Klantwerving met behulp van content marketing wordt steeds belangrijker. Dat heeft niet alleen te maken met de relatief lage kosten, maar ook met het veranderde koopgedrag. Daar waar de koper destijds niet erg vond om rechtstreeks benaderd te worden, is men nu kritischer. Tijd is schaars en wanneer ik iets nodig heb, dan zoek ik het zelf wel, is nu een veelgehoorde mening.
Dat betekent dat het nu steeds meer draait om goede online vindbaarheid.

Het is dan ook één van de belangrijkste taken van de zakelijke blogger om die vindbaarheid te optimaliseren. Dat vergt onder meer veel inzicht in het zoekgedrag van de klant. Dat heb je niet zomaar. Daar komt nog bij dat het zoekgedrag de laatste jaren ook nog sterk aan het veranderen is.
 
zoekgedrag

Nieuwe trends in zoekgedrag

  • Mobiele apparaten: de razendsnelle opkomst van tablets en smartphones, heeft het zoekgedrag veranderd. Vooral smartphone-gebruikers zijn geneigd hun zoekopdrachten wat korter en simpeler te maken. Je zit namelijk niet op je gemak achter je desktop, waar je een groot toetsenboord tot je beschikking hebt.
  • Ingesproken zoekopdrachten: de verwachting is dat volgend jaar het aantal mondelinge zoekopdrachten de 50% grens gaat doorbreken. Ook dat heeft natuurlijk invloed op de samenstelling van de zoekopdrachten. Meer gedetailleerd en spreektaal wijkt af van schrijftaal.
  • Long tail zoekwoorden: hoe gedetailleerder de zoekopdracht, des te verfijnder is het zoekresultaat. Deze trend is niet splinternieuw, maar zal weer meer leven worden ingeblazen door gedetailleerde mondelinge zoekopdrachten. NB: Longtail zoekwoorden zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden.

Uiteraard zitten de zoekmachines niet te slapen en zijn zich van deze trends terdege bewust. Zodanig zelfs dat Google Mobile-first indexing heeft ingevoerd. Dat betekent dat Google voor de indexering en ranking uit zal gaan van de mobiele versie van de content.

Afgezien van deze nieuwe trends, is het belangrijk te begrijpen hoe zoekmachines geprogrammeerd worden. Die zoekmethodiek geeft meer mogelijkheden om de intentie van de zoeker te achterhalen en vervolgens het best mogelijke zoekresultaat te leveren. Ook hier is een evolutie waar te nemen, die van belang is bij het optimaliseren van de content.

De evolutie van de zoekmachine-algoritmes

zoekgedrag

De door de zoekmachines gebruikte methodiek wordt steeds verfijnder. Achterhalen waar de gebruiker naar op zoek is, hangt niet alleen meer af van de gebruikte zoekwoorden. Er wordt ook gekeken naar de locatie van de gebruiker, diens browser geschiedenis, binnen welke categorie de zoekopdracht zich bevindt (vertical) en of het een gesproken zoekopdracht is.

Hoe moet ik en kan ik als blogschrijver daarmee rekening houden bij het zoekmachinevriendelijk maken van mijn blog?

Het zoekwoord:

De meest voor de hand liggende manier om achter de zoekintentie van de gebruiker te komen, is natuurlijk de analyse van het ingegeven zoekwoord. Gezond verstand is hierbij het belangrijkste hulpmiddel. Daarnaast heb je uiteraard de zoekmachine zelf tot je beschikking. Daar krijg je vanzelf alternatieven voor het zoekwoord voorgeschoteld, die in samenhang met de context, duidelijkheid moeten kunnen geven over de zoekintentie.

Zoekverticalen:

Het segmenteren van zoekresultaten, of anders gezegd, het verdelen van zoekresultaten in categorieën, heeft weer een extra dimensie toegevoegd. Dat bespaart de gebruiker tijd en voorkomt dat de gebruiker alsmaar de zoekopdracht moet verfijnen om tot het juiste resultaat te komen. Tegenwoordig verwacht de gebruiker dat diens zoekopdracht resulteert in gesegmenteerde zoekresultaten. Dus het zoekwoord "burnout" geeft niet alleen uitleg, maar ook verwijzingen naar blogs, nieuwsberichten, foto's, video's, evenementen, seminars, etc.

Dat verklaart ook het belang van het verwerken van foto's, video's, infographics etc. in je blogs. Zo'n goed aangekleed blog verschijnt dus in meerdere categorieën van zoekresultaten (zoekverticalen). Dat zorgt weer voor meer bezoekers met verschillende zoekintenties.

Locatie:

De locatie waar de gebruiker zich bevindt wordt ook meegenomen bij het tot stand brengen van het zoekresultaat. Daar kan de zakelijke blogger goed gebruik van maken bij het bereiken van potentiële klanten in de nabije omgeving. Je bedrijf moet dan wel zijn aangemeld bij Google Mijn Bedrijf.

Zoekgeschiedenis:

Eerdere zoekopdrachten van de gebruiker worden door de zoekmachines ook meegewogen bij het bepalen van het zoekresultaat. Hoe je daar als zakelijke blogger op kunt inspelen is mij echter niet duidelijk.

Verbale zoekopdrachten:

Stemherkenning begint steeds beter te werken. Het aantal gebruikers, die nu zoekopdrachten direct inspreken, neemt enorm toe. Dat heeft weer consequenties voor het afstemmen van de content, aangezien spreektaal wat afwijkt van het geschreven woord. Bovendien blijkt dat gebruikers hun zoekopdracht vaak zeer gedetailleerd inspreken.

Afstemmen van content op zoekintentie

Bij content marketing gaat het er vooral om je content zo goed mogelijk af te stemmen op de online zoekopdrachten van je potentiële kopers. Dat vergt veel kennis van hun zoekgedrag en de werking van de zoekmachines. Zoals wij hebben gezien, dien je daarbij alert te zijn op nieuwe trends in het zoekgedrag en de snelle evolutie in de zoekmachine-aanpak.

Het achterhalen van de zoekintentie van je potentiële koper en daarop je content nauwkeurig afstemmen, is daarmee een essentieel onderdeel van je content marketing strategie. En ja, een coherente content marketing strategie is noodzakelijk voor het creëren van een effectief online vangnet voor zoekopdrachten.

Hoe ziet dat vangnet er dan ongeveer uit:

  • Een cluster van blogs, waarvan de titels inspelen op de gedetailleerde en gevarieerde intenties van je potentiële klanten.
  • De blogs zijn verrijkt met foto's, video's, infographics, diagrammen etc. om zodoende in meerdere zoekverticalen gevonden te worden.
  • Je blogsite is aangemeld bij Google Mijn Bedrijf voor het afvangen van lokale klanten.
  • Je blogs zijn goed te lezen op smartphones en tablets.

Goede vangst!

 
 
 
 
Verwante artikelen:

 
Categorie:Marketing Advies