Wat betekent het Facebook algoritme ofwel edgerank?
Facebook algoritme

Facebook heeft veel enthousiaste gebruikers die berichten, foto’s, video’s en teksten plaatsen. Wanneer je àlle berichten van jouw facebook-vrienden te zien zou krijgen, zal het je al snel wazig voor de ogen worden. Daarom heeft Facebook de edgerank ingevoerd.

In het Nederlands noemen we het algoritme, maar wat is de edgerank nu precies?

De edgerank is een algoritme (wiskundige formule) waarmee Facebook automatisch bepaalt welke berichten van vrienden en gelikete pagina’s een gebruiker wel of niet te zien krijgt in haar/zijn startpagina ofwel nieuwsoverzicht.
Op deze manier worden duizenden berichten gefilterd, zodat Facebookers alleen die berichten zien, welke zij interessant vinden.
Je nieuwsoverzicht past zich door het algoritme aan, gerelateerd aan jouw interesse.

Wanneer jij berichten te zien krijgt, waarbij een deel voor jou niet interessant is, vind je Facebook niet gebruiksvriendelijk en haak je misschien af… en dat is het laatste wat Facebook wil.

Wanneer jij berichten te zien krijgt, waar je belangstelling voor hebt, zonder dat het een informatie-overkill wordt, vind je Facebook een leuk social medium en beleef je plezier aan het deelnemen aan Facebook.

Waarop baseert Facebook haar algoritme ofwel edgerank?

Facebook indexeert verschillende aspecten om te bepalen of jouw fans een bericht wel of niet interessant vinden. Uiteraard is de 1e norm het verkrijgen van likes, maar de reacties en het delen van je update is natuurlijk nog veel beter!
Daarnaast is de timing van je update belangrijk. Facebook houdt onder meer rekening met de tijd waarop het bericht geplaatst is.
Wanneer een bericht geplaatst is, is de kans groter dat jouw fans het bericht te zien krijgen, wanneer zij op datzelfde moment online zijn.

Wanneer je een update ’s morgens plaatst en jouw volgers kijkens pas 's avonds op Facebook, dan is de kans een stuk kleiner dat jouw fans het bericht te zien krijgen, omdat er dan veel meer actuele Facebookgebruikers recentere updates hebben geplaatst.

Daarnaast kijkt de Facebook edgerank naar de waarde van de content, ofwel de waarde van de inhoud van het bericht. Met name voor Facebook Bedrijfspagina’s is het goed om hiermee rekening te houden.

Het blijkt dat social media gebruikers foto’s en video’s veel interessanter vinden dan alleen platte tekst. De opvalwaarde is daarmee veel groter..

Wanneer je een update plaatst met bijpassend beeldmateriaal (of andersom natuurlijk: beeldmateriaal met bijpassende tekst), zal dat bericht een grotere kans hebben om te voorschijn te komen in het nieuwsoverzicht van jouw fans.

Hoe zichtbaar ben jij op Internet?

Wil jij graag online zichtbaarheid of meer verkeer (‘traffic’) op je website, omdat je graag nieuwe klanten of opdrachten zou willen? Neem dan contact met mij op en ik zet je optimaal neer op de“digitale snelweg”.

Wil je “tricks & tips” om aan je eigen online profilering te werken.. ?
Ik geef persoonlijke en groepstrainingen en leer jou graag om meer publiek te trekken naar je website en social media profielen.

Profielfoto Paula de Boer (51)

www.prideandproudpr.nl

 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies