporen hun kennis beetje bij beetje te delen met de achterban. Dit moet veelal gebeuren in de vrije tijd. En je kunt je er nog lelijk op verkijken omdat het delen van je kennis op papier wezenlijk anders is dan het overdragen in real life. Speciaal voor aspirant columnisten/bloggers zijn hier een aantal tips om u bij het schrijven van uw column weg te helpen.

In contact komen met klant

Met uw column wilt u in contact komen met uw klant. Klanten zijn, dat weten we inmiddels uit onderzoek, het een beetje zat om doodgegooid te worden met irritante reclame en wensen serieus genomen te worden. Een bedrijf kan door middel van blogs en serieuze content laten zien dat het expertise in huis heeft, weet waar het om draait en de klant via die weg naar zich toe lokken. Wanneer de klant een probleem heeft, of herkent, komt hij of zij vanzelf naar u toe.

Tot zover de theorie. Nu de realiteit. 5 Tips om content marketing serieus te benaderen:

  • Wees authentiek

Het is belangrijk geloofwaardig en authentiek over te komen. Blijf bij onderwerpen waar u verstand van hebt, want niets is zo erg als een joekel van een fout te maken over iets waar u totaal geen verstand van hebt. Een vernietigend commentaar op Linkedin of andere sociale media kan uw deel zijn waardoor het goedbedoelde stukje als een boomerang in uw gezicht terugkomt.

  • Wees origineel

Hoewel goed gestolen vaak beter is dan slecht bedacht, moet u er voor waken geen letterlijke passages over te schrijven uit andermans artikelen. Noem bron en bronvermelding, er zit altijd een lezer tussen die het eerder gelezen heeft. Alles is al een keer gepubliceerd op internet, maar er zijn genoeg nieuwe invalshoeken te bedenken waardoor u net dat stukje originaliteit biedt waar lezers op zitten te wachten.

  • Check je bronnen

Minstens zo erg als beschuldigd worden van plagiaat is het incorrect weergeven van feiten. Check uw feiten dubbel zodat niemand u daar op kan aanvallen. Er is altijd wel een grafiek te vinden die past bij uw verhaal, maar de feiten moeten kloppen. Ook hier is de bronvermelding geen overbodige luxe, een betrouwbare bron geeft extra waarde aan uw bewering.

  • Geen reclame

Laatst had ik voor een opdrachtgever een aardig stukje geschreven, al zeg ik het zelf. Het gaf een objectieve weergave van de (mijn) werkelijkheid weer. Toen ik het uiteindelijk op internet zag staan zag ik tot mijn afgrijzen dat de opdrachtgever de verleiding niet had kunnen weerstaan te eindigen met zijn eigen visie en reclameboodschap. Wees hier voorzichtig mee, lezers krijgen na het lezen van het artikel toch nog het gevoel dat ze een stuk reclame hebben zitten lezen. Dit doet afbreuk aan het hele artikel en de geloofwaardigheid van de schrijver.

  • Ga in discussie

Veel bloggers vrezen de (anonieme) commentaren van hun lezers. Hier mee om gaan is een vak apart, dat heb ik al eens beschreven in een ander artikel. Toch geeft het meerwaarde aan uw column als u de commentaren serieus neemt. Veel lezers zijn juist benieuwd naar de meningen van andere lezers en lezen graag de commentaren. U hoeft niet met iedereen in discussie te gaan maar zo nu en dan een update, aanvulling of antwoord is helemaal niet verkeerd. Het toont aan dat u uw lezers serieus neemt en openstaat voor andere meningen.

Dat uw column meteen goed gelezen wordt is geen gegeven. Het vergt doorzettingsvermogen en een lange adem om tot uw lezer door te dringen. Wanneer u echter een constante stroom van interessante columns publiceert komt er vanzelf een punt waarop u merkt dat uw verhalen aanslaan. En dan wordt het pas echt leuk.

 
Categorie Financieel Advies