werk hel

“Waar zijn de projectresultaten”
“Heb je die klanten al nagebeld?”
“Zijn de 5 offertes dit weekend verstuurd?”

Met een blik vol onverschilligheid krijg ik de volgende lading werk toegegooid.

Het is maandagochtend, 0800h.

Koffie heb ik nog niet geroken, en de baas zit mij op de huid.
En zo gaat dat iedere dag, ja iedere dag opnieuw.
Ik bent het sloofje van de baas, het verlengstuk van zijn ego.
That’s it.

Op papier was dit mijn droombaan?

Ik overdenk mijn keuzes en voorgesprekken, pas 2 maanden geleden. De high-potential die zelfstandig projecten (>>€200k) afrond.
Aansprekend bedrijf, uitstekende ontplooiingsmogelijkheden.
Prachtig zescijfer-salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en persoonlijke begeleiding.

Waar heb ik wat gemist, ik zucht diep.
Dit ga ik niet lang volhouden.
En afgelopen week de hypotheek van mijn luxe appartement in de binnenstad getekend.

Ik ontkom er niet aan, want ik weet het precies.

Luister ik altijd naar mijn gevoel?

Het laatste gesprek.
Ik maak kennis met mijn baas.
Hij schudt mijn hand;  net te lang en knijpt net te indringend.
De vriendelijke lach is gespeeld, de ogen staan ongeïnteresseerd.

Het past niet bij mij, dat type uitstraling.
Ik kan het niet onder woorden brengen.
Het voelt niet prettig aan.

Waarom negeer ik deze signalen?

Ook dat weet ik nu:

  • Nooit geleerd om naar mijn gevoel te luisteren
  • Rationeel denken en de positieve feiten laten prevaleren
  • Ik heb onvoldoende doorgevraagd hoe projecten in de praktijk lopen
  • Nu realiseer ik mij dat ik niet heb onderzocht hoe ik wil dat mijn baas met mij samenwerkt

De glans en uiterlijke schijn van deze baan verblindt.
Mijn ego wint het van mijn gevoel, met gemak.

Hoe ga ik dat de volgende keer doen?

Dat is wel een puntje van aandacht.
Ik zit niet te wachten op een herhaling.

Met mijn eigen drijfveren-inzichten gerichte sollicitatievragen stellen.
Bijvoorbeeld:

Als je energie krijgt van afwisseling kan een vraag zijn: “Hoeveel klantprojecten doen jullie per jaar?”

Als je niet administratief bent ingesteld kan een vraag zijn: “Hoe zijn jullie SOP’s (Standard Operating Procedure) per afdeling geborgd?”

Als je energie krijgt van eigen initiatief nemen kan een vraag zijn: “Hoe veel speelruimte krijg ik om een klantprobleem zelfstandig op te lossen?”

Als je niet directief wilt aangestuurd worden kan een vraag zijn: ”Geef een paar voorbeelden hoe je onze relatie baas-medewerker invult”

Ik onderzoek  (informele) informatie over het bedrijf. En vorm een goed beeld om daarmee te besluiten ja of nee.

Ik gebruik internet, social media, misschien ken ik een klant of toeleverancier persoonlijk.

En nu?

Bepaal je uitgangspunten opnieuw.

Download dit e-book voor jouw inzichten

 
 
 
 
 
Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies