Je website is de krachtigste tool van je marketing toolbox. Het is volledig op maat te maken, flexibel en de basis voor al je marketing inspanningen in deze online wereld. Zonder website mis je ontelbare mensen die zoeken naar wat jouw bedrijf te bieden heeft.

 

klanten scoren

 

Maar zelfs met een geweldige website en een gelikte content marketing strategie loop je veel potentiële klanten mis!

 

Krijg je bezoekers op je mailinglist

Wat je nodig hebt is een methode om je  bezoekers op je mailinglist te krijgen. Als de bezoekers van je website op een mailinglist staan, kun je ze gericht aandacht geven door regelmatig mailings te sturen. Alleen daarmee groeit de kans dat ze klant gaan worden.

 

In het artikel Hoe vang je de bezoekers van je website? lees je hoe je dit voor elkaar krijgt.

Bouw een systeem in je website

Succesvolle websites hebben een methode om actief potentiële klanten op hun mailinglist te krijgen. Ze hebben een systeem ingebouwd waarmee bezoekers contact gegevens, zoals hun naam en e-mailadres, invullen in ruil voor een digitaal presentje. Hierdoor wordt de mailinglist automatisch gevuld met potentiële klanten.

 

Het mooie is dat deze potentiële klanten door het aanvragen van het presentje expliciet te kennen geven dat ze geïnteresseerd zijn in het bedrijf. De kans dat ze daadwerkelijk zaken gaan doen is dus groter dan bij koude acquisitie.

 

Besteed aandacht aan je contacten

Met een goede gevulde mailinglist ben je er nog niet. Je contacten moeten aandacht krijgen, weten dat jij de expert bent. Hoe doe je dat? Je kunt je contacten gaan bellen of mailen. Bij 10 potentiële klanten per week is dat prima te doen maar bij grotere aantallen niet meer.

 

Bovendien komen er elke week nieuwe contacten bij en moeten de ‘oude’ contacten ook regelmatig opgevolgd worden. Je moet ook steeds keuzes maken: wie volg je op en wie niet? En op grond waarvan besluit je dit: kies je voor het bedrijf met de meeste werknemers, de hoogste omzet of de functie van de potentiële klant?

 

Het mooiste is natuurlijk om iedereen op te volgen door het sturen van gerichte e-mails. Je klanten komen immers vaak uit onverwachte richting. Maar dat kost veel tijd en dus ook veel geld.

 

Bespaar tijd en geld door te automatiseren

Gelukkig is er een doeltreffende oplossing! Door marketing automation in te zetten en je eigen Verkoopmotor te bouwen kun je veel tijd en geld besparen. Ik zal je vertellen hoe dit werkt.

 

Elke online bezoeker die zijn e-mailadres geeft, krijgt direct een digitaal presentje toegezonden. Daarna volgen druppelsgewijs e-mails gericht op een persoonlijke kennismaking. Deze e-mails zijn dus persoonlijk en - bij voorkeur - kort. Het gaat om de regelmaat en de frequentie waarmee je ze verstuurt. Want zo blijf je top of mind op het moment dat je potentiële klant je nodig heeft.

 

Volg potentiële klanten systematisch op

Uit onderzoek blijkt dat je 7 contactmomenten nodig hebt voordat iemand voldoende vertrouwen in je heeft om tot actie te komen. Het systematisch opvolgen van potentiële klanten, want daar hebben we het hier over, is dus belangrijk!

 

Het doel van het gebruiken van de Verkoopmotor is het opbouwen van een eerlijke relatie en het maken van een afspraak. Je wilt in contact komen met je potentiële klant. Met als resultaat natuurlijk verkoop.

 

Een duidelijke uitleg van de methode en een blauwdruk om de Verkoopmotor zelf te bouwen kun je hier gratis downloaden.
Geschreven in samenwerking met Lizzy de Wilde

 
 
 
 
Verwante publicaties:

 
 
Categorie Marketing Advies