Bezoekers op je website krijgen is één ding, ze ook nog aan het lezen te krijgen, is echter weer een heel ander ding. Dan doen maar weinig bezoekers zomaar. Het overgrote deel scant alleen je website even vlug. In die paar seconden scantijd beslissen ze of ze nog meer tijd aan je website gaan besteden. Staat er voor hen geen relevante content, dan zijn ze gelijk weer weg. Daarmee is voor jou ook de kans verkeken op enige interactie met potentiële klanten. En dat is nu net één van de voornaamste doelstellingen van een zakelijk blog.
 
leesbaar zakelijk blog
 
Ikzelf ben ook een kampioen scanner. Dat hangt deels samen met het werk dat ik doe, maar vooral ook met die alsmaar wassende informatiestroom en steeds sneller vliegende tijd. Wil je de kans groter maken dat bezoekers je blogs ook daadwerkelijk gaan lezen, dan zul je die blogs scanbaar moeten maken. Hieronder kun je lezen hoe je dat het beste kunt doen.

Schrijfstijl van het zakelijk blog

Een blog dat aanvoelt als een goed gesprek, maakt de meeste kans om uitgelezen te worden. Een persoonlijk gesprek kap je ook niet zomaar af, al helemaal niet als het gaat over zaken die echt je interesse hebben. Daarom heeft de jij-vorm bij het schrijven van blogs de voorkeur, omdat het een gevoel van gelijkwaardigheid geeft.

Bedenk dat in een gesprek meestal geen al te ingewikkelde woorden en zinsconstructies worden gebruikt. Hieronder vind je een 10-tal schrijftips:
 

 

Inhoudelijke aspecten van het zakelijk blog

  • Titel:
    De eerste aandachttrekker van je blog is de titel. Die geeft kort en krachtig de inhoud van je blog weer. Daaruit zal je lezer afleiden of het de moeite waard is om tijd te besteden aan je blog. Dit geldt voor de gevallen dat lezers rechtstreeks in aanraking worden gebracht met je blog (toevallige bezoekers, via e-mail en social media), maar natuurlijk ook indirect via zoekopdrachten. In dat laatste geval zul je de titel goed moeten afstemmen op het zoekgedrag van je doelgroep.
    In mijn blog "over een stappenplan voor het schrijven van een blog" vind je vele tips en tools over het samenstellen van de juiste titel.
  • Inleiding:
    De inleiding maakt het beloofde in de titel hard. Je legt uit waarom je dit onderwerp wilt bespreken en wat de lezer kan verwachten. Die lezer wil vooral horen welk voordeel er voor hem of haar te behalen valt.

    Waarschuwing: pas op dat je met je titel en inleiding niet teveel beloofd. Je kunt je lezers niet ten koste van alles overhalen om je blog te lezen. Het beschamen van hoog opgeklopte verwachtingen werkt sterk in je nadeel.

  • Vervolgparagrafen:
    Daarin maak je waar wat je in de titel en inleiding hebt beloofd. Let ook vooral op de logische opbouw. Elke paragraaf vloeit soepel over in de volgende. Uiteindelijk werk je zo toe naar de conclusie(s), waar je het blog rechtvaardigt. Je herhaalt daar je belangrijkste punten.
  • Stop niet teveel onderwerpen in één zakelijk blog:
    Zodra de lezers de bomen niet meer door het bos kunnen zien, beginnen zij af te haken. In je neiging om je lezers te helpen, wil je zo volledig mogelijk zijn. Daarin schuilt het gevaar dat ze de weg kwijt raken. Is het onderwerp echt zo complex, probeer het dan op te breken in verschillende blogs.

Visuele onderdelen van het zakelijk blog

Een lezer, die geconfronteerd wordt met flinke compacte tekst, zakt al gauw de moed in de schoenen. Een blog moet op het eerste gezicht uitnodigend zijn. Daar zijn een aantal methoden voor om dat te bewerkstelligen.

  • Het ontwerp van het blog:
    Het ontwerp is veelal een kwestie van smaak. Er zijn enorm thema's in omloop, zo gebrek aan keuze mag geen excuus zijn. Hou het simpel en probeer niet teveel zaken in de blogpagina te proppen. Dat is niet feng shui, onrustig voor het oog.
    Kies een duidelijk lettertype- en grootte.
  • Het gebruik van korte paragrafen:
    Paragrafen zijn niet alleen belangrijk voor de inhoudelijke overzichtelijkheid, maar ook voor het visuele aanzien van het blog. Paragrafen breken de tekst op in hapklare blokken en de subtitels vergemakkelijken het scanning van het blog. In één oogopslag zie je waar het blog over gaat en of de informatie waar je naar op zoek bent, er ook in staat. Probeer de paragrafen kort te houden en daarmee visueel aantrekkelijk in de zin van snel te lezen.
  • Gebruik opsommingen:
    Opsommingen worden gebruikt om efficiënt en overzichtelijk informatie door te geven. Je lezers weten dat uit ervaring en een blog, dat (deels) zo gestructureerd is, impliceert dat het makkelijk leesbaar is.
  • Gebruik afbeeldingen:
    Een blog voorzien van afbeeldingen trekt 40% meer lezers. Bovendien zorgt het gebruik van meerdere afbeeldingen, bijvoorbeeld ter versterking van bepaalde argumenten, voor een grotere kans dat lezers het blog ook helemaal uitlezen. Als de afbeelding zich ervoor leent, kun je die ook voorzien van een onderschrift. Dat is ook een goede plek om een bepaald punt uit de tekst te benadrukken of je lezers uit te nodigen om te reageren.
    Met afbeeldingen bedoel ik niet alleen foto's, maar ook grafieken, tabellen en infographics.

    Pas op: Respecteer de auteursrechten bij het gebruik van afbeeldingen die je niet zelf gemaakt hebt.

  • Gebruik andersoortige tekstvormen en indelingen:
    Je kunt variëren met de lettergrootte, italics of bold om belangrijke argumenten of quotes te benadrukken. In deze tekst heb ik bijvoorbeeld gebruik gemaakt van "blockquotes", een mogelijkheid om een zin of paragraaf eruit te laten springen. Ook hier geldt natuurlijk dat overdaad schaadt.
  • Gebruik witte ruimtes:
    Niet elk plekje van je blogpagina hoeft opgevuld te worden. Door hier en daar witte ruimtes open te laten, blijft het geheel wat luchtiger en uitnodigender.

Recapitulatie

Het gebruik van de bovenstaande technieken zorgt ervoor dat je blogs beduidend vaker gelezen zullen worden. Door je lezers het zo makkelijk mogelijk te maken en te zorgen voor een aantrekkelijke "verpakking" verhoog je het blogrendement aanzienlijk. Zeker op langere termijn bouw je zo aan een trouwe lezersgroep, die met plezier uitkijkt naar je volgende blog. Dat leidt tot een vertrouwensband met je bloglezers die de basis zal vormen voor vruchtbare zakelijke relaties.
 
 
Categorie Marketing Advies