Lead Generation: Hoe maak je van online bezoekers?

Je bent zelfstandige. Je hebt een website. En een paar accounts op social media. Met als doel om jezelf te presenteren en klanten te werven. Prima!
Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw online bezoekers daadwerkelijk klanten worden? Door een relatie met je bezoekers op te bouwen!

Het lead generation probleem

Het is bewezen dat bezoekers van je website binnen drie seconden besluiten of ze blijven of verder gaan. Drie seconden! Vervolgens verlaat 95% van die bezoekers je website weer zonder iets gekocht te hebben.

Meestal zijn ze namelijk sites aan het vergelijken. Eigenlijk formuleren ze ‘al surfend’ hun probleem.

Ze zijn namelijk op zoek naar ‘iets’: een oplossing voor overgewicht, een vakantiebestemming of een goedkope schilder.

Ze twijfelen nog of ze naar het onbekende Kroatië gaan of toch weer voor Spanje kiezen, of ze gaan sapvasten of een personal trainer nemen, alleen de raampartijen zullen laten doen of het hele huis.

Kortom: ergens in dit proces maken ze een keuze. Het is handig om dit proces een beetje te sturen zodat ze uiteindelijk weer bij jouw website uitkomen.

Bouw een mailinglist

Hoe doe je dat? Door een relatie op te bouwen met je bezoekers! En dat doe je weer door e-mails te sturen waarin je over jezelf vertelt, over het product dat je aanbiedt en welk probleem je daarmee oplost.

Daarvoor heb je dus de e-mailadressen van je bezoekers nodig. En hoe krijg je die?

Door te vragen of je bezoekers die ergens op je website willen invullen. Dat doen ze natuurlijk niet zo maar.

Waarom zouden ze? Ze ontvangen al genoeg spam!

Aanbevolen voor jou:
Blauwdruk in 5 stappen van online bezoeker naar klant!

 

Geef iets weg!

Er moet dus iets tegenover staan. Daarom bied je een presentje aan. Je geeft iets weg. Gratis. In ruil voor het e-mailadres. Zo’n weggever is een prachtige promotie van jouw expertise. Je geeft iets waardoor ze meteen ervaren dat jij wellicht kan bieden waar zij naar op zoek zijn. Je geeft dus iets van waarde!

Denk aan:

  • een handige online tool waarmee je tijd bespaart
  • een heldere handleiding hoe je een (gratis) online tool installeert en gebruikt
  • een uitgewerkte (anonieme) case-study
  • een link naar een interessante video/website/concert/evenement
  • een smaakvol recept
  • een voorbeeldtekst voor een websitepagina/offerte/nieuwsbrief
  • een gratis app
  • 5 oefeningen om… te krijgen/te behouden/te stoppen met…
  • een recensie van een boek/film/documentaire
  • gratis 30 minuten skype consult
  • 10 tips om… beter/gemakkelijker/sneller/goedkoper…
  • een verslag van een bijeenkomst/lezing/workshop
  • een stappenplan voor het maken van een presentatie/starten van een moestuin
  • een checklist voor het beoordelen van een factuur/overeenkomst
  • top 5 interessante boeken/besparingstips/energieboosts
  • een uitnodiging voor een gratis webinar

Zorg voor direct effect

Houd het wel simpel en kort. Geef iets dat binnen 5 minuten gelezen kan worden en snel effect heeft.

De ontvanger moet er meteen iets bij ervaren: herkenning, opluchting, interesse, vertrouwen, plezier.

Dan is de eerste indruk gemaakt, de nieuwsgierigheid gewekt en de basis van het kennismakingstraject gelegd.

Word zichtbaar

Wees niet bang om te geven! Maak je geen zorgen over de concurrent die zo in je keuken kan kijken. Dat voorkom je toch niet.

Of over het meermaals geven van dezelfde informatie. Dat is juist de bedoeling! Hoe meer jij deelt, hoe zichtbaarder je wordt en hoe meer mensen je daadwerkelijk met jouw product of dienst kunt gaan helpen!

Geschreven door Lizzy de Wilde

Heb je geen idee welk presentje jij zou kunnen geven? Boek dan direct een gratis expertsessie met Ronald Kloots.

 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Marketing Advies