Bloggen als effectief wapen in de concurrentiestrijd

autoriteitspositie

De autoriteitspiramide

Plotseling loop je tegen een uitdaging aan waar je zelf geen verstand van hebt. Wat doe je dan? Precies, je gaat op zoek naar iemand die er meer kaas van heeft gegeten, een autoriteit. Maar hoe word je een autoriteit als je gaat bloggen en creëer je een betere concurrentiepositie?

Blijf dicht bij je kernexpertise

Stel jezelf de vraag waar mensen je symbolisch voor mogen wakker maken. Wat is het waar jij elke dag met veel plezier voor je bed uit gaat en het tijdens verjaardagen over hebt? Benoem dat voor jezelf en schrijf het op. Je hebt bijvoorbeeld heel veel verstand van digitale veiligheid, content marketing, arbeidsrecht of de AVG. Ga vooral niet over onderwerpen bloggen waar je zelf geen verstand van hebt, tenzij je misschien iets aan de kaak wilt stellen of een blog wilt gebruiken om zelf hulp in te roepen.

Voorkom de onemanshow

Een autoriteit word je niet door elke week te gaan schrijven over jouw fantastische producten of diensten. Natuurlijk mag je daar best eens een blog over schrijven, maar beter is het om te laten zien dat je veel kennis hebt over je benoemde kernexpertise.

Het gaat om de herkenbare uitdaging voor degene die het leest. Dat betekent vooral dat je in je blogs ook verwijst naar aanvullende artikelen over het onderwerp. Anders omschreven: je laat daardoor zien dat je zelf veel hebt gelezen en verdieping hebt gezocht over het onderwerp. Daarmee neemt het vertrouwen in jou als autoriteit sterk toe. “Ik moet hem nu echt bellen, want ik heb nu zoveel relevante content over digitale veiligheid van hem gelezen”. Dat is wat je als autoriteit wilt bereiken. “Voorkom de onemanshow” betekent dat een autoriteit kennis heeft over de uitdaging van de klant en een product of dienst slechts een middel is om die uitdaging op te lossen.

Een autoriteit worden kost tijd

Verwacht niet dat er gelijk honderden reacties op jouw blog gaan komen. De kracht zit hem vooral in de herhaling. Bepaal dus voor jezelf of je één keer per week, één keer per maand of misschien wel vaker wilt bloggen. Zet deze afspraak met jezelf in je agenda, verwijs naar eerdere blogs door middel van crosslinks en zorg zo mogelijk voor enige logica in de opvolging van blogonderwerpen. Een crosslink is dat ik je nu het advies geef om hier te klikken als je meer wilt weten over de ideale blogstructuur. Want Multiraedt wil graag jouw autoriteit zijn als het om bloggen gaat.

 
 
Verwante artikelen:

Categorie Marketing Advies