7016247_s, telefoongesprekkenUw aanwezigheid op Social Media is noodzakelijk om uw bedrijf en producten onder de aandacht te brengen. Uw website en LinkedIn profiel zijn een van de eerste contactmomenten met uw klanten en daarom van cruciaal belang om u maximaal te profileren.

U presenteert uw producten, uw bedrijf en uw personeel, en via Social Media probeert u de aandacht op u te vestigen. En toch, ondanks alle beloften van uw online marketeer komen de klanten niet vanzelf naar u toe. Logisch ook, want in de zakelijke markt voor technische producten blijft persoonlijk contact het belangrijkste element om uw klant te helpen in zijn/haar aankoop proces.

Mensen kopen van Mensen!

Daarom zitten in ieder zakelijk aankoopproces bel-momenten. Hieronder vindt u een aantal tips waarmee u deze telefoongesprekken maximaal kunt benutten:

  1. Professionele openingszin:
    Zorg voor een goede openingszin die direct de interesse van uw gesprekspartner wekt.
  2. Wees vriendelijk:
    Wees Vriendelijk. Spreek rustig en duidelijk, niet te hard en niet te zacht. Zorg dat de klant je goed verstaat en laat aan de toon van je stem horen dat de klant welkom is. Vermijd storende achtergrondgeluiden. En, het klinkt misschien raar, zit rechtop.
  3. Noteer direct de bedrijfsnaam en de naam van de klant:
    Als u deze niet hebt verstaan of als u twijfelt, vraag dan hoe de naam wordt gespeld.
  4. Concentreer op het gesprek:
    Concentreer op het gesprek en doe geen andere werkzaamheden, want dat merkt de klant. Nooit eten of drinken tijdens een gesprek!
  5. Stel je proactief op:
    Stel je proactief op. Spreek in termen van mogelijkheden en oplossingen. Los het probleem van de klant op en draag een oplossing aan, ook al is de persoon naar wie gevraagd wordt niet aanwezig. Maak concrete afspraken. Noteer altijd het telefoonnummer en e-mail-adres, zodat de klant teruggebeld kan worden.
  6. Vriendelijke afsluiting:
    Sluit het gesprek af op een vriendelijke manier en wacht met ophangen tot de klant de verbinding heeft verbroken.

 
 
Verwante publicaties:

  • Vindt u zakelijk contact maken ook lastig?
  • Hoe werf ik actief klanten?
  • Telefonische acquisitie: Het belang van een correct gesprek.
  • Het belang van juiste adressering!
  •  
     
    Categorie Marketing Advies