e-mailmarketing systeem

Je hebt een website die goed bezocht wordt. Met behulp van een presentje ‘vang’ je de bezoekers van je website en vul je je mailinglist.

Mooi zo!

Nu nog het systeem waarmee je mailings gaat versturen en een relatie met je (potentiële) klanten opbouwt.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: gemiddeld blijft een bezoeker slechts 3 seconden op je website. De kans is dus heel klein dat hij meteen overgaat tot aankoop!

Om de aandacht langer vast te houden, bied je een presentje (e-book, checklist, video) aan.

In ruil voor een e-mailadres geef je dus iets van je expertise weg. Daarmee vul je meteen je mailinglist.

En die heb je nodig om een relatie op te bouwen met je bezoekers.

E-mailmarketing systeem

Je wilt namelijk dat je bezoekers je gaan leren kennen, vertrouwen en uiteindelijk klant worden. Dat doe je door regelmatig een nieuwsbrief te sturen.

Bij voorkeur tweewekelijks. Daarvoor heb je een e-mailmarketing systeem nodig, bijvoorbeeld Mailchimp of Aweber.

Deze systemen maken gebruik van LISTS (lijsten). De Lijsten bevatten de e-mailadressen van leads (bezoekers van je website), prospects en klanten, eventueel aangevuld met andere gegevens.

Deze adreslijsten staan ‘los’ in het e-mailmarketing systeem, ze hebben dus niets met elkaar te maken. En dat is niet zo handig...

Stel: Kim staat op LIST Product A én op LIST Dienst D. Je wilt een nieuwsbrief sturen naar iedereen die op LIST Product A+LIST Dienst D staat.

Ingewikkeld en dubbelop

Met Mailchimp en Aweber kan dat alleen op de volgende manier: je stuurt de nieuwsbrief eerst naar LIST A en daarna naar LIST D.

Het gevolg hiervan is dat Kim de mailing twee keer ontvangt. Dat is niet de bedoeling, je wilt mensen niet onnodig veel e-mails sturen.

(Iemand met veel e-mailmarketing ervaring kan dit voorkomen door een aantal ingewikkelde kunstgrepen te doen. Dit is echter geen aanrader.)

Eén database is de oplossing

Het alternatief zijn e-mailmarketing systemen die slechts één LIST - één database - hebben zoals ActiveCampaign, Ontraport en Infusionsoft. Kim staat er dus maar één keer in. Er wordt gewerkt met tags (labels).

Je kunt elk individueel contact voorzien van één of meerdere tags. Dit geeft je de mogelijkheid om nauwkeurig te bepalen hoe je omgaat met elk contact.

Wie ontvangt welk bericht? Kim zal dus nooit twee keer dezelfde mailing krijgen!

Let op: Vooral als je meerdere websites of bedrijven hebt, is één database super handig. Je kunt namelijk voor elke website of bedrijf een aparte lijst maken en voorzien van tags. Kim staat er dus slechts één keer in, maar kan wel op verschillende lijsten getagt worden. Zo kan ze vanuit elk afzonderlijk bedrijf een e-mail ontvangen.

Richt je op de toekomst

Hoe meer bezoekers je vangt, hoe groter je mailinglist wordt, hoe meer nieuwsbrieven je gaat sturen. Als je het een beetje slim aanpakt, ga je ook segmenteren binnen je bestand.

Je maakt bijvoorbeeld tags voor prospects, klanten, oud-klanten en stuurt deze groepen specifieke mails. Dus als je er vanuit gaat dat je bedrijf gaat groeien - waarom niet?

Je bent goed bezig! - dan kies je in een vroeg stadium voor een systeem met één database!

Voor de kosten hoef je het niet te laten. Voor $9 per maand heb je al ActiveCampaign.

Een e-mailmarketing systeem met één database en diverse extra mogelijkheden om al je potentiële klanten meer dan voldoende aandacht te geven.

 

Géén tijd om zelf nieuwsbrieven te schrijven? Maak dan kennis met de Nieuwsbrieven schrijf+verzend service.

 
 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Marketing Advies