Inbound marketing is zeker geen nieuw begrip. Ik schreef er in 2010 al over. Zoeken en gevonden worden (de basis van inbound marketing) werd toen begrepen maar nog niet actief toegepast. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en begrijpen we allemaal dat ‘de klant centraal’ staat. Centraal en met de smartphone in zijn of haar hand.

inbound marketing

‘We’ zijn niet alleen de ondernemers maar ook de consumenten. Eigenlijk iedereen die online kan zijn. Wie is dat niet? Vraag een kind van 12 welk shirt hij of zij graag wil en 5 tellen later krijg je een smartphone voor je neus. Een duidelijk plaatje in een webshop toont het shirt, de beschikbare maten, de prijs en de levertijd. Bestellen maar! Zelfs kinderen zoeken en vinden. De conversie laten zij aan papa en mama over.

Zo gaat het in de B2B ook. Bedrijven zoeken online, bijvoorbeeld als zij er met hun collega’s, toeleveranciers en relaties niet uitkomen. Ik geef een voorbeeld.

Stel ik heb een broodfabriek en ik wil innoveren en een nieuw brood op de markt brengen. Ik zoek daarvoor een uitbreiding van mijn productie. Ik pak mijn smartphone en start Google op: bakkerij, machine, productielijn:

Grote kans dat ik hier informatie aantref die ik kan opvragen. De eerste stap in de kopersreis.

Iedereen heeft een mening. Dat geldt zeker voor marketeers en het zou ook voor bedrijven moeten gelden. Nu ben ik eigenlijk geen echte marketeer. Ik kijk kritisch naar business processen en help ondernemingen met mijn inzichten. Onderstaande omschrijvingen zijn dan ook geen vastomlijnde definities maar mijn omschrijvingen van termen die door marketeers naar eigen inzicht gebruikt worden. Ik deel mijn inzicht:

Business = innovatie en marketing.

Innovatie = menselijke handelingen gericht op vernieuwing van producten, diensten, productieprocessen en de organisatie daarvan.

Marketing = inspanningen om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

En nu inbound marketing.

Zenden werkt niet meer. Mensen willen niet meer lastig gevallen worden met ongewenste boodschappen. Ze weten zelf het beste wat ze willen en wat ze willen hebben. Iedereen doet het: als je iets wilt weten zoek en vindt je het antwoord zelf op je smartphone of laptop.

Met inbound marketing trek je bezoekers naar je website die zoeken naar jouw product, dienst en verhaal. Als het goed is tref je op de gevonden webpagina de ingrediënten aan die het begin kunnen zijn van een kopersreis.

Een reis ja, want aankopen doen mensen zelden direct. Ze willen eerst relevante informatie lezen. Daarna gaan ze vergelijken en goed beslissen of ze willen kopen. Hoe beter je het gedrag van je aanstaande kopers kent, hoe beter je ze kan helpen met hun aankoop.

Zeker voor B2B-bedrijven is de website het belangrijkste marketingkanaal aan het worden. De wereld is digitaal. Je kopers zoeken digitaal. Laat je website voor je werken en zet inbound marketing in. Zorg dat je gevonden wordt.

Inbound marketing is ‘the way to go’ als je je doelgroep wilt bereiken. Als je eenmaal die mindset hebt begrijp je dat je als bedrijf je Digital Presence serieus moet nemen. Doe je dit niet dan loop je omzet mis en gaan je concurrenten er met je klanten vandoor.

Ik help bedrijven hiermee. Een goed begin is het halve werk. En nu verder met content maken, landingspagina’s inrichten, de klantreis optimaliseren, social media inzetten en nog veel meer.

Voor je bezoekers is je website (of je landingspagina) vaak de eerste kennismaking met je bedrijf, je product of je dienst. Ben je een onderneming en wil je je klanten leren kennen? Dan is het slim om Digital Marketing in te zetten en je klanten te helpen met hun aankopen.

Heb je vragen over inbound marketing? Wil je weten hoe je je website voor je kunt laten werken? Heb je behoefte aan inspiratie of inzicht? Bel of mail en vraag om hulp. Ik ben er voor!

Hartelijke groet van Albert Mensinga

 
Verwante artikelen:

Afbeeldingen
© http://www.theandroidsoul.com

 
Categorie Marketing Advies