algroritme Facebook

Opnieuw heeft Facebook haar rankingsfactoren, welke het algoritme bepalen, gewijzigd.

Facebook is continu in beweging…ten eerste verandert haar algoritme voor de pageranking  regelmatig, simpelweg omdat de dynamiek tussen online dienstverlener en de facebookgebruiker dat vereist. Ten tweede is het algoritme van grote social media platformen als Facebook, zeer complex geworden.
Het algoritme van Facebook bestaat uit miljoenen regels computercode.

Het doorgronden van de regels voor de page-ranking, is belangrijk voor iedereen die zakelijke updates doet (ofwel content  plaatst) en dit op Facebook promoot.
Het is een feit dat niet iedereen een duimpje of pluimpje geeft, laat staan er op te reageren of te delen.

Er zijn talloze niet-actieve facebookgebruikers, die als 'kijkers" regelmatig hun Facebook nieuwsoverzicht checken.
Facebook heeft om die reden het algoritme aangepast om nieuwsoverzichten relevanter en actueler te maken.

Wat heeft Facebook gewijzigd?

1. De tijd dat een facebookgebruiker besteed aan een update is relevant

De Vind-ik-leuk knop, het delen en reacties op jouw berichten waren tot voor kort de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat jouw update bovenin het nieuwsoverzicht van de volgers verschijnt.
Maar de tijd die een Facebooker doorbrengt met het bekijken van een update wordt nu ook bepalend!
Facebook berekent welke updates langer en vaker worden bestudeerd, in vergelijking met andere berichten.
Content welke langer wordt bekeken, wordt als relevanter beschouwd en deze berichten verschijnen daardoor hoger in het nieuwsoverzicht..

2. Gebruikersacties tellen mee bij het bekijken van een video

Facebook weegt tegenwoordig de volgende acties van de gebruikers mee bij de ranking van een videobericht:

– wanneer Facebookgebruikers het geluid aanzetten of het volume regelen

– wanneer Facebookgebruikers de video maximaliseren op het beeldscherm

– wanneer Facebookgebruikers switchen naar HD kwaliteit

Relevante, voor de volgers interessante content op Facebook blijft belangrijk in het algoritme en een video zelf uploaden naar Facebook is functioneler dan het op YouTube uploaden en deze link op Facebook te plaatsen.

Uiteindelijk is Facebook toch meer geneigd om de video’s die op het medium worden geüpload eerder te vertonen dan degene van de concurrentie, te weten YouTube.

Het uploaden van video’s is overigens heel belangrijk voor je zichtbaarheid in Google … YouTube is immers een Google-product.. maar dat is weer een heel ander verhaal.

Heb je interesse in het zakelijk inzetten van Facebook?
Lees dan mijn tips en adviezen op mijn website:  Pride & Proud PR en Communicatie

Wil jij een vrijblijvende analyse van je Facebook-pagina?
Neem dan contact met mij op.

Je kunt natuurlijk ook mijn Facebookpagina of Twitter-account volgen.

Pride & Proud ... Als je gezien wilt worden

 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies