Op de lange termijn levert het inzetten van blogs duurzamere resultaten op. Het kost tijd om een strategisch blogplan te maken en op te zetten, maar je blijft van de investering veel langer de vruchten plukken! Doordat bloggen zo kostenefficiënt is, kun je hier altijd voordeel uit halen. In vergelijking met AdWords zijn de kosten erg laag en de resultaten blijven langer doorwerken.

 
bloggen versus Google adwords
 

Toelichting op de verschilpunten tussen bloggen en Google adwords

  1. Bereik:
    Het advertentiebudget, dat je ter beschikking stelt aan Google, bepaalt de grenzen van het bereik van je advertenties. Blogs zijn grenzeloos.
  2. Looptijd:
    Hiervoor geldt hetzelfde. Zodra je een Google Adwords campagne stopzet, dan verdwijnt uiteraard je advertentie. Blogs daarentegen blijven doorlopen, zolang je het domein waarop ze geplaatst zijn in stand houdt. Het positieve effect daarvan wordt dikwijls onderschat.
  3. Autoriteitswaarde:
    Een goed geschreven blog wordt door potentiële klanten meer gewaardeerd dan een advertentie. Je kunt laten zien wat je in huis hebt aan kennis en ervaring. Bovendien krijgt het van Google een beloning, namelijk de toekenning van meer autoriteit aan je hele domein. Schrijf je waardevolle en relevante content, dan stijgt de ranking van al je andere webpagina’s, waardoor je bedrijf nog sneller wordt gevonden.
  4. Aanlooptijd:
    Als je snel resultaat uit een bepaalde doelgroep wilt halen en meetbare resultaten wilt zien vanuit een advertentieprogramma, is Google AdWords een prima alternatief. Een gerichte blogstrategie komt wat langzamer op gang, maar wint geleidelijk steeds meer aan kracht. Je zaait wind en je oogst een orkaan als je het goed doet!
  5. Sympathiewaarde:
    Een groot voordeel van bloggen is dat het meer sympathie wekt. Het is menselijker, persoonlijker en bloggen is de manier om echt te laten zien wie je bent. Bij Google AdWords campagnes bestaat er weleens een risico dat teksten heel zakelijk, niet interessant of onleesbaar worden. De aandacht is dan te veel gegaan naar steeds herhalende woorden om maar beter op te worden gevonden. Maar gevonden zijn, betekent nog niet dat mensen doorlezen naar wat je te vertellen hebt.
  6. Hefboom via social media:
    Blogs zijn bij uitstek geschikt om via de social media (Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram) te delen met je achterban. Het geeft veel meer substantie aan je interacties. Deel je interessante informatie, dan deelt jouw achterban het vaak weer met hun achterban. Het kan zelfs "viral" gaan! Een Google advertentie heeft dit voordeel niet.
  7. Hefboom via platforms:
    Het verschil tussen bloggen en Google Ads wordt nog veel groter indien de blogs via speciale platforms verspreid worden. Zo biedt bijvoorbeeld Multiraedt een publicatieservice aan die een enorme hefboom zet op het bereik van de blogs.
  8. Creëert abassadeurs:
    Goed geschreven blogs worden door lezers vaak graag gedeeld met hun eigen achterban. Niets is mooier dan iemand uit jouw netwerk die als ambassadeur iets voor jou gaat delen. Gratis mond-tot-mondreclame bestond altijd al, maar nu op een online manier. Vergeet dus ook niet om aanbevelingen terug te doen. Blogs onderling delen levert mooie nieuwe relaties op en een verdere verdieping in de bestaande klantrelatie.
  9. Tijdsinvestering:
    Daar winnen de Google Ads het van de blogs. Een Google Adwords campagne opzetten, zoekwoordenonderzoek doen, finetunen etc. kost natuurlijk ook tijd, maar bloggen vergt meer. Toch is het verschil in de praktijk vaak minder groot als je rekening houdt met de zeer lange levensduur van blogs. Ook zou je een deel van het schrijven van blogs kunnen toewijzen aan updaten van vakkennis, scherp krijgen van pitches en waardeproposities en het genereren van nieuwe zakelijke ideeën.
  10. Return on investment (ROI):
    Een aantal aspecten van het bloggen zijn moeilijk te kwantificeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan goodwill, bijdrage aan de algehele vindbaarheid van de website, en de verbetering vakkennis. Ook leent een blog zich natuurlijk beter voor het overbrengen van een complexe boodschap, iets dat bij zakelijke dienstverlening eerder voorkomt dan bij doorsnee producten.

    Bij Google Ads spelen de kosten per klik natuurlijk een belangrijke rol. De kosten per klik zijn volgens Google zelf gemiddeld € 3,70. Voor zoekwoorden als letselschade, autoverzekering etc kan dat zelfs oplopen naar € 30 per klik. In dat geval is het uiterst twijfelachtig de opbrengsten de kosten zullen overstijgen.

    Zet je bij het bloggen ook een platform als Multiraedt in, dan verstomt alle discussie over de ROI. De praktijk wijst uit dat je met Google Ads ten minste het 10-voudige moet investeren voor hetzelfde resultaat. Bij dure zoekwoorden kan dat oplopen tot het honderdvoudige!

Was het relevant?

Neem voor nog meer informatie contact met ons op.

 
Verwante artikelen:

Categorie Marketing Advies