Succes hangt in zeer grote mate af van je verhaal. Het moet kloppen en investeerders aanzetten om deel te nemen. Daarmee raken wij meteen de kern van zakelijke crowdfunding. Crowdfunding geeft je de gelegenheid om je idee, je zakenplan, te delen met een groot publiek. Je kunt ze het hoe en waarom vertellen, enthousiast maken over jouw toekomstvisie en ze uitleggen waarom jouw idee het helemaal gaat maken.

Professionele crowdfunding platforms als Geldvoorelkaar.nl helpen je bij het vertellen van jouw verhaal. Zij weten precies op wat voor soort informatie de beleggers zitten te wachten en hoe je die informatie zo helder en overzichtelijk weet te presenteren. Bovendien zorgen zij voor een grote hefboom, omdat zij al een grote community van beleggers tezamen hebben gebracht. Jouw verhaal valt daar al gelijk in goede en vruchtbare aarde.

Hoe sterker je verhaal, des te meer de investeerders zich aan- en betrokken voelen en hoe meer perspectief zij zien. Dat geeft een extra dimensie aan het investeren. Als investeerder word je deelachtig aan iets dynamisch en voeg je een vleugje avontuur toe aan je beleggingsportefeuille.
 
crowdfunding campagne

Welke ingrediënten zorgen voor een succesvolle crowfunding campagne?

  • Kies het juiste platform.

    De keuzemogelijkheden zijn behoorlijk groot. Wel is het zo dat crowdfunding platforms meestal affiniteit en ervaring hebben met bepaalde investeringswijzen. Je zult dus eerst helder moeten hebben waarnaar je op zoek bent. Wil je geld lenen van investeerders of wil je hen een aandeel in je project geven? De eerste mogelijkheid past meer bij bedrijven met een bewezen verdienmodel, die voldoende betrouwbare cash flow hebben om rente en aflossing te kunnen betalen. Geld in ruil voor aandelen daarentegen past weer beter bij starters met veel potentie, die al hun cash flow nodig hebben om te groeien.

  • De initiatiefnemers hebben hun pitch geperfectioneerd.

    Er zijn in de markt vele partijen die naar de hand dingen van investeerders. Investeerders willen snel het kaf van het koren kunnen scheiden. Dat betekent dat je introductieverhaal kort en krachtig moet zijn, goed afgestemd op je specifieke doelgroep. Het liefst voorzien van een korte video en/of een overzichtelijke infographic die de belangrijkste kernpunten bevat. Hou het simpel en bedenk "tijd is ook geld". Een aanvullend voordeel van video's en infographic is, dat zij makkelijk door jouw doelgroep gedeeld kunnen worden met hun achterban.

  • De initiatiefnemers zijn actief op de social media

    De komst van het internet heeft de wereld veel kleiner gemaakt. Bovendien heeft het ontstaan van sociale netwerken de onderlinge contactmogelijkheden enorm gefaciliteerd. Ideaal voor het fenomeen crowdfunding, die haar succes vooral te danken heeft aan het grote bereik van haar webapplicaties en social media kanalen. Dat werkt veel sneller dan de traditionele manieren van kredietverkrijging.
    Het spreekt voor zich, dat het enorm helpt wanneer de geldzoekers zelf ook actief zijn op de social media en reeds een grote achterban hebben. Die kan je in de aanloop naar de lancering van je project alvast langzaam laten wennen aan je ideeën. Daardoor zal die lancering op een sympathieke ontvangst kunnen rekenen en veel meer kans op slagen hebben.

  • De initiatiefnemers hebben al een groot eigen netwerk

    Een eigen netwerk van mensen die je allemaal persoonlijk goed kent, kan van doorslaggevend belang zijn. Een netwerk van familie, vrienden en klanten kan een campagne echt in gang trekken en voor voldoende momentum zorgen. Een snel oplopende teller die het reeds geïnvesteerde kapitaal laat zien, werkt als een geweldige motie van vertrouwen. Bovendien zijn je eigen relaties je beste ambassadeurs. (zie hier voor nog uitgebreidere informatie)

  • Hang niet achterover na de lancering van de campagne.

    Natuurlijk zijn er projecten, die na hun lancering in record tempo hun benodigde financiering rond krijgen. Ga daar niet zomaar vanuit en blijf actief je project promoten. Zet de social media in, vaardig persberichten uit, beantwoord vragen en praat met investeerders. Heb je goede ambassadeurs in je netwerk, moedig ze dan af en toe nog eens vriendelijk aan. Het verhaal moet blijven leven!

  • De compensatie is passend en aantrekkelijk.

    Uiteraard zijn investeerders zeer gevoelig voor de compensatie die zij ontvangen. Meestal is dat meer dan alleen de voldoening die zij ondervinden van hun betrokkenheid bij een sympathiek project. Zorgvuldige afweging is geboden in deze transparante markt. Ook hier is de kennis en ervaring van een professioneel platform onontbeerlijk. Zij weten vaak heel nauwkeurig waar het omslagpunt ligt.

De marketingwaarde van een crowdfunding campagne

Bij een crowdfunding campagne staat veel op het spel. Niet alleen de financiering van je project, maar ook je reputatie en geloofwaardigheid als ondernemer. Doe je alles goed, dan heb je niet alleen je project veilig gesteld, maar ook de marktwaarde van je onderneming/project enorm verbeterd. Vergroting van de naamsbekendheid en toename van je reputatie zijn belangrijke extra voordelen die succes weer dichterbij brengen en eventuele volgende stappen weer een stuk makkelijker maken. Schakel daarom altijd professionals in.