Onderling aan elkaar linken van blogs is nuttig omdat daarmee de gebruikersvriendelijkheid van de website toeneemt, de zoekmachines je daarvoor belonen en er meer wordt gelezen. Het kost natuurlijk wat tijd om de links aan te brengen, zeker wanneer je oude blogs weer met nieuwe verbindt, maar de bovenstaande voordelen rechtvaardigen dat volledig.
 
aan elkaar linken van blogs

 

Gebruikersvriendelijkheid van de website

Het gemak van de websitebezoeker moet voorop staan. Een moderne website moet snel zijn in deze ongeduldige tijd, schaalbaar dwz goed te lezen zijn op je smartphone en makkelijk toegankelijk. Het doel van mijn blogs is lezers goed te informeren over zaken die hen na aan het hart liggen. Het kan zijn dat zij alle antwoorden vinden in het blog waar zij in eerste instantie op af zijn gekomen, maar meestal is er veel meer te vertellen. Verwijzingen naar andere blogs zijn dan nuttig en zorgen ervoor dat de nieuwsgierigheid van de lezers nog beter bevredigd wordt. Dat bevordert op zijn beurt natuurlijk weer het aantal likes en shares die je van je lezers krijgt. Op die manier brengen zij hun netwerken op de hoogte van jouw hulpvaardigheid en gaat het balletje nog harder rollen.

Zoekmachinevriendelijkheid van de website

Zoekmachines brengen de inhoud van je website in kaart. Daarmee registreren zij jouw websitepagina's in hun databases, waar zij vervolgens zoekopdrachten op kunnen loslaten. Alles wat je doet om de zoekmachines daarbij te helpen door overzichtelijke menu's, sitemaps maar ook onderlinge links, bevordert een goede indexatie. Hoe beter de indexatie, des te eerder wordt een zoekopdracht verbonden aan jouw geïndexeerde websitepagina's (blogs). Bovendien dragen de interne links bij aan je ranking, doordat je oude teksten als het ware ermee "ververst". (meer over online vindbaarheid en zoekgedrag)

Intensiever gebruik van de website

Je schrijft onder meer blogs om (potentiële) klanten naar je website te lokken. Hoe meer tijd zij doorbrengen op jouw website, des te groter is de kans dat zij doen waarop je hoopt, namelijk ingaan op datgene dat jij (of adverteerders op jouw website) te bieden hebt. Verwijzingen/links naar andere pagina's op je website zorgen daarvoor. Meer pagina's worden bezocht, meer tijd wordt besteed.
Zelfs als het niet direct tot conversie komt, dan nog is het goed dat zij langer op je website blijven. Het kan bijvoorbeeld ook leiden tot andere vormen van interactie, zoals commentaar geven, e-books downloaden, abonneren op je blogs en informatie delen met hun achterban. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat jouw website niet snel vergeten wordt.

Linking techniek

  • Hoe ziet de interne link eruit?
    Je kunt het beste een link gebruiken met een beschrijvende anker tekst. (een anker is het tekstgedeelte van een link dat te zien is voor de bezoeker, meestal in het blauw) De bezoeker komt op de bestemmingspagina door op het anker te klikken. Zorg ervoor dat de anker tekst ook de lading dekt, dus beschrijft waar de bestemmingspagina over gaat. Kopieer bij voorkeur niet een exact gedeelte van de tekst uit de bestemmingspagina of ankers als "klik hier". De zoekmachines schijnen dat niet natuurlijk te vinden en dat komt je ranking niet ten goede. Vermijd ook al te lange ankerteksten. Zeker niet langer dan één regel. Wel is het verstandig relevante zoekwoorden te gebruiken in de anker tekst!
  • Waar zet je de links?
    Probeer de links zoveel mogelijk op natuurlijke plekken in de tekst te zetten. Maak het niet te dol. Hooguit 4 of 5 verwijzingen is meer dan genoeg. Onderaan het blog kun je ook prima een "literatuuroverzicht" zetten. Vermijd de automatisch gegenereerde overzichten, want daar ontbreekt nogal eens de relevantie aan. Pik een aantal oude blogs eruit, die ook daadwerkelijk betrekking hebben op je recente blog.
  • Update oude blogs
    Zodra je oude blogs een update geeft, wordt dat opgemerkt door de zoekmachines en kan dat leiden tot verbetering van je plekje in de zoekresultaten. Door wat nieuwe informatie aan het oude blog toe te voegen, ben je gelijk in de gelegenheid om er ook links naar nieuwe blogs in te verwerken. Ook hier zorg je voor specifieke logische verbanden tussen de teksten. Het is even wat meer werk dan een simpele verwijzing, maar het scoort nog beter.
  • Moet je kiezen, kies dan een link naar een drukbezochte pagina
    Heb je voor het linken veel oud materiaal tot je beschikking, dan moet je natuurlijk keuzes maken. Kies daarbij voor de best scorende blogs. Die scoren niet voor niets zo hoog> Links daar naartoe betekent zoekmachinevriendelijk gesproken, dat je op het beste paard wedt. Daar is dus kennelijk de kans op interactie en conversie het grootst.

Tip: mijn eigen werkwijze: zodra ik een onderwerp heb gekozen, ga ik door mijn lijst van oude blogs heen. Ik zoek dan naar blogs die verwant zijn met het nog te schrijven blog en zet dan hun linkjes klaar bovenaan in het concept. Gedurende het schrijven van het nieuwe blog verwerk ik de klaarstaande linkjes zo natuurlijk mogelijk in de tekst. Bovendien loop ik natuurlijk gelijk die oude blogs even na en pas ze aan waar nodig. Op die manier zorg ik voor een logische interne linking van mijn blogs en fris ik die blogs gelijktijdig even op (= nieuwe content!).

Conclusie

Zoals je kunt zien, het interne linken is geen rocket science. Het is simpel, kost wat tijd maar rendeert geweldig. Het zou altijd een onderdeel moeten zijn van je blogstrategie. (zie ook een praktisch voorbeeld blogstrategie)