Beleggers duiken massaal op dividendaandelen. Ze staan bekend als de meest veilige belegging nu staatsobligaties en rente niets meer oplevert. Maar zijn ze ook zo veilig als iedereen denkt? En is het wel zo verstandig om zoveel dividend uit te keren?

De ECB heeft de rente nog maar eens een stukje verder omlaag gedrukt waardoor banken hun kans schoon zagen de spaarrente ook verder te verlagen. Beleggers kunnen dus weinig anders dan hun geld ergens anders aan het werk zetten. Nu de beurzen op recordhoogte staan gaat steeds meer geld naar ‘high dividend’ aandelen: aandelen van bedrijven die veel dividend betalen. Maar het ene dividendaandeel is het andere niet. 5 kanttekeningen bij deze dividendaandelen.

  1. De koers staat laag

    Als de (grote) beleggers al door hebben dat het met een bedrijf niet goed gaat, maar het management blijft volharden in  het uitkeren van een hoog dividend, kan het  dividendrendement naar ongekende hoogten oplopen. KPN is hier een goed voorbeeld van . KPN heeft jaren gekend dat ze 8 a 10% dividend uitbetaalden. Dat leek prachtig, totdat de aap uit de mouw kwam, het bedrijf was al haar geld aan het uitkeren om de aandeelhouder maar te behagen. Er werd voor miljarden aan eigen aandelen ingekocht maar de bedrijfsvoering was bedroevend. De koers daalde van €11 naar €2 en beleggers hadden weliswaar veel dividend ontvangen, maar veel meer verloren door de extreme koersdaling. Wees dus op uw hoede als een bedrijf een dividendrendement van 10% of meer heeft: daar moet een reden voor zijn.

  2. Veel dividend uitkeren holt het bedrijf uit

    Een bedrijf moet in staat zijn rendement op haar eigen vermogen te maken, daarvoor heeft ze geld nodig. Wanneer ze dat geld uitkeert aan haar aandeelhouders, kan ze het niet gebruiken voor toekomstige groei. We kunnen dus stellen dat bedrijven die veel dividend uitkeren, geen betere bestemming hebben voor haar geld. Dat gebeurt bijvoorbeeld in een verzadigde markt, waar weinig groei meer uit te halen valt.

  3. Eigen aandelen inkopen slecht teken

    bedrijfscheck, dividendEen alternatieve vorm van geld naar aandeelhouders sluizen is het inkopen van de eigen aandelen. Het management geeft hiermee twee signalen af:

    • enerzijds weet het geen betere bestemming voor het geld: een bedrijf als Apple heeft zoveel cash op de balans staan dat zij dat onmogelijk allemaal kan investeren in nieuwe technologie of markten. Daarom keert zij nu, weliswaar onder druk van activistische aandeelhouders en een dalende koers, veel van dat geld uit aan haar aandeelhouders.
    • anderzijds geeft ze aan dat zij een hogere winst per aandeel (er komen immers minder aandelen beschikbaar) belangrijker vindt dat investeringen in het bedrijf zelf. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van bedrijven die massaal eigen aandelen inkochten (KPN) terwijl ze het geld beter even vast hadden kunnen houden.
  4.  

  5. Kijk naar het trackrecord

    Beleggers willen toch graag dividend ontvangen. Bedrijven weten dat, en gebruiken het ook om te laten zien dat ze stabiel, betrouwbaar en gezond zijn. Wanneer u selecteert op dividendrendement, kijk dan eerst eens naar het verleden. Er is een groep bedrijven die nog nooit het dividend verlaagd heeft, zolang ze bestaan. Deze “Dividend Aristocrats”  zoals ze in de Verenigde Staten worden genoemd, hebben een uitermate solide trackrecord en staan op basis daarvan bekend als een veilige lange termijnbelegging. Voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola, 3M en McDonald’s.

  6. De koers is echt te laag

    De mooiste parels zijn natuurlijk aandelen met een hoog dividendrendement waarvan de koers onterecht laag staat. Behalve een flink dividend valt hier koerswinst te behalen. Vaak zijn dit afgestrafte aandelen die weer op het rechte pad zijn gekomen maar nog niet het volledige vertrouwen van de beurswereld hebben hervonden. U weet, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wie hier zijn nek durft uit te steken kan spekkoper zijn.  Een beursgezegde luidt: de markt heeft altijd gelijk, maar de markt kan soms ook langere tijd uitgaan van verkeerde aannames. Een gedegen fundamentele analyse van het onderliggende bedrijf en de markt waarin het zich bevindt zou duidelijkheid kunnen scheppen.

 
Categorie Financieel Advies