bloglezersBij zakelijk bloggen proberen wij zoveel mogelijk lezers te boeien en aan te zetten tot een of andere vorm van interactie. Of je nu een korte of langetermijnstrategie voor ogen hebt, uiteindelijk wil je met je blogs je zakelijke resultaten positief beïnvloeden. Een onmisbaar hulpmiddel om dat te bereiken is de oproep tot actie oftewel call to action (CTA). Die is echter niet altijd even succesvol. De grote vraag is nu hoe ik dit hulpmiddel het beste kan inzetten.

Ontloop advertentie moeheid

Dagelijks krijgen wij een enorme hoeveelheid informatie te verwerken. Net als een computer beschikken wij over een mentale firewall, die ons beschermt tegen overbelasting en tijdverlies. Zo ontwikkelen allemaal ons eigen systeem om de voor ons interessante informatie uit het enorme aanbod te ziften. Alleen al online wordt de doorsnee webgebruiker dagelijks geconfronteerd met honderden call to actions. Dat betekent voor de blogger een geweldige uitdaging om call to actions te plaatsen, die de opgeworpen blokkades kunnen omzeilen.

Dat vergt een zorgvuldig ontwerp, optimale situering op de webpagina's en continue monitoring op effectiviteit.

Welke call to actions kun je allemaal aan je blog verbinden?

  • een abonneermogelijkheid voor de nieuwsbrief
  • social media knoppen voor het delen van de blogs
  • navigatiemenu van de website
  • uitnodigingen om commentaar te geven op de blogs
  • jouw contact formulier
  • email een vriend link

Meer kan ik er niet zo gauw verzinnen, maar het lijkt mij voorlopig wel voldoende. Voor de herkenbaarheid en uniformiteit is het belangrijk dat deze CTA's per type op dezelfde manier gepresenteerd worden. Dat geldt ook voor de daar gebruikte teksten. Standaardisatie maakt je leven een stukje makkelijker en voorkomt rommelig ogende websites.

Aanpak algemeen

  • Passen je CTA's bij jou?
    Je kunt je voorstellen dat een persoonlijk blog er anders uitziet dan een strikt zakelijk blog. Ook bij zakelijke blogs zijn er weer flinke verschillen. Een accountant profileert zich weer anders dan een marketingspecialist of hr-manager. Een advocaat of notaris is vaak formeler in zijn of haar benadering. Die verschillen bestaan er natuurlijk ook voor de CTA's die in je blog staan. Een persoonlijke goed herkenbare stijl heeft de voorkeur. Een juiste mix van creativiteit en praktische bruikbaarheid zorgt voor maximale effectiviteit.
  • Vertoont jouw CTA-strategie geen gaten?
    Het kan zeker de moeite lonen om je CTA's regelmatig kritisch tegen het licht te houden. Voortschrijdende inzichten kunnen je aansporen om aanpassingen te doen. Soms zijn het de kleine dingetjes die het verschil kunnen maken. Blijf proberen, kijk wat anderen doen, lees blogs!

Knop of tekst?

Gebruik knoppen in plaats van tekstlinks of banners. Knoppen hebben een veel hoger conversiepercentage dan tekstlinks of banners. Knoppen vallen gewoon beter op en je bezoekers weten meestal wel dat knoppen er zijn om op te klikken. Als je in de knop tekst kunt zetten, gebruik dan bij voorkeur een werkwoord dat aanspoort tot actie.

Visuele presentatie van de knoppen

Zorg dat de knopen lekker opvallen en geef ze een duidelijke positie. Hieronder staan de belangrijkste kleuren die je kunt gebruiken voor de knoppen:
 
bloglezers
 

Iconen te gebruiken bij call to action knoppen

Het formaat van de knop speelt natuurlijk ook een rol. Hoe groter, hoe beter, maar niet overdrijven zou ik zeggen. Waar je kunt, zou ik bovendien icoontjes gebruiken in de knop. Dat maakt de intentie van de knop duidelijker en valt ook weer meer op.

Waarop moet je letten bij het oproepen tot actie?

  • Wees duidelijk
    Gebruik korte en krachtige teksten en vermijd vakjargon. Zorg ervoor dat je lezers begrijpen wat er gebeurt wanneer zij ingaan op jouw call to action. Omschrijf duidelijk wat er gaat gebeuren. Onzekerheid daarover brengt lezers aan het twijfelen en bij twijfel doet men meestal niets. Zeg dus niet zomaar “klik hier”.
    Ik merk dat de gebiedende wijs erg goed werkt. In plaats van: “klik hier om te downloaden”, schrijf je “Download nu”.
  • Los een probleem op
    Een belangrijke doelstelling bij het zakelijk bloggen is het helpen van je lezers. Nuttig zijn is een prima manier om de band met je lezers te versterken. Gaat je blog bijvoorbeeld over het aanpakken van slechte betalers, dan zou je als call to action het downloaden van een voorbeeld-aanmaanbrief kunnen gebruiken.
  • Wanneer je wilt aanzetten tot interactie, biedt dan wat alternatieven
    Zo kan je met een enquête onder je lezers hen aanzetten tot actie. Het bieden van een aantal interessante alternatieven prikkelt om tot actie over te gaan.
  • Voor wat, hoort wat
    Je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat lezers zomaar ingaan op je call to action. Als er helemaal niets te winnen valt, zal de lezer niet snel op de knop drukken. Je zult er een win-win situatie van moeten maken. Dat kan direct d.m.v. het weggeven van iets, maar ook indirect. Denk dan aan het inschrijven op je nieuwsbrief bijvoorbeeld. Dat zullen de lezers alleen doen als de inhoud van die nieuwsbrief voor hen aantrekkelijk is.
  • Vraag niet teveel tegelijk
    Gebruik op de website één duidelijke call to action. Veel verschillende oproepen tot actie op een pagina zorgen ervoor dat de aandacht over alle CTA’s wordt verdeeld. Ook kan er keuzestress ontstaan en dan overlaad je de lezers en doen ze waarschijnlijk niets.
  • Gebruik deadlines
    Het creëren van een gevoel van urgentie kan je lezers een extra duwtje geven. Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat men nu overgaat tot actie.
  • Houd het eenvoudig
    Maak er geen puzzel van. Je lezers hebben daar het geduld niet voor. Ze moeten direct kunnen zien wat je bedoelt.

Staan je CTA's op de juiste plaatsen?

Niet alle CTA's kunnen boven de vouw van de webpagina (de bovenste zichtbare helft) geplaatst worden. Daar probeer je natuurlijk wel je belangrijkste CTA's te plaatsen. Anderzijds behoren bepaalde CTA's op hun natuurlijke plek gezet te worden. Zo plaats je de uitnodiging om commentaar te geven in de regel onderaan je blogartikel.

Goede posities voor CTA's zijn in of nabij de rechterbovenhoek of onderaan een pagina.

Het navigatiemenu van de website

Het navigatiemenu van je website staat, direct na je logo, op de meest in het oog springende plek. Daar behoort je bezoeker direct te kunnen zien, wat je te bieden hebt. Daar kun je gelijk al heel specifiek zijn. Dus in plaats van "Onze diensten" zou je kunnen zeggen wat je precies doet. Wij vermelden bijvoorbeeld onze "Blogservice" en "Publicatieservice". Zo zitten onze call to actions al gelijk in het navigatiemenu, duidelijk voor de klant en duidelijk voor de zoekmachines.
 

 

Een generieke benaming van de menu-items is een gemiste kans. Denk vanuit de klant en leg je kaarten direct duidelijk op tafel. Dat wil niet zeggen dat je alle 52 kaarten daar neerlegt.
Maximaal 7 is de limiet. Je kunt ook kiezen voor een nog veel kleiner menu, maar dan met uitklap-mogelijkheid. Dat hangt allemaal een beetje af van de diversiteit van je aanbod.

Wat moet je vermijden?

  • ingewikkelde uitschuif-menu's
  • te weinig contrast tussen de menu-items en de achtergrond
  • slecht responsive menu, dat niet goed toont op tablets en smartphones
  • verkeerde volgorde:menu-items, die in het begin of einde van een lijst staan, zijn het meest effectief.
  • plaats geen ‘Home’ button, daar is het logo voor

Voorbeelden van CTA's

  • Ja, ik wil de gratis download/de 20% korting/ mij inschrijven/ de 10 gratis tips ect.ect
    De call to action spreekt met de stem van de lezer.
  • Activeer uw abonnement vandaag!/Activeer uw 30-dagen gratis proef vandaag!/
    Het initiatief ligt bij de lezer, maar de urgentiefactor "vandaag" zorgt voor de juist aansporing. Bovendien klinkt "activeren" interessanter dan "krijgen".
  • Zolang de voorraad strekt. Korting voor de eerste 100 aanmeldingen. Alleen deze week geldt de bijzondere korting.
    De klok tikt bij deze cta's. Snel handelen is vereist. Allemaal zo oud als de weg naar Kralingen, maar nog steeds overal in gebruik.
  • In winkelwagen.
    Universeel in gebruik en bekend. Bijna gedachteloos kunnen de klanten handelen.
  • Sluit je aan bij onze ..... Ruim 24.000 anderen gingen je voor./ Word ook lid van onze ....Al 3200 anderen hebben zich geabonneerd.
    Aantallen overtuigen. Zodra je lezers het gevoel krijgen dat ze anders wat missen, dan is je uitnodiging geslaagd.
  • Reserveer jouw exemplaar/plek in de workshop/webinar/ nu!
    Dit roept een exclusiviteitsgevoel op.
  • Pik je gratis exemplaar van onze uitgebreide gids/handleiding/cheet sheet op.
    Het woord gratis, gecombineerd met uitgebreid maakt deze cta aantrekkelijk. Alleen gratis duidt anders op waardeloos in de gedachten van je lezers.
  • Wil jij ook een betere blogger worden? Ja of nee.
    Je biedt de lezers een alternatief. Zij kunnen de Ja-box of de Nee-box aanklikken, maar nee voelt niet fijn aan.

Conclusie

Voor zakelijke bloggers met een goed gevulde orderportefeuille lijkt het conversiepercentage van hun website van ondergeschikt belang. Zij bloggen om andere redenen dan klantwerving. Dat kan zijn klantbehoud, consolideren van hun expert-status, actualiseren van hun kennis en nog veel meer.

Voor anderen die niet in zo'n comfortabele positie verkeren is het conversiepercentage wel degelijk van belang. In dat geval spelen de call to actions een zeer belangrijke rol en vereisen veel aandacht. Dat is geen eenmalige zaak. Het is belangrijk kritisch te blijven kijken naar je cta's en steeds te testen op effectiviteit.

De mogelijkheden om overtuigende cta's te creëren zijn eindeloos. Welke werken bij jou goed?

 
 
 
Aanverwante blogs:

 
Categorie:Marketing Advies