Je wilt natuurlijk dat je blogs goed gelezen worden en het liefst door zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep. Dat vergt zorgvuldige planning en strakke uitvoering. Zonder die sturing loop je de kans dat je blogs een deel van hun effectiviteit verliezen.

Hoe belangrijk wij een goed doordachte blogstrategie vinden, blijkt onder meer uit de aandacht die wij tot dusverre eraan besteed hebben. Zo is er een blog over algemene blogstrategie, een blog over content marketing strategie, verpakt in een leuke infographic en een blog met een uitgebreide routeplanning.
 
zakelijke blogstrategie
 
In dit blog gaan wij dieper in op een belangrijk onderdeel van je blogstrategie. Het opbouwen van een autoriteitspositie op een aantal onderscheidende hoofdpunten van je product of dienstverlening. Dat doe je door het creëren van een aantal uitgebreide blogs (>2000 woorden) over elk van die hoofdpunten. Zij gaan de hoekstenen van je blogbolwerk vormen.

Wat zijn jouw hoekstenen?


Anders geformuleerd, wat zijn de belangrijkste onderdelen van jouw waardepropositie? Waarmee kun jij je het beste onderscheiden van je concurrentie in de door jou gekozen nichemarkt? De hoog competitieve markt dwingt je namelijk om keuzes te maken. Al ben je een alleskunner, dan wil dat niet zeggen dat jouw blogstrategie erop gericht moet zijn om al jouw vaardigheden voor het voetlicht te brengen. Zo'n blogstrategie zou te veelomvattend zijn. Je zult moeten focussen om een vooraanstaande plek te veroveren in de zoekmachines.

Die zoektocht zou je 3-5 onderwerpen moeten kunnen opleveren. Een voorbeeld: voor de niche arbeidsrecht zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn:

  1. Arbeidsovereenkomst sluiten
  2. Arbeidsovereenkomst ontbinden
  3. Ontslag
  4. Ziekte
  5. Arbeidsongeschiktheid

Aan elk van deze onderwerpen ga je een superblog wijden. Dat wil zeggen een blog dat qua omvang en diepgang boven al je andere blogs uitsteekt. Dat moet ook wel wil succes hebben. Deze blogs hebben in hun titels de meest concurrerende zoekwoorden met hoog zoekvolume in jouw nichemarkt. Deze strategie gaat in tegen het gebruikelijke advies om niet-competitieve zoekwoorden te gebruiken en je dus meer te richten op long tail zoekwoorden. Bij je hoeksteen blogs kies je echter de moeilijke weg en ga je dus de uitdaging aan om toch goed te scoren met concurrerende zoekwoorden.

Het belang van je hoeksteenblogs voor je blogstrategie

De belangrijkste kenmerken van je product of dienstverlening vormen de basis van je hoeksteenblogs. Die kenmerken komen normaal gesproken overeen met belangrijke zoekwoorden die een breed gebied bestrijken. Dat vergt een grondige aanpak, waarin alle aspecten van het betreffende kenmerk aan bod komen. Aan elk aspect zou vervolgens weer een specifiek blog (subblog) gewijd kunnen worden, dat dit aspect verder uitdiept. Zo creëer je met je hoeksteenblog (hoofdblog) als het ware een referentiekader voor de subblogs. De subblogs kunnen vervolgens terugverwijzen (via interne links in de tekst) naar het hoofdblog.

Deze schemastructuur bevordert de logische opbouw van je blogstrategie. Dat is zowel goed voor de gebruikers- als zoekmachinevriendelijkheid van je website. Je weet dat de zoekmachines je website regelmatig bezoeken, crawlen en indexeren. De interne links vanaf je satelliet blogs werken versterkend voor je hoeksteenblog. Hierdoor verhoog je de ranking ervan en dat zorgt voor meer websitebezoekers. Op den duur profiteren ook de satelliet blogs weer van die hogere ranking. Een prachtige wisselwerking.

Het creëren van de hoeksteenblogs

Zoals wij hebben gezien, vormen de door jouw gekozen onderdelen van je waardepropositie de hoekstenen van je blogstrategie. Daar zoek je de belangrijkste zoekwoorden bij en die maken onderdeel uit van de titels van je superblogs. Er zijn er ook tools die je helpen om relevante zoekwoorden te verzamelen, zoals bijvoorbeeld BuzzSumo, Keywoordtool.io en Ubersuggest (deze tools kun je ook voor Nederlandse zoekwoorden gebruiken).

NB: kijk ook eens naar mijn blogs over tips voor blogideeën en schrijversblok.

In beginsel is het schrijven van een superblog niet anders dan het schrijven van je gebruikelijke blogs. Hoe je een overtuigend zakelijk blog moet schrijven, heb ik onder meer in mijn stappenplan beschreven. Je doorloopt voor je superblog hetzelfde stappenplan, alleen veel uitgebreider. Het verschil zit voornamelijk in de intentie om van dit superblog gelijk een raamwerk te maken voor de satellietblogs ervan.

Het spreekt voor zich dat een superblog niet kan worden afgedaan met 600 woorden. Je moet denken aan tussen de 2000 en 3000 woorden. Evenmin kun je zuinig zijn met de aankleding van het blog. Foto's, video's, grafieken en infographics zijn nodig voor de goede leesbaarheid van het blog.

Het promoten van je hoeksteenblogs

Dit soort essentiële blogs verdienen uiteraard alle aandacht die ze kunnen krijgen. Zij vormen de kern van je blogstrategie. Naast de gebruikelijke manieren om je blog te verspreiden, zoals je website, social media en nieuwsbrieven, zou je wat extra's moeten doen om een hefboom te creëren. Onderstaand vind je een uitgebreid overzicht. Je kunt daar zien dat onder meer Facebook Ads en Google Adwords opgenomen zijn als betaalde verspreidingsmethoden. Ik zou daar onze publicatieservice nog aan toe kunnen voegen.
 
verspreiding van blogs
 

Een geweldige manier om je superblogs te promoten is middels gastblogs op andere websites. Deze gastblogs kunnen dan terugverwijzen naar je superblogs. Dat soort "back links" geven de ranking van je website een enorme boost. Het lijkt een heel tijdrovende manier om je superblogs te promoten, maar als je het goed doet, is de beloning meer dan evenredig. Voor die gastblogs zul je idealiter websites moeten zien te vinden met vergelijkbare blogs.

Updaten van hoeksteenblogs

oude blogs updaten

Is het updaten van je blogs sowieso een goede gewoonte, voor hoeksteenblogs is het cruciaal. Wij praten hier over de belangrijkste blogs van je website. Die moeten foutloos, actueel en volledig zijn. Alle wegen leiden naar deze blogs. Zij vormen bij uitstek je visitekaartje.

Het raamwerk dat je erin verwerkt hebt, kan altijd nog uitgebreid worden. Nieuwe inzichten, interacties met lezers, praktijkverhalen, verse statistiek, vragenlijsten, interviews en nog veel meer kun je meenemen in je updates. Aanvullend en zeer belangrijk voordeel is, dat de zoekmachines deze aanvullingen als verse content zien en je daarvoor belonen.

Meer over de update technieken vind je in mijn publicatie over het opfrissen van blogs.

Tenslotte

Bloggen kost tijd en energie. Een effectieve blogstrategie betekent meer rendement uit je inspanningen. De hierboven geschetste strategie gebaseerd op hoeksteenblogs is zeer effectief. Bovendien geeft het je een perfecte leidraad voor het verder opbouwen van je blogbolwerk. Een beter visitekaartje voor het etaleren van je kwaliteiten en vaardigheden is er niet!