Wat doen ondernemers die net hun bedrijf zijn gestart of ondernemers die behoefte hebben aan nieuwe klanten? Zomaar even bellen of ergens binnenlopen wordt steeds minder gewaardeerd en je hebt onder andere rekening te houden met de AVG. Netwerken en bloggen zijn prima alternatieven om in de belangstelling te komen, maar welke van de twee levert je meer klanten op?

Netwerken, want mensen zijn sociale wezens

Er zijn nogal wat netwerkinitiatieven in Nederland, waaronder ondernemersverenigingen, BNI en andere, vaak regionaal georiënteerde businessclubs. Op zich niets mis mee, maar het gevaar bestaat dat een ondernemer denkt van jou te kunnen profiteren, maar dat het andersom niet geldt. Helaas is er zakelijk gezien vaak geen reciprociteit, een dienst leveren en een wederdienst verwachten.

Het is dan ook zaak je mentaal te wapenen tegen onvermijdelijke teleurstellingen. Ga je erin met een te hoog verwachtingspatroon, dan kan netwerken behoorlijk frustrerend zijn. Net als met bloggen is de eigenschap geduld belangrijk. Netwerken vergt een zonnige natuur en een volhardend karakter.

Los van directe klantwerving, kan het zeker interessant zijn om gezamenlijke kennis en expertise uit te wisselen en bepaalde ondernemerstrends met elkaar te bespreken. Meestal betreft het een relatief kleine, overzichtelijke groep mensen waar je voor jouw lidmaatschap een contributie moet betalen. Deze netwerken hebben vaak een meer sociale functie - denk aan ontbijt- en borrelsessies - dan dat het je zakelijk meteen veel oplevert.

Bloggen, want mensen zijn digitale wezens

Klanten werven door middel van bloggen is sympathieker. Niemand leest een immers een blog als hij of zij geen interesse heeft in het onderwerp. Bij herkenning zal iemand altijd doorlezen en is er een natuurlijke interesse. Dus niet een interesse omdat er een onderlinge verbondenheid is van een businessclub. Wie in staat is om goede en relevante blogs te schrijven, zorgt er al snel voor dat deze informatie via social media wordt gedeeld en exponentieel vermenigvuldigd.

En er is nog een ander belangrijk voordeel: netwerken is vaak voorbestemd voor de directeur, maar bloggen kan iedere werknemer doen! Dus ben je in staat om mooie zakelijke en persoonlijke verhalen over jouw business te vertellen, dan begrijp je dat bloggen onze voorkeur heeft om aan klanten te komen.

Bloggen! We helpen je er graag bij. Het is overigens ook een prima ondersteuning van het netwerken. Meer naamsbekendheid en transparantie richting potentieel nieuwe klanten opent vele deuren.

Bloggen of netwerken?

Hieronder een duidelijke vergelijking uit de praktijk, waarbij bloggen via Multiraedt vergeleken wordt met betaald netwerken via een bekende netwerkorganisatie.

Bloggen of netwerken
 
In deze vergelijking kun je zien wat de mogelijke effecten zijn van het publiceren van een wekelijks blog of het elke week bijwonen van een betaalde netwerkbijeenkomst. De investering in tijd is globaal hetzelfde, maar de kosten verschillen aanzienlijk. Het meest dramatische verschil zit echter in het bereik. Met bloggen bereik je enorm veel meer mensen, waaruit na het schiftingsproces ook veel meer interessante contacten voortkomen.

Veel mensen realiseren zich dat wel, maar kijken op tegen het schrijven van de blogs. Maar zelfs als je de blogs geheel of gedeeltelijk laat schrijven, dan nog is een uitgekiende blogstrategie veel efficiënter dan netwerken.

Conclusie

Mijn mening, zul je zeggen, is gekleurd. Multiraedt is een online netwerk, waar content marketing een zeer belangrijke rol speelt. Toch is het niet toevallig dat ik gekozen heb voor deze online aanpak. Ik heb zowel met netwerken als bloggen zeer veel ervaring opgedaan. Het is dan ook vanuit praktisch oogpunt, dat mijn voorkeur uitgaat naar zakelijk bloggen. Vooral als dat erop gericht is tot het tot stand brengen van directe contacten.

 
 
Verwante artikelen:

Categorie Marketing Advies