De bovenstaande vraag helpt om blogideeën op te doen en extra inspiratie te krijgen om goede blogs te schrijven. Het interessante is namelijk, dat er natuurlijk meerdere invalshoeken kunnen zijn bij het zakelijk te bloggen. Het is een gegeven dat emoties een beslissende rol spelen bij ons besluitvormingsproces. Je kunt dus inspelen op negatieve emoties als angst en hebzucht, of je creëert positieve emoties met je blogs.

Na het lezen van deze blog krijg je hopelijk hernieuwde energie om je op nog meer verschillende onderwerpen te richten.

Bloggen om negatieve aspecten weg te nemen

zakelijk bloggen

Er zijn zakelijke bloggers die lezers binden door ze bewust te maken van negatieve menselijke gewoonten of handelingen. Het kan ook gaan om waarschuwingen. In feite proberen ze het lezerspubliek te binden door antwoord te geven op uitdagingen waar lezers last van (gaan) ervaren of geen goed antwoord op kunnen vinden. Denk aan vragen als:

  • Wat zou ik kunnen schrijven over het wegnemen van negatieve gewoontes?
  • Welke fouten zie je om je heen die gestopt zouden moeten worden?
  • Voor welke trends zou je organisaties als zakelijk blogger willen waarschuwen?
  • Wat heb ik gisteren gezien in het nieuws waar ik me zorgen over maak?

Het kan een bewuste keuze zijn om vanuit angst of negatieve onderwerpen te schrijven. Want, “Als je nu geen maatregelen neemt op X, dan overkomt je iets verschrikkelijks”. Dit laatstgenoemde is slechts een voorbeeld. Een dergelijk standpunt zal in ieder geval reacties uitlokken en ervoor zorgen dat je nog meer wordt gelezen. De motivatie is mogelijk grote maatschappelijke betrokkenheid.

Zakelijke blogs die positiviteit en optimisme ademen

Deze twee woorden zeggen het al. Het is leuker en plezieriger om uit te gaan van positieve onderwerpen. Maar er is misschien iets meer creativiteit voor nodig, omdat ‘klagen’ wat meer met onze cultuur verweven lijkt te zijn. Om dit wat kracht bij te zetten; in het dagelijks nieuws is er meer ellende te zien dan dat er over positieve onderwerpen wordt gesproken. Al jarenlang.
 

 
Zakelijk bloggen met een positieve insteek betekent bijvoorbeeld het schrijven van:

  • Zaken die bijdragen tot het verkrijgen van betere zakelijke resultaten.
  • Bruikbare achtergrondinformatie, die aansluit bij de uitdagingen van de doelgroep waarvoor je schrijft.
  • X Praktische tips over hoe je iets doet of maakt.
  • Succesverhalen die je van klanten hebt vernomen.
  • Het uitleggen of verdiepen van datgene waar jij een bepaalde expertise over hebt.

Wat je motieven ook zullen zijn, je wilt dat wat je schrijft ook wordt gelezen. Daarom tot slot een positieve tip; namelijk dat blogs het best worden gelezen als je het aandurft om in zakelijke blogs ook een persoonlijk tintje te laten zien. Zakelijk bloggen, wat is jouw insteek en waar doe jij het voor?

 
 
Verwante artikelen:

 
Categorie:Marketing Advies