Ik krijg leuke feedback op de blog en het ebook “Ontwikkel organisatiespeed en blaas je concurrent weg”.

Eentje springt eruit: “Wel een beetje simpel: je medewerkers”.

En dat klopt natuurlijk.

Want:

Je schoont je pc op, en hup doet ie precies en sneller wat je wilt
Je duwt je auto de garage in, en dan loopt het ding weer als een zonnetje
Werkt de airco van het gebouw niet meer, even bellen, hup ook opgelost
De stoel van je bureau zet je wat hoger of lager, en je zit direct weer goed
Je schuift die lastige klant naar de zijlijn, en haalt 5 nieuwe klanten binnen

Maar ja…. dat personeel

Tjonge, tjonge, dat gaat niet vanzelf.
Ik schreef er al eerder over in een blog: "Mijn personeel doet niet wat er moet gebeuren"

Als Directeur of manager of teamleider moet je praten, motiveren, inleven, bijsturen, oplossen, verduidelijken. En nog honderd dingen meer. Dat is niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid.

Logisch dat het aansturen van medewerkers dan tegenvalt.

Die medewerkers, waarom zijn ze er?

Voor groei en realisatie van je bedrijfsdoelen, moet je bedrijf goed draaien.  Je voert niet alle werkzaamheden zelf binnen je organisatie uit, dat is een utopie.

Bij een bepaalde dienstverlening of verkoopvolume heb je medewerkers nodig. Het woord zegt het al, ze werken mee: mee-de-werkers. 

Quote:

Medewerkers zijn de onmisbare schakel voor verbindende en unieke klantbeleving

Ze zorgen voor het persoonlijke contact dat de klant graag ervaart.

Dus groei betekent meer medewerkers?

Ja en nee.

Speel je goed in op klantvragen, beloont de klant dat met meer werk. En wordt de druk op afdelingen groter? Dat vraagt om capaciteit's-oplossingen in lijn met die groei.

Je kunt ook stukken uit je bedrijfsprocessen uitbesteden. De strategie van je organisatie bepaalt die keuze, en in welke fase je organisatie zit.

In welke fase mijn organisatie zit?

Jazeker.

Van startup naar organisatievolwassenheid kent zijn eigen dynamiek. In dit artikel zie je verschillende fases en mogelijkheden.

De grote hamvraag die je stelt: Pas je als eigenaar of directeur of manager of teamleider nog wel bij de huidige organisatiefase?

Iedere fase vraagt om andere vaardigheden, inzichten en aansturing van de organisatie of afdeling.

Ja zeg, dat weet ik niet

organisatiespeed, drijfveren

Precies.

Dus weet exact waar je goed in bent (competenties) en waar je energie van krijgt (drijfveren). Je besluit is dan makkelijk te nemen.
Iets nieuws leren dat bij je past of juist uitbesteden of van rol veranderen. Omdat de organisatie dat vraagt.

Je punt is?

Wil je organisatiespeed in de organisatie hebben, kom je altijd uit bij je medewerkers.
Gebruik hun kennis en kunde, je vaart er wel bij.
Geef je medewerkers vertrouwen, lees ook daarover in deze blog.
En bepaal of jij in die rol past.

en nu?

Zoek uit in welke fase jouw organisatie zit en of jij ‘organisatiespeed’ kunt realiseren.

 
 
 
Verwante artikelen:

 
 
Categorie Organisatie Advies