online-shop-1461915296uff

Digitale ontwikkelingen kun je inzetten als meerwaarde in je fysieke winkel. Heb je een fysieke winkel, maar wil je ernaast ook een webshop runnen of andersom? Dan is het van belang om beide goed op elkaar af te stemmen. Je webshop dient altijd up-to-date te zijn wat betreft prijzen, artikelinformatie en beschikbaarheid, waarbij bestellingen direct doorgezet kunnen worden naar je kassa- of ERP-systeem. Je omnichannelstrategie is namelijk pas geslaagd, wanneer online en offline elkaar versterken. En met een geslaagde omnichannelstrategie kun je het beste inspelen op de beleving van de koper.

Waarom een fysieke winkel en webshopintegratie?

Met een goede omnichannelstrategie worden alle kanalen een vloeiend geheel, waarin de klant op een natuurlijke manier zijn weg weet te vinden. Omdat de klant centraal staat binnen deze strategie is het van belang om te weten wie deze klant precies is en wat zijn of haar wensen zijn.

Zorgt voor uniformiteit en synchronisatie

Tegenwoordig willen klanten een on-demand ervaring. Dit houdt in dat ze producten kunnen bekijken en vragen kunnen stellen wanneer en via welk kanaal het hen het beste uitkomt. Wil een klant bijvoorbeeld iets in de winkel kopen, maar is het niet meer op voorraad, dan heeft hij of zij de mogelijkheid om dit eenvoudig online te bestellen. Ook kan de klant er dan voor kiezen het thuis of in de winkel afgeleverd te krijgen. Andersom is dit ook mogelijk, wanneer er iets niet meer voorradig is in de webshop. In de winkel kan een kiosk worden geplaatst, waar een klant via een tablet zijn product alsnog via de website kan krijgen. Zowel fysieke winkel als webshop zijn uniform en gesynchroniseerd met elkaar.

ERP zorgt voor effectief voorraadbeheer

Om een geslaagde omnichannelstrategie mogelijk te maken, is een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem een must. Met een ERP-systeemintegratie worden administratieve, logistieke en financiële processen bijgehouden en gelijkgetrokken aan alle verkoopkanalen. Het systeem is dus voornamelijk gericht op de backend. Dit programma geeft je de mogelijkheid om zowel online als offline effectief je voorraad te beheren.

POS zorgt voor effectieve sales

Een programma wat meer op de frontend is georiënteerd, is het point-of-system-sale (POS) systeem. Een POS-systeem wordt ook wel een kassasysteem genoemd. De term ‘kassasysteem’ is alleen wat verouderd. Een POS-systeem is nog wat uitgebreider en breder georiënteerd. Je kunt op één plek prijzen, promoties en klantgegevens managen. Het houdt dus sales- en klant statistieken bij, zodat je deze vervolgens kunt gebruiken voor je toekomstige marketingactiviteiten.

Koppeling zorgt voor effectief klantenbeheer

De ERP- en POS-systemen kunnen worden gekoppeld aan een CRM-systeem. Met een CRM-systeem staan alle klantgegevens (persoonsgegevens en interacties) op één plek gebundeld en kan deze data in combinatie gebracht met gepersonaliseerde promoties. Het programma kan het behoeftepatroon van de consument analyseren en kan op basis hiervan op microniveau met klanten communiceren.

Wat is de rol van Webshop software?

Wanneer je een fysieke winkel hebt en je wil ernaast ook een webshop runnen, dan kan webshop software een handige optie zijn. Met webshopsoftware kun je vrij snel en eenvoudig een webwinkel starten en inrichten. Je hebt namelijk geen programmeerkennis nodig, omdat je met diverse kant-en-klare templates kunt werken. Met webshopsoftware kun je daarnaast naadloos je fysieke winkel met je webshop integreren. Je hebt de mogelijkheid om een ERP-, POS- en CRM-systeem in één programma te bundelen. Wil je webshopsoftware kopen, maar weet je nog niet welke het beste bij je past? Laat je dan eerst goed helpen door bijvoorbeeld een webshop software vergelijker. Met een goede omnichannelformule kun je als winkelier meer klanten bereiken, beter inspelen op wensen en bovendien meer omzet genereren.

 
 
 

Verwante artikelen:

 
Categorie Financieel Advies