SUPPLY CHAIN

Er bestaat geen tekort aan kennis over supply chain besparingen. Van het beheersen van voorraadniveaus tot de realisatie van besparingen op het gebied van logistiek en leveranciers. Maar waar kan nog bespaard worden als de meeste kansen zijn benut? Welk onderdeel van het logistieke proces blijft bij velen onderbelicht? Een van de minder belichte besparingen is de wijze waarop we producten en materialen verpakken. Verpakkingen zijn een vast onderdeel van onze logistieke kosten. Hoe kunnen we op deze onvermijdelijke kosten besparen zonder in te leveren op kwaliteit?

We kunnen goedkoper verpakken door tegelijkertijd slimmer en duurzamer in te pakken. Hierdoor worden niet alleen kostenbesparingen gerealiseerd maar wordt ook bijgedragen aan een duurzamer gebruik van verpakkingsmaterialen.

Waarom we verpakkingsmaterialen kunnen en moeten herbruiken

Bedrijven vinden het over het algemeen niet prettig om besparingen in de verpakkingsmaterialen te zoeken. De eindgebruiker, of dat nu een particulier of bedrijf is, ziet altijd als eerst de verpakking voordat het daadwerkelijke product in handen komt. Het is dan ook een gewaardeerd presentatiemateriaal voor menig bedrijf.

Het realiseren van kostenbesparingen op verpakkingsmaterialen zorgt er niet voor dat de verpakking er minder aantrekkelijk uitziet. Door het duurzame oogmerk versterkt het juist het imago van de afzender. Om dit te realiseren, is een initiële investering nodig. Want herbruikbare verpakkingen, dat volgens diverse insiders de toekomst van verpakken is, betaalt zich op langere termijn uit.

De voordelen van herbruikbare verpakking zijn voor velen aantrekkelijk genoeg om de investering te overwegen;

  • Op lange termijn lagere verpakkingskosten (doordat verpakkingen opnieuw gebruikt kunnen worden).
  • Potentie om sensoren aan verpakkingen mee te geven om de locatie en kwaliteit van de levering te bewaken.
  • Bijdrage aan een duurzame toekomst.
  • Versterken van een duurzaam imago.
  • Ondersteuning voor gebruikservaring, bijvoorbeeld door het toevoegen van beacons of interactiepunten middels smartphone apps.

Indirect rendement

Of uw bedrijf nu herbruikbare of recyclebare verpakkingsmaterialen overweegt: er bestaan verschillende perspectieven om de kostenbesparingen te beoordelen. Het gaat namelijk niet alleen om de initiële investering die hiervoor benodigd is.

Een stuk belangrijker is de indirecte invloed van verpakkingsmaterialen op kostenbesparingen binnen de supply chain.

Als beschadigingen aan materialen of producten tijdens het logistieke proces niet ongewoon zijn, kunnen verpakkingsmaterialen van hogere kwaliteit het aantal beschadigde leveringen verminderen. Hierdoor kunnen dergelijke investeringen zichzelf terugbetalen waardoor de initiële investering geen rol meer speelt.

Less is more

Per industrie bestaan verschillende mogelijkheden om te besparen op verpakkingsmaterialen door minder verpakking voor hetzelfde aantal producten te gebruiken. De grootste besparingen kunnen vaak op plekken gevonden worden waar het niet wordt verwacht.

Een voorbeeld is het opvullen van de vrije ruimte binnen een verpakking met materialen die minder ruimte innemen zonder dat de kans op schade toeneemt. Hierdoor kunnen meer producten binnen hetzelfde karton verzonden worden.

Denk binnen én buiten de doos

Verpakkingsmaterialen zijn voor velen niet de eerste plek om voor kostenbesparingen te kijken. De werkelijkheid is echter dat veel bedrijven fors op verpakkingskosten kunnen besparen. Simpelweg door slimmer en duurzamer te verpakken.

Ook binnen uw organisatie is het mogelijk om op verpakkingsmaterialen te besparen, of dat nu met duurzaam verpakkingsmateriaal of slimmer inpakken is. Bij Salvum beschikken we over het netwerk en de kennis om uw organisatie hierbij te helpen. Samen kijken we graag op welke manier we op verpakkingsmaterialen kunnen besparen.

Bel ons op (+31 (0) 475 635 805), stuur een e-mail (info@salvum-europe.com) of maak gebruik van het contactformulier op onze website. U krijgt snel antwoord op uw vragen, opmerkingen of vrijblijvende offerteverzoek.