LinkedIn Tip

Ontvang jij vaak uitnodigingen om connectie op LinkedIn te maken?
Accepteer jij uitsluitend verzoeken van personen waarmee je persoonlijk kennis hebt gemaakt?
Goed te weten dat elk connectieverzoek uniek is en dat de verzender meestal zijn eigen reden heeft om je uit te nodigen!
Waarom zou je LinkedIn niet inzetten als tool om contacten te leggen en vakkennis of inspiratie op te doen?

LinkedIn Tip: Hoe kun je selectief omgaan met LinkedIn uitnodigingen?

Wanneer jij een uitnodiging ontvangt van iemand die je nooit hebt ontmoet of contact mee hebt gehad, neem dan de tijd om het betreffende LinkedInprofiel te bezoeken en zoek naar overeenkomsten of aanknopingspunten.

Wanneer jij een connectieverzoek ontvangt zonder argumentatie, kun je de moeite nemen om een berichtje te sturen en te vragen naar de reden van de uitnodiging. Vaak levert dit een waardevol eerste contactmoment op en vergroot jouw opvalwaarde.

Een voorbeeld van een reactie op een standaard connectieverzoek:

“Bedankt voor je connectieverzoek! Ik ben benieuwd wat je reden is, mij uit te nodigen om te linken. Ik maak graag contact, maar vind het ook waardevol dat mijn netwerk select blijft. Wat kun jij voor mij betekenen of wat kan ik voor jou of je bedrijf doen?
Ik kijk uit naar je reactie, wie weet wat onze netwerken voor elkaar kunnen betekenen in de toekomst!”

LinkedIn tip: Vier redenen waarom jouw LinkedIn connectieverzoek wordt geweigerd.

Nodig jij vaak personen uit, maar worden je uitnodigingen niet geaccepteerd?  Jammer... misschien heb je iets aan mijn tips:

  1. Je hebt geen profielfoto of je gebruikt een bedrijfslogo als profielfoto! Mensen willen graag weten met wie ze linken.
    Wanneer je als LinkedIn gebruiker niet eens de moeite neemt om een profielfoto te uploaden, welke moeite doe je dan om waarde toe te voegen aan je netwerk?
    Een bedrijfslogo is géén profielfoto, maar hoort thuis op een LinkedIn Bedrijfsprofiel.
    .
  2. Je stuurt onpersoonlijke standaard uitnodigingen. Je moet weten dat er veel LinkedIn gebruikers geen standaard connectieverzoeken accepteren.
    Een enkeling stuurt je een bericht met de vraag naar jouw achterliggende motivatie. Neem de tijd om te reageren op de vraag en je zult zien dat jouw connectieverzoek, in de meeste gevallen, wordt geaccepteerd.
    .
  3. Je profiel is slecht ingevuld, geheel of gedeeltelijk afgeschermd of je hebt maar een paar connecties. Wanneer je een account aanmaakt op LinkedIn, zorg dan voor een professioneel profiel en toon je sociale bewijskracht.
    Laat zien wie je bent (foto), wat je expertise is en waarom het voor je netwerk aantrekkelijk is om jou op te nemen in hun netwerk . Pas wanneer je een goede profilering hebt, kun je je vrienden, (ex)-collega’s en vakgenoten uitnodigen.
    .
  4. Misschien verwerk je in je connectieverzoek een sterk commerciële boodschap, wat als spam wordt ervaren door de ontvanger. Maak niet de fout om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken, want je uitnodiging verhuist direct naar de prullenbak.

Conclusie; wees sociaal en transparant op LinkedIn.

Wanneer jij iemand graag nader wilt leren kennen, neem dan de tijd om een persoonlijke boodschap te schrijven met daarin jouw gefundeerde motivatie.
Een commerciële boodschap versturen? Prima, maar niet in je uitnodiging om te linken. Bouw eerst aan je LinkedIn relatie en leg in een later stadium contact, waarbij je je commerciële boodschap verpakt.

Veel succes!

Ps; jouw uitnodiging om te linken, accepteer ik graag!

linkedin icoon  Paula de Boer - de Schipper

 
 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies