klantenwerving bij vraaguitvalNu een groot deel van de economie is komen stil te liggen, zie je dat ook de marketinginspanningen van veel bedrijven en zzp'ers op een laag pitje staan. De redenering daarachter is, dat door de enorme vraaguitval, klantenwerving nu zinloos is.

De gedwongen vrije tijd wordt nu veelal besteed aan het opknappen en opruimen van huis en haard, het bijwerken van de administratie en quality time met het gezin.

Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar hoe lig je in de markt als de economie weer opstart? In hoeverre is die markt veranderd en hoe kan ik dan daarop eventueel het beste inspelen?
 

Hoe ziet mijn toekomst eruit?

Afgezien van "death & taxes", valt daar zonder een kristallen bal niet veel over te zeggen. Gezien de huidige ontwikkelingen, zou je echter wel kunnen zeggen dat de onzekerheden zijn toegenomen. De meesten van ons hadden hun zaakjes aardig op orde. Genoeg werk, onderbroken door gezellige uitjes en vakanties. Dan gebeurt er iets waarmee niemand rekening had gehouden: een pandemie die wereldwijd zorgt voor veel leed. Bovendien zorgt die pandemie ook nog voor economisch pijn op een schaal, die wij sinds de depressie van 1929 niet meer gezien hebben.

Plotseling worden wij gedwongen onze levensstijl drastisch aan te passen. Voor hoe lang? Dat hangt af van de hardnekkigheid van het virus, nieuwe behandelingsmethoden en uiteindelijk van een goed werkend vaccin. Hoe langer de crisis voortduurt, des te dramatischer zijn natuurlijk de negatieve economische gevolgen.

In zo'n ongewis scenario is het moeilijk plannen te maken. Nog moeilijker voor mensen die op enigerlei wijze afhankelijk zijn van sectoren als recreatie & horeca, detailhandel en transport.

Achterover leunen en wachten op hulp van de overheid, lijkt mij geen goed idee. De diepe zakken van onze overheid bestaan alleen uit de mogelijkheid om nog meer geld te lenen. Dat is eindig. Bovendien wordt er van ons verwacht dat wij zwakkere landen bijspringen.

Wat kan ik doen?

Na de voorjaarsschoonmaak, zou je als zzp'er kunnen beginnen met het opfrissen van je diverse profielen (LinkedIn e.a.) en CV. Bedrijven kunnen hun producten- dienstenpakket tegen het licht houden. Denk je dat je aanbod nog aansluit bij de veranderende marktomstandigheden? Waar zou je eventueel aanpassingen kunnen doen? Moet heel je aanbod misschien wel op de schop?

Mocht je twijfelen of je nog op de juiste weg bent, dan zou je het volgende kunnen doen:

  • contact onderhouden met je bestaande klanten
  • proberen potentiële klanten te bereiken
  • nieuwe trends onderzoeken
  • je concurrentie bestuderen en
  • brainstormen

De acties die ik hierboven beschreven heb, zijn allemaal zaken die komen kijken bij het bloggen. Een goede zakelijke blogger weet wat er bij zijn of haar klanten speelt en wie er nog meer tot de doelgroep behoort. Je wilt niet alleen zelf weten welke trends in opkomst zijn, maar je deelt dat soort informatie ook graag met je lezers. Op zoek naar de juiste blogstrategie, kijk je ook in de keuken van je concurrenten. Bovendien is bloggen één grote brainstormsessie!
 

Klik op bovenstaande afbeelding voor uitgebreide toelichting
 

Selectief blijven werven is zinvol

Dure reclamecampagnes, gericht op direct resultaat op het moment dat de economie op zijn kont ligt, hebben weinig zin. Het onderhouden van bestaande klantrelaties en het opwarmen van potentiële klanten hebben daarentegen wel degelijk zin.

Een blogstrategie met een lange termijn oogmerk is daarvoor zeer geschikt. De interactie die daaruit ontstaat zou bijvoorbeeld antwoorden kunnen opleveren op vragen die bij jou spelen over je waardepropositie. Biedt datgene wat ik in de markt zet nog voldoende toekomstperspectief? Waar kan ik aanpassingen doorvoeren?

Ongetwijfeld zul je bij het bloggen ook nieuwe inzichten verwerven. Heb je nu niet veel te doen, maak dan van de nood een deugd en plan je blogkalender ambitieus in. Werken geeft energie en afleiding. Denk aan de toekomst, bouw vertrouwen op bij je lezers en zorg dat je maximaal zichtbaar bent.

Heb je hierbij wat hulp nodig, kijk dan eens naar onze blogcursus. Voor extra bereik bij het bloggen kun je onze publicatieservice inzetten.

Extra informatie: