Vooral door de verschuiving van prioriteiten binnen bancaire instellingen, zijn ondernemers steeds meer aangewezen op alternatieve vormen van financiering, zoals crowdfunding. Je kunt dat zien als een nadeel, maar wij weten inmiddels dat elk nadeel ook een voordeel heeft. Waar eerst de bank beoordeelde of jouw ondernemingsplan levensvatbaar was, is dat bij crowdfunding nu het grote publiek dat wel of niet wat ziet in je project.

Commercieel gezien is zo'n brede "enquête" onder het publiek interessanter dan het oordeel van een kredietafdeling. Indien het publiek je niet wil financieren, dan kun je je afvragen hoeveel kans je project gemaakt zou hebben bij een positief oordeel van de bank.

Crowdfunding vraagt echter wel om een wat andere aanpak dan bij een financieringsaanvraag bij de bank. Waar zitten de verschillen?

crowdfunding campagne

Ga op zoek naar jouw publiek (crowd)

Hierbij kunnen de social media een zeer belangrijke rol spelen. Die zijn bij uitstek geschikt om het juiste publiek te trekken door gerichte contentmarketing technieken in te zetten. Die zorgen ervoor, dat het publiek dat geïnteresseerd is in jouw project (product/dienst), je gaat volgen op Facebook, Instagram en Twitter. Stap voor stap kun je hen vervolgens opwarmen als aanloop naar de lancering van jouw crowdfunding campagne. Zie dat als een goede graadmeter. Krijg je in die fase de handen niet op elkaar voor jouw project, lanceer dan (nog) niet.

Blijf jouw crowd enthousiasmeren

Het opbouwen van een community kost tijd en zo ook het bij elkaar houden van die community. Je gaat met je volgers in gesprek en je houdt het gesprek zoveel mogelijk gaande. Vertel ze over je aanstaande project, beantwoord vragen, houd enquêtes en vraag feedback. Het is een prachtige gelegenheid om je project virtueel te testen en eventueel aan te passen. Deze wisselwerking tussen jou en je publiek creëert betrokkenheid en een positief verwachtingspatroon richting de lancering van de campagne.

Wees persoonlijk en professioneel

Dit zijn twee zeer belangrijke elementen bij de presentatie van het project. Beiden hebben te maken met vertrouwen. Een professionele presentatie laat zien dat de ondernemer achter het project het commerciële belang ervan begrijpt. Aan zo iemand kun je dan hoogstwaarschijnlijk ook het vermarkten van het product of dienst toevertrouwen.
Daarnaast zien investeerders graag een gezicht achter het project. De mensen achter het project zijn daardoor aanspreekbaar, maar kunnen ook aansprakelijk worden gesteld.

De achtergrond van het project en het team telt ook mee

Crowdfunding is meer dan een rekensom alleen. Natuurlijk staat het verkrijgen van een financiering voor het project centraal, waarbij de hoogte van de compensatie een belangrijke rol speelt. Maar meer dan bij een bancaire financiering, kijken crowdfunders ook naar secondaire zaken als maatschappelijk nut. Die sympathiewaarde speelt zeker mee in het afwegingsproces en verdient bij de presentatie extra aandacht.

Ook een pakkende beschrijving van de geschiedenis van het bedrijf, de uitdagingen die het team overwonnen heeft en de markten die veroverd zijn, zorgt voor meer betrokkenheid van de investeerders. Zij delen zo ook een beetje in het zakenavontuur en dat is interessanter dan een maandelijks bankafschrift.

Maak je volgers vertrouwd met het crowdfundingplatform dat je gaat gebruiken

Iedereen heeft weleens gehoord van crowdfunding, maar dat wil niet zeggen dat mensen zomaar geld overmaken naar een crowdfundingplatform. Het is dan ook een goede zaak om je crowd goed voor te lichten over het platform dat je gaat inzetten (meer dan alleen een linkje naar hun website).

Nazorg

Nadat de crowdfundingcampagne met succes is afgesloten, zit het werk er nog niet op. De relatie met je crowdfunders beperkt zich niet tot het overboeken van rente en aflossing. Je wilt ze graag betrokken houden bij je bedrijf. Zij investeren in je bedrijf, nemen wellicht je product of dienst af en nemen in de toekomst wellicht weer deel in nieuwe projecten. Wellicht belangrijker nog is hun functie als ambassadeur van je bedrijf. Zij zijn veruit je belangrijkste relaties en die moet je koesteren. Laat hen regelmatig weten hoe het gaat, wat de verdere plannen zijn en verwen ze waar mogelijk. Hun loyaliteit is jouw toekomst.

 
Categorie Financieel Advies