In tien stappen naar een LinkedIn-profiel waarmee je opvalt!
LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld met wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers. Nederland telt zo’n 4,7 miljoen actieve gebruikers. Met deze aantallen is het best lastig om op te vallen met jouw LinkedIn-profiel. Maar met het toepassen van een aantal kleine veranderingen kan je grote stappen maken. In deze blog leg ik uit hoe je in tien stappen opvalt met jouw LinkedIn profiel.
- Schrijf een uitdagende headline
- Professionele profielfoto
- Een zakelijke uitstraling, dus geen vakantie- of festivalfoto;
- Het liefst alleen het gezicht, zodat men jou direct op de kleine miniatuurweergave herkent;
- Een lach, wie wil er nou connectie maken met iemand met een chagrijnige uitstraling;
- Herkenbaarheid, zorg dat je dezelfde foto gebruikt op meerdere kanalen.
- Volledige contactgegevens
- Maak gebruik van zoekwoorden
- Zorg voor een complete samenvatting
- Wees precies over jouw ervaring
- Gebruik projecten als portfolio
- Beheer aanbevelingen, vaardigheden en onderschrijvingen
- Sluit je aan bij relevante groepen
- Maak het visueel
Gebruik zoveel mogelijk plaatjes, video’s en presentaties . Dit spreekt veel meer aan dan platte tekst. Gebruik een achtergrond, plaats foto’s onder werkervaringen en vergeet natuurlijk jouw samenvatting niet. Don’t just say it, display it!
Op Facebook en Twitter vallen naam en profielfoto vaak het eerste op. Volgens onderzoek van Mashable krijgt de headline op LinkedIn het meeste aandacht, meer dan profielfoto en naam. Nog meer reden om jouw headline zo compleet mogelijk te maken. Plaats in de headline jouw functie en andere informatie die de lezer uitdaagt om jouw profiel verder te bekijken. Je hebt in de headline 110 karakters, genoeg om er voor te zorgen dat jouw eerste indruk goed is.
Profielen met een professionele foto worden gemiddeld 7x vaker bekeken dan profielen met een slechte of onprofessionele foto. Een goede profielfoto heeft:
Als je eenmaal indruk hebt gemaakt met je headline en profielfoto wil je natuurlijk dat mensen contact met jou gaan opnemen. Plaats in de contactgegevens jouw volledige contactgegevens inclusief, telefoonnummer, website en social media.
Tip: wist je dat jij de contactgegevens van jouw connecties kunt beheren, zonder dat zij hier een melding van krijgen? Handig als je LinkedIn wilt inzetten voor CRM
Door het verwerken van de juiste zoekwoorden door jouw hele LinkedIn-profiel zorg je dat je makkelijk vindbaar bent voor potentiele connecties, maar ook voor headhunters en recruiters. Pas zoekwoorden toe op bepalende plekken in jouw profiel, denk hierbij aan headline, samenvatting, werkervaring en vaardigheden.
TIP: Heb je geen idee welke zoekwoorden je moet toepassen? Denk dan aan functie, projecten, werkzaamheden, activiteiten en expertise.
Een samenvatting schrijf je met het doel om de lezer snel een indruk te geven met wie ze exact te maken hebben. Verwerk in de samenvatting jouw specifieke zoekwoorden, maar houd het wel luchtig. Veel vaktaal en een formele schrijfstijl kan afschrikken. Schrijf de samenvatting daarom in de ‘ik’ vorm. Probeer daarnaast een ludieke kwinkslag in de samenvatting te brengen om direct een goede, creatieve indruk te maken.
Met name voor mensen die via LinkedIn werk zoeken is het belangrijk om precies te zijn over eerdere werkervaring. Wees daarbij niet bang om in detail te treden, spreek de bezoeker direct aan en maak het relevant naar hun behoefte. Laat zoekwoorden uit samenvatting en headline hierin terugkomen. Heeft jouw bedrijf een LinkedIn-pagina? Koppel deze aan jouw ervaring voor extra zichtbaarheid.
Aan welke projecten heb je recentelijk gewerkt? Plaats deze niet alleen op je website ook op jouw LinkedIn-profiel. Let hierbij op dat je wel relevante projecten plaatst, die van toepassing zijn op de zoekwoorden, en verwerk deze zoekwoorden vervolgens ook in de tekst. Betrek daarbij ook alle andere projectleden ook voor extra zichtbaarheid op hun profiel.
Geef de eerder genoemde zoekwoorden meer kracht bij door ze als vaardigheden op te geven. Mensen kunnen jou hierop onderschrijving. Deze vaardigheden kan je zelf beheren, dus geef jouw zoekwoorden een prominente plek.
Sluit je aan bij voor jou relevante groepen en ga de discussie met andere experts in jouw vakgebied aan. Baseer jouw keuze voor groepen op basis van, ja daar zijn ze weer, de zoekwoorden die je gebruikt in jouw profiel.
Je mengen in LinkedIn-groepen zorgt voor meer profielweergaves. Zet je zelf als expert in de markt door op discussies, vragen en blogs te reageren. Heb je zelf een goede blog geschreven? Plaats deze ook in de relevante groepen.
Nu jij jouw LinkedIn-profiel op orde hebt is het ook erg belangrijk om actief te zijn op LinkedIn. LinkedIn heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan het verbeteren van de timeline. Dat betekent dat actief zijn op LinkedIn voor nog meer zichtbaarheid onder jouw connecties kan zorgen.
Actief zijn hoeft niet direct heel veel tijd te kosten. In mijn eerdere blog leg ik uit hoe je in slechts tien minuten per dag volop onder de aandacht komt van jouw netwerk. Connecties feliciteren met een jubileum, reageren op discussies, updates plaatsen en het bekijken profielen van potentiele connecties zijn enkele voorbeelden van actief met LinkedIn omgaan.
Heb jij al stappen heb jij al gezet naar een Linkedin-profiel dat opvalt of moet jij juist nog aan heel veel punten werken? Ik ben benieuwd welke mogelijkheden jij aangrijpt om jouw linkedIn-profiel te laten opvallen. Wil jij jouw succesverhaal met mij delen? Stuur dan een mailtje naar ralph@udingamedia.nl!
Verwante publicaties: