Bedrijven die content marketing gebruiken als belangrijk onderdeel van hun marketing strategie zijn tegenwoordig gemeengoed. Een steeds groter deel van hun budget gaat naar het produceren van blogs, video's, e-books en podcasts. Daarmee bouwen zij geduldig aan een sterke relatie met hun (potentiële) klanten. Persoonlijke blogs waarmee een zakelijke online aanwezigheid wordt opgebouwd, zijn nog niet zo wijdverbreid. Ten onrechte!

Jezelf online professioneel profileren is een geweldige manier om je carrièremogelijkheden te bevorderen en te borgen. Zeker in een sterk competitieve markt, waar ongeveer 1/3 van de werkende mensen in de een of andere flexconstructie zitten.

Verrijking van je professionele profiel

Via blogs ben je in staat veel meer diepgang te geven aan je persoonlijke profilering. Je kunt daar je kennis en ervaring op je vakgebied op een transparante en overtuigende manier demonstreren. Dat gaat veel verder dan een uitgebreide CV. De blogs laten ook zien dat je bereid bent tijd en moeite te investeren, dat je op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen en nieuwe trends. Je bent niet bang je bloot te geven.

Vooral de managers die jou willen inhuren, zien dat graag. Het is een tastbaarder bewijs van jouw mogelijkheden en ervaring. Managers vinden het prettig wat extra rugdekking te hebben. In ieder geval heb je bij hen meerdere streepjes voor ten opzichte van kandidaten met minder uitgesproken profilering.

Uitbreiding van je netwerk

Zoals ik al in mijn blog Bloggen of netwerken voor klantwerving? heb aangegeven, vormt bloggen een uitstekend alternatief voor en/of aanvulling op netwerken. Vaak onderschat men de kosten en het tijdbeslag van netwerken, terwijl het bereik van het netwerk dikwijls tegenvalt.

Het internet daarentegen heeft een onbeperkt bereik. Een goede blogstrategie zorgt ervoor dat mensen via de zoekmachines jou vinden. Die zoekmachines werken 24/7 voor jou en brengen jouw blogs onder de aandacht van mensen die ertoe doen.

Je eigen blog voor een persoonlijke benadering

In ons dagelijks leven is het internet zeer dominant aanwezig. Het is een ongekende bron van informatie en geeft ons zeer veel mogelijkheden. Dat geldt ook voor onze concurrenten. Dat betekent dat je niet meer alleen kunt volstaan met beproefde methoden als CV's en netwerken. Een professionele online aanwezigheid is een bijna onvermijdelijke volgende stap richting een succesvolle carrière.

Via een eigen blog/website ben je volledig in staat om jezelf zo compleet mogelijk te presenteren. Zo'n blog loopt ook prima in de pas met je persoonlijke ontwikkelingen en brengt als het ware je vooruitgang in beeld. Je doet namelijk steeds meer ervaring op, je houdt jezelf goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op je vakgebied en je investeert voortdurend in jezelf door studie en onderzoek. Tenminste, als je niet zit te slapen achter het stuur.

Het spreekt voor zich dat je blogsite wel aan een aantal kwaliteitseisen zal moeten voldoen. Het is uiteindelijk je visitekaartje, dus inhoud en vormgeving zijn belangrijk. Je kunt ervoor kiezen zelf de website te bouwen met bijvoorbeeld Wordpress of het online te doen met behulp van een bouwer als Wix.com of Jimdo.com. Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg aanbieders die je volledig kunnen ontzorgen tegen redelijke tarieven. Als het er maar professioneel uitziet en werkt.

Ook het schrijven van de blog kan een uitdaging zijn. Daar is echter genoeg hulp te vinden of je besteedt het schrijven van de blogs geheel uit.

Schrijf jezelf in de kijker van besluitvormers

Afhankelijk van je eigen behoefte aan interactie kun je vervolgens regelmatig je blogs naar buiten brengen. Het effect daarvan gaat natuurlijk veel verder dan het updaten van je CV. Als je goed weet in te tunen op je doelgroep, dan zul je merken dat je steeds meer volgers krijgt. Langzaamaan groeit de band met de volgers, er ontstaat meer interactie en uiteindelijk val je ook op bij mensen die van belang zijn voor je verdere loopbaanontwikkeling.

Ook hier kun je met extra aandacht ervoor zorgen dat je aanhang snel stijgt. Je kunt zeker de social media kanalen hierbij gebruiken of je blogs betaald laten promoten.

Ook pas afgestudeerden omarmen hun persoonlijk blog

Je ziet dat steeds meer pas afgestudeerden ervoor kiezen om hun netwerken te kickstarten met een eigen blog. Voor hun afstudeerscriptie hebben zij natuurlijk veel materiaal moeten verzamelen en dat stelt hen in de gelegenheid om relevante content voor hun blog te creëren. Hun netwerk is zakelijk gezien nog klein, dus het loont zeker de moeite om via een eigen blogsite flink gas te geven.( Aanbieding voor pas afgestudeerden: klik hier)

Optimaliseren van je blog

Hiervoor wil ik graag verwijzen naar een aantal uitgebreide blogs die ik onlangs over dit onderwerp geschreven heb:

Tot slot

In deze tijd van hoogconjunctuur waar de arbeidsmarkt behoorlijk overspannen lijkt, zullen velen zich afvragen of een persoonlijk blog wel nodig is. Het vergt extra inspanningen, juist op momenten dat je het toch al erg druk hebt. Typische korte versus lange termijn afwegingen. Ik heb geen glazen bol, maar de geschiedenis leert dat mensen zich ten tijde van hoogconjunctuur dikwijls in slaap laten sussen, om vervolgens in paniek te raken bij de volgende correctie.

Niet alleen de economie golft op en neer, maar ook de markt verandert constant. Dat stelt steeds weer nieuwe eisen aan de marktparticipanten. Zorgvuldige carrièreplanning vergt inspanningen, die niet altijd direct rendement opleveren. Investeren in jezelf en je netwerk voorkomt echter wel onaangename verassingen. Je kunt natuurlijk niet alles afdekken, maar je hoeft jezelf in ieder geval niet te verwijten dat je er niet alles aan gedaan hebt. Houd je hoofd boven het maaiveld!!

 
 
 
Voor hen die nog dieper willen ingaan op dit onderwerp: een aanverwante blogs ter ondersteuning van bovenstaande argumentatie: