Blader eens door de zakelijke blogs die je de afgelopen jaren schreef. De kans is groot, dat je ontdekt dat niet alles wat je schreef nu nog waar of relevant is. Dat kan ook niet, het is immers alweer enige tijd geleden dat je de blog publiceerde. Veel bloggers vinden het niet het leukste klusje om te doen, maar het loont de moeite om je oude blogs zo nu en dan eens op te frissen.

Waarom is opfrissen van oude blogs zo belangrijk?

Je wilt natuurlijk in de eerste plaats dat je oude blogs interessant blijven om te lezen. Dan helpt het niet wanneer de informatie die erin staat niet meer klopt, er storende fouten instaan of de opmaak van het blog duidelijk verbetering behoeft.

Daarnaast zorgt het verversen van oude berichten op een heel makkelijk manier voor nieuwe waardevolle content. De crawlers van de zoekmachines zien namelijk de aanpassingen aan de blogs en dat heeft een positieve invloed op de ranking van je website.

Hoe ga je nu te werk?

Als fanatiek blogger schreef je de afgelopen waarschijnlijk iets te veel blogs om ze allemaal nog eens door te lezen. Concentreer je daarom op de oude blogs waarvan je weet dat ze nog veel worden gelezen. Als je eenmaal bezig bent, zul je merken dat het opfrissen best snel gaat. Bij de meeste van je oude blogs hoef je slechts een paar kleine dingen te wijzigen. Misschien werkt een linkje niet meer of is deze niet meer relevant. En waarschijnlijk kom je in een aantal oude blogs wat gedateerde informatie tegen. Compleet herschrijven zal bijna nooit nodig zijn. Het betreft vooral kleine wijzigingen die voor je lezers heel erg waardevol zijn.

Van klein naar groot, zou je kunnen zeggen dat er 4 opfriscategorieën zijn:

  1. Klein herstel

    Informatie in oude blogs kan ook gedateerd zijn en bevatten soms gebroken links. Voor een lezer is dat frustrerend en verliest de blog zijn waarde. Vervang oude linkjes daarom door nieuwe die wel werken én relevant zijn voor je lezer. Wanneer een link verwijst naar een pagina die niet meer bestaat, krijgt de bezoeker een 404-foutmelding te zien. Dit soort meldingen kun je opsporen met Google Analytics. Dat soort "kapotte" links zijn niet fijn voor de lezers, maar komen ook de beoordeling van je website door Google niet ten goede. Het kan ook zijn dat lezers melding maken van foutjes in je blog. Dat soort kleine dingetjes herstel je eenvoudig en zijn te onbelangrijk om er verder wat mee te doen.

  2. Updates:

    • Onwaarheden corrigeren:
      Het kan zijn dat dingen die je eerder in je blog beweerde, gewoon niet meer waar of van toepassing zijn. Situaties en kennis veranderen in de loop van de jaren. Je blog updaten volgens de nieuwe situatie is dan zeker aan te raden. Zo blijft de informatie waardevol voor lezers die door je oude blogs struinen.
    • Voortschrijdende inzichten:
      Je mening is meestal niet statisch. Grote kans dat je over bepaalde zaken nu heel anders denkt dan een aantal jaar geleden. Je mening verandert continu en dus kom je in oude blogs vast dingen tegen waar je nu anders tegenaan kijkt. Voor jezelf kan het leuk zijn om weer eens te lezen hoe je vroeger over dingen dacht. Maar voor je reputatie kan het minder gunstig uitpakken. De lezers van je oude blogs weten immers niet dat je er nu anders over denkt dan toen.
  3. Herpubliceren:

    Het kan zijn dat oude blogs plotseling weer actueel zijn of dat je aanpassingen best wel substantieel zijn. In zo'n geval kun je overwegen om het blog te herplaatsen. Indien je met wordpress werkt kan dat eenvoudig door het blog "sticky" te maken (zie afbeelding hiernaast). De datum aanpassen is in het wordpress systeem lastiger, omdat dan de oude link breekt. Bij andere systemen worden de blogs soms niet van datum voorzien, waardoor herplaatsen met nieuwe datum geen probleem is.

  4. Geheel nieuw blog publiceren:

    Is de nieuwe informatie of inzicht dermate ingrijpend, dan voldoet het updaten van het oude blog niet meer. In dat geval schrijf ik gewoon een nieuw blog, waarbij ik ook terugverwijs naar het oude blog. Je lezers kunnen zo goed zien hoe bepaalde onderwerpen en meningen in de tijd evolueren en dat draagt zeker bij aan hun inzicht.

    Het is ook de moeite waard om in het oude blog een verwijzing naar het nieuwe blog te maken. Zo garandeer je dat lezers altijd het volledige plaatje hebben, ongeacht op welk van de twee blogs zij binnenkomen.

Maximalisatie van je productiviteit

Veel bloggers realiseren zich niet, dat zij in de loop der jaren een ware goudmijn hebben opgebouwd. Met relatief kleine inspanningen kunnen oude blogs nieuw leven worden ingeblazen. Dat zorgt voor kwalitatieve verbeteringen en komt de ranking en linkstructuur van je website ten goede. Je kunt je tijd nauwelijks productiever besteden.

Een laatste tip: elke keer wanneer ik een nieuw blog ga schrijven, ga ik door mijn lijst van oude blogs heen. Ik zoek dan naar blogs die verwant zijn met het nog te schrijven blog en zet dan hun linkjes klaar bovenaan in het concept. Gedurende het schrijven van het nieuwe blog verwerk ik de klaarstaande linkjes zo natuurlijk mogelijk in de tekst. Bovendien loop ik die oude blogs dan even na en pas ze aan waar nodig. Op die manier zorg ik voor een logische interne linking van mijn blogs.

 
 
 
Aanverwante blogs:

 
Categorie:Marketing Advies