Je medewerker is ziek! Verkouden, grieperig, snotterig, hoofdpijn en andere veel voorkomende vage klachten. En jawel het is niet de eerste keer dit jaar.

Je wordt gebeld door je medewerker: “ik kan niet komen vandaag, ik ben ziek, de hele nacht niet geslapen en…...”

Wat vooraf ging: medewerkster is thuis en voelt zich niet fit. Ze moet bellen, maar heeft geen zin in het gesprek. Stelt het nog even uit en bedenkt eerst wat ze gaat zeggen om het verhaal geloofwaardig over te laten te komen. Ja nu klinkt mijn stem het beroerdst, ze pakt de telefoon….

Begrijp me goed, ik zeg niet dat elke medewerker het op deze manier aanpakt, maar met zijn allen voeren we een vreemd toneelstukje op wanneer je je ziek meldt, want het moet wel geloofwaardig overkomen.  Er is vaak twijfel bij de ziekmelder of de leidinggevende wel akkoord gaat met de ziekmelding! En terecht. Als werkgever hoef je een vage ziekmelding niet te accepteren.   

Ik heb met veel bedrijfsartsen samengewerkt en kom in veel verschillende bedrijven. Vaak zijn de bedrijfsartsen die ik ken het over het algemeen roerend met elkaar eens. Wanneer iemand vaker dan 1 keer de griep heeft klopt er iets niet!  1 keer per jaar gaat het griepvirus rond. Is iemand vaker ziek dan zegt dat waarschijnlijk wat over zijn conditie of dat de weerstand van deze persoon laag is. Dit kun je oplossen met het accepteren van de ziekte, maar effectiever is het om frequent verzuim gesprekken te gaan voeren.

Bij een frequent verzuim gesprek is het handig de vraag te stellen: "Wat kan het werk doen om verdere ziekmeldingen te voorkomen?" Vraag ook wat de medewerker kan doen om de gezondheid en de weerstand te verbeteren. Bij medewerkers die zich vaak ziekmelden kan dit een signaal zijn van andere achterliggende psychische klachten of problemen.

Een doorverwijzing naar bedrijfsmaatschappelijk werk zou een goed aanknopingspunt kunnen zijn om te bekijken wat de ziekmeldingen veroorzaakt en wat er gedaan kan worden om verdere ziekmeldingen te voorkomen. Vaak krijgt een externe bedrijfsmaatschappelijk werker die zich te houden heeft aan zijn beroepsgeheim en beschikt over voldoende gesprekstechnieken meer los dan de leidinggevende. Zeker als de medewerker het idee heeft dat de communicatie met de leidinggevende niet goed loopt of veel afstand ervaart richting leidinggevende, zal deze vaak niet vertellen wat er echt aan de hand is of waarmee aan de slag gegaan zal moeten worden.

Als dit werk gerelateerd is kan dit in samenwerking met de leidinggevende aangepakt worden. Wanneer het persoonsgebonden is kan bedrijfsmaatschappelijk werk een traject starten om hieraan te werken.  Vaak maak ik mee, dat iemand vertelt dat ze zich heeft ziek gemeld omdat ze een beperkt sociaal netwerk heeft en geen oppas kan vinden op korte termijn. Omdat dit niet geaccepteerd wordt door de leidinggevende vertelt de medewerker dat ze ziek is. Aangezien het sociaal netwerk te klein is, blijft dit waarschijnlijk een terugkerend probleem.

Andere persoonsgebonden problemen zie ik vaak bij mensen die dienstverlenende beroepen hebben en het lastig vinden om “nee” te zeggen. Omdat ze anderen helpen of zieken verzorgen, geven ze ook privé al hun tijd en energie weg en zijn vervolgens niet meer in staat om het werk goed te doen. Nobel, maar niet erg handig als je goed wilt functioneren op de werkvloer.

Belangrijk is het dan ook hoe je de telefoon aanneemt bij een ziekmelding. Welke vragen je stel en welke niet. Maar ook: accepteer je de ziekmelding? Of beter:  onder welke voorwaarden accepteer je de ziekmelding.

In het volgende artikel vertel ik je precies wat je wel en niet moet en mag vragen.

www.actiefaanhetwerk.nl

 
 
 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Organisatie Advies