“We wensen u veel personeel!”  “Net nu op het drukste moment meldt mijn enige medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.”  “Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid.” “Waarom houd ik mijn mensen niet binnen ons bedrijf? Ben zoveel tijd kwijt met aannemen en opnieuw inwerken!”  “Mijn mensen doen het nooit helemaal goed, ze doen niet wat er moet gebeuren! De kosten rijzen zo behoorlijk de pan uit!”
Herkenbaar?

Organisatieontwikkeling en het motiveren van medewerkers vereist bewustwording

Met een goede functiebeschrijving (Taken Verantwoordelijkheden Bevoegdheden Gedrag) alleen bent u er niet,  ook niet als u de cyclus functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprek goed gebruikt, en helemaal niet als u het salaris dubbel zou gaan uitbetalen. En u kunt uw personeel ook niet gelukkig slaan, echt niet :).
Maar wat dan wel?

Tactische leiders kennen de waarde van strategisch Personeelsmanagement

Het begint bij het aantrekken van de juiste mensen.  Nou nee, eigenlijk bij de  missie, visie, doelstellingen en strategie van uw organisatie. Als dat al scherp benoemd staat, weten uw medewerkers daarvan en wat dat dan voor hun moet betekenen?
Maar het begint daarnaast vooral bij uzelf, is mijn ervaring.
Weten waar uw mensen mee zitten, luisteren naar wat ze denken, voelen en willen. Kortom eenvoudigweg laten merken dat ze er toe doen. Allemaal, helemaal en altijd!

En ja hoor, ik ben de eerste die het toegeeft, heb veel dingen niet, of onvoldoende of zelfs geheel fout gedaan. Je wordt betaald om een job te doen, niet tuttebellen, gewoon doen wat ik je vraag en anders voor jou 10 anderen. It’s my way or you the highway…. En ook al waren al mijn argumenten juist, het werkte zo dus niet. Door mijn studie Technische Bedrijfskunde ging ik dingen in een ander perspectief zien: dat het allemaal samenhangt. Vooral hoe het allemaal samenhangt.
Want  als je ergens aan trekt, cq iets verandert, heeft dat impact op de rest en het geheel. Het 7S model van McKinsey laat dat mooi zien.

Door al die “praktijk ervaringen” heb ik geleerd en het iedere keer beter toegepast. Nu heb ik al die kennis en ervaring gebundeld in het Executive Programma “Goed Beslagen Leiderschap”. Als u daarover meer wilt weten zie ik uw mail graag tegemoet.

Mijn personeel doet niet wat er moet gebeuren!

Als u niet tevreden bent over uw personeel  is er op een aantal fronten werk aan de winkel. Hoe beter u daaraan invulling geeft hoe beter de resultaten!
Vragen die daarbij horen:

  • Waar staat uw organisatie voor en waarom komen de klanten juist bij u?
  • Welk personeel heeft u nodig om dat samenspel binnen uw organisatie optimaal te laten verlopen?
  • Kijkt u eens naar verloop, ziekteverzuim, gemiste kansen, omzet per medewerker?
  • Kent iedereen de missie, visie, doelstellingen en strategie van uw organisatie?
  • Wat is uw stijl van leiderschap en hoe tevreden is iedereen daarover (ja die kan pittig zijn:) )
  • Hoe trekt u de juiste mensen aan?
  • Kent u de drijfveren van uw personeel?
  • Vertrouwt u uw mensen 100%?

Natuurlijk kosten verbeteringen inspanningen en gaat het niet voor niks, maar wat kost het u als u niks doet? Met energieke en gepassioneerde medewerkers, functionerend vanuit hun drijfveren,  wordt een organisatie krachtig en onderscheidend. U heeft dan nooit meer het gevoel er alleen voor te staan.

 
 

Verwante artikelen: