webshop automatiseren

Een webwinkel beginnen kan in deze tijd heel lucratief zijn. Iedereen koopt steeds meer online, omdat het gemakkelijker is. Elementen als een groot aanbod en tijdsbesparing spelen hierin mee. Om succesvol te worden in deze business moet jouw webshop als een geoliede machine kunnen lopen. Het automatiseren van zoveel mogelijk processen van webshopbeheer neemt je werk uit handen, maar helpt je ook om sneller te groeien. Dit artikel geeft je handige tips om je activiteiten rondom jouw webwinkel te automatiseren.

Gebruik webshop software

Wanneer je gebruikmaakt van webshop software kun je eenvoudig een webwinkel starten en onderhouden. Hiermee heb je geen programmeerkennis nodig, want je kunt simpelweg met bestaande designs (templates) je webshop inrichten. Een goede voorbereiding is van belang, voordat je een webwinkel begint. Verdiep je daarom van tevoren goed welke webshopsoftware pakketten het beste bij je wensen aansluiten om je webshop zoveel mogelijk te automatiseren.

ERP voorraadbeheer

Heb je een goedlopende of groeiende webshop? Om goed het overzicht te bewaren en alles in goede banen te laten leiden, is het aan te raden om je webshop aan een ERP programma (oftewel Enterprise Resourcing Planning) te koppelen. Een ERP systeem organiseert onder andere orderbeheer en voorraden en logistieke processen. Erg handig wanneer je een webshop beheert. Voorraadbeheer software zorgt ervoor dat je producten altijd op voorraad hebt. Je kunt met 1 zoekopdracht alle relevante informatie inzien en checken wat bijbesteld moet worden. Naast het verzamelen van gegevens, gebruikt het systeem ook informatie voor het bepalen van de meest efficiënte manier van werken. Ook kan het worden ingezet voor geautomatiseerde en externe communicatie met bijvoorbeeld leveranciers.

Ticketsysteem koppelen aan webshop

Een goed helpdesk programma werkt een stuk efficiënter dan via de mail klantcontact onderhouden. Niet alleen is alles beter geordend en vindbaar, maar het kan ook geïntegreerd worden met je webshop. Door een koppeling te maken tussen beide systemen kunnen bijvoorbeeld bestellingen aan tickets worden verbonden. Ook kun je met een ticketsysteem templates opzetten voor standaard mailcontact zoals een verzendbevestiging, een geannuleerde bestelling of een retour aanvraag. Hierdoor scheelt het je een hoop typewerk, kun je klanten snel te woord staan en klachten goed afhandelen.

Gebruik feedmarketing

Wil je bepaalde marketing activiteiten laten automatiseren? Feedmarketing kan je hier bij helpen. Met feedmarketing kunnen online advertenties of productvermeldingen worden aangemaakt op basis van productfeeds. Productfeeds zijn exportbestanden van producten uit je database. In deze bestanden staan een aantal attributen, zoals een productbeschrijvingen, afbeeldingen en prijzen. Via deze productfeeds worden je producten vervolgens geplaatst op bijvoorbeeld vergelijkingssites of andere online platforms zoals Beslist, BOL & Marktplaats). Hiermee heb je dus automatisch nieuwe advertenties of productvermeldingen gemaakt en vergroot je je naamsbekendheid en bereik.

Prijzen vergelijken

Als eigenaar van een webshop wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van je concurrentie. En waar je vooral erg benieuwd naar bent zijn de prijzen die zij aanbieden. Met een prijsvergelijk tool kun je automatisch en systematisch de prijzen van je concurrenten checken en bijhouden. Hiermee kun je ervoor zorgen dat je altijd een stapje voor hebt en altijd de beste prijs aanbiedt.

Er zijn dus veel mogelijkheden die je kunt toepassen op je bedrijfsprocessen voor je webshop te automatiseren. Wanneer je hier gebruik van maakt van deze opties, maak je het jezelf een stuk makkelijker en kun je tegelijkertijd ook je webshop meer laten groeien.

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Financieel Advies