zakelijke blog en vertrouwenZakendoen zonder een vertrouwensbasis is prima mogelijk zolang het maar eenvoudig blijft. Wij leven in een rechtstaat die een grote mate van bescherming biedt tegen kwaadwillende mensen. Worden de zakelijke verhoudingen complexer, dan ontstaat er al gauw een grijs gebied, waar meningsverschillen snel kunnen oplaaien. In dat soort gevallen zullen mensen niet snel in zee gaan met iemand die zij niet vertrouwen.

Bij zakelijke dienstverlening zijn de waardeproposities vaak wat ingewikkelder en is er meer ruimte voor interpretatie. Een goede vertrouwensband tussen partijen is dan essentieel. Kennen partijen elkaar nog niet, dan kan een frequent en kwalitatief zakelijk blog een geweldige introductie zijn. Hoe bouw ik zo'n zakelijk blog op?

Belangrijke persoonlijke eigenschappen van een goede zakelijke blogger

Met het hieronder staande lijstje van eigenschappen wil ik niet aangeven, dat alleen heilig verklaarde bloggers succesvol kunnen zijn. Het is meer bedoeld om je bewust te maken van het belang van de juiste instelling. Er is geen snelle weg naar succes. Een blog is niet bedoeld als uithangbord voor je cv. Je zult bereid moeten zijn om je lezers voor langere tijd te helpen zonder onmiddellijke beloning.

  • Geduld: het opbouwen van een vertrouwensband met je lezers kost tijd. Hoeveel tijd? De één doet er twee maanden over om de kat uit de boom te kijken, de ander misschien net zo lang dat het niet meer nodig is. Ervaring leert dat het minstens 6 maanden kost, waarin je regelmatig blogt, om echt op de radar te verschijnen van je doelgroep. Waarbij opgemerkt, dat je blog dan wel aan de hieronder genoemde voorwaarden moet voldoen.
  • Inzet: heet je Jantje van Leiden, dan ga je het als serieus zakelijk blogger niet maken. Een goed blog maken vergt een flinke inspanning. Onderzoek naar je doelgroep, concurrentie, onderwerpen, visuele ondersteuning, verspreiding, opmaak, etc. De lijst is lang en de dag kort.
  • Empathie: zonder inlevingsvermogen is het praktisch onmogelijk om inzicht te krijgen in het wel en wee van je doelgroep. Je wilt met je blog hen aanspreken op thema's die voor hen belangrijk zijn. Zonder relevantie is een blog slechts bladvulling.
  • Saamhorigheid: mis je een zeker gevoel van verbondenheid met je doelgroep, dan is oprechte interactie en ondersteuning lastig te realiseren, zeker op lange termijn. Voel je sympathie voor je lezers, dan is een positieve instelling veel makkelijker op te brengen en te handhaven.
  • Openheid: transparantie en eerlijkheid zijn essentieel. Laat zien wie je bent (video?), waar je vandaan komt, wat je gedaan hebt. Wees duidelijk over je motieven en doelstellingen. Geen valse bescheidenheid. Ben je een bekend blogger, staan je blogs op allerlei websites en heb je aanbevelingen, laat dat dan weten.

Zie ook mijn blog over onontbeerlijke eigenschappen van de zakelijke blogger.

Inhoudelijke eigenschappen van een goed zakelijk blog

  • Wees een autoriteit:
    Wil je dat je lezers je kennis op jouw vakgebied vertrouwen, dan zul je dat keer op keer in je blogs moeten bewijzen. Dat doe je door hoogwaardige en betrouwbare informatie te verschaffen. Op den duur gaan je lezers je daadwerkelijk zien als een autoriteit en dat opent de weg naar een conversie van lezer naar klant.
    Niet alleen je lezers gaan je zo zien als autoriteit, maar ook de zoekmachines. Die belonen kwalitatieve content met een hoge ranking. Op hun beurt zien je lezers dat en daardoor wordt hun vertrouwen verder versterkt. Zo breng je een zichzelf voedend proces op gang.
  • Wees relevant:
    Je kunt op je vakgebied misschien wel een autoriteit zijn, maar als jouw kennis niets bijdraagt aan het zakelijke leven van je doelgroep, dan schieten jouw blogs hun doel voorbij. Als je de doelgroep goed onderzocht hebt, dan weet je wat daar speelt en met wat voor soort problemen zij te kampen hebben. Zijn jouw blogs probleemoplossend, dan kweekt dat veel goodwill bij je lezers.
  • Maak jezelf kwetsbaar:
    Door in je blogs te laten merken, dat je op sommige gebieden ook nog zoekende bent en ook niet alles weet, stel je je kwetsbaar op. Door je lezers bovendien op een persoonlijke manier aan te spreken en niet vanuit je ivoren toren wijsheden te verkondigen, bouw je sneller een band met hen op. Zeker als je in je blogs iets van jezelf laat zien. Zo'n open houding impliceert vertrouwen en leidt tot wederkerigheid.
  • Gebruik een stappenplan:
    Een planmatige aanpak bij het schrijven van je blog werkt als een soort kwaliteitsgarantie. Een plan herinnert je aan zaken waarop je moet letten bij het schrijven. Als leidraad zou je kunnen kijken naar mijn eigen stappenplan.

Social proof kweekt vertrouwen

Wat anderen over je zeggen kan enorm helpen. Heb je een veelgelezen zakelijk blog, waarop positieve commentaren worden gegeven, dan versterkt dat het vertrouwen van de lezers. Dat gebeurt ook wanneer het blog veel gedeeld wordt op de social media en wordt voorzien van feedback door klanten. Dat proces wil je natuurlijk graag op gang brengen en dat doe je, wanneer je relevante en kwalitatieve zakelijke blogs produceert. Bovendien zijn er allerlei verspreidingsmogelijkheden die ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw blogs onder ogen krijgen.

In het onderstaande overzicht kun je zien hoe je zo effectief mogelijk een blog kunt verspreiden. Daarbij kun je gebruik maken van onbetaalde en betaalde mogelijkheden. De wisselwerking daartussen zorgt voor een extra boost.
 
verspreiding zakelijk blog
 

Een actief zakelijk blog is ook een geweldige spil waar omheen je een community kunt opbouwen. Een levendige community werkt natuurlijk ook sterk het fenomeen van social proof in de hand. Het opbouwen en onderhouden kost tijd, maar het is een zeer duurzame investering waar je ongelooflijk lang plezier van kunt hebben. Weet je ook nog een aantal bekende experts binnen te halen, dan kan het erg hard gaan.

Consistentie bevordert vertrouwen

Gericht bloggen is een geweldige manier om veel extra bezoekers naar je website te lokken. Wat je niet wilt, is dat het bij een éénmalig bezoek blijft. Dat gebeurt door niet te voldoen aan hun verwachtingen. De titels van je blogs beloven relevante informatie en dan mag je de bezoekers niet teleurstellen door dat niet te leveren. Dit spreekt voor zich. Maar zelfs als je hun verwachtingen overtreft, dan is hun regelmatige terugkeer naar je website niet gegarandeerd.

Je zult ervoor moeten zorgen dat je door consistent te bloggen, ondersteund door de social media, zo vaak mogelijk op hun netvlies verschijnt. Op den duur gaat je publiek erop vertrouwen dat zij altijd bij jou terecht kunnen voor interessante informatie en hulp. Die vertrouwensband is voorwaarde voor het ontstaan van een duurzame klantrelatie.

Een stagnerende website waar niet regelmatig verse content verschijnt, is niet meer dan een visitekaartje. Bloggers zijn net als de meeste haaien: stoppen ze met zwemmen, dan verdrinken ze.

Laat geen mogelijkheid tot interactie met je lezers onbenut

De beste manier om met mensen een goede verstandhouding op te bouwen is door met ze te praten. Het liefst doe je dat persoonlijk in een rechtstreeks contact. Dat kan behoorlijk tijdrovend zijn als je geen praktisch schiftingsproces kunt inzetten. Bloggen werkt als zo'n proces. Je spreekt een groot publiek aan en de mensen die jij op het juiste moment en met de voor hen relevante informatie weet te raken, gaan reageren. Dat geeft jou de mogelijk om het gesprek met hen aan te gaan. Doe dat zo snel mogelijk, stel vragen en help hen.

NB: Kijk voor een interessante kosten/baten analyse naar deze vergelijking tussen bloggen en netwerken.

Nieuwsbrieven als bewijs van vertrouwen

Uit zelfbescherming zullen mensen zich niet snel abonneren op nieuwsbrieven. Zij doen dan meestal alleen als zij denken dat zij er op de een of andere manier beter van worden. Weet jij met je kwalitatieve blogs een groot aantal abonnees op te bouwen, dan ben je op de goede weg. Jouw abonnees vertrouwen erop dat jij hen blijft voorzien van zinnige (en/of onderhoudende) informatie. Dat vertrouwen kun je ook heel snel kwijtraken door bijvoorbeeld de 80/20% regel te overtreden. Zodra de inhoud van je nieuwsbrief voor meer dan 20% promotioneel is, dan gaat je abonnee-bestand flink teruglopen.

Afsluitend

Het kost veel tijd om een vertrouwensband met je lezers op te bouwen. Dat vertrouwen weer verliezen kan echter zeer snel gaan. Daarvan moet je je bewust zijn bij alles wat je doet. Een te haastige actie kan je geloofwaardigheid onnodig ondermijnen.

Het is wellicht contra-intuïtief, maar je eigen belang dien je het beste door steeds uit te gaan van het belang van je lezers.
 
 
Verwante blogs:

 
 
Categorie Marketing Advies