Met meer dan gemiddelde interesse volg ik mijn medebloggers. Ik kijk hoe zij het doen, waar ik wat kan leren en hoe ik fouten kan vermijden. Wat mij onder meer opvalt is dat sommigen enorm ijverig zijn en een heel veel content produceren. Dat kan weleens ten koste gaan van de kwaliteit en dan loop je het risico dat je inspanningen contra-productief zijn. Ook voor zakelijk bloggen geldt het oude adagium "kwaliteit boven kwantiteit". In deze blog zal ik het belang daarvan laten zien en wat je kunt doen of nalaten om kwalitatieve blogs te produceren.

Het voornaamste belang van kwalitatieve content marketing

Bij content marketing staat het bieden van relevante informatie aan de doelgroep centraal. Het is een sympathieke manier om met je klanten in contact te komen. Om dat effectief te kunnen doen is een goed doordacht plan van aanpak nodig. Het begint allemaal met een goed opgezette website, die zo goed mogelijk is afgestemd op je doelgroep. Dat trekt op zich al belangstellenden naar je website, maar dat kun je nog enorm versterken door allerlei vormen van interessante content via die website te verspreiden. Zie in de onderstaande afbeelding:

 
 kwalitatief zakelijk bloggen
 

Met aansprekende en goedogende content maak je veel meer kans in de strijd om de aandacht van je publiek. En een strijd is het. Jouw doelgroep wordt van alle kanten gebombardeerd met informatie. Uit zelfbescherming proberen mensen zich zoveel mogelijk hiertegen af te schermen. Waar je ook kijkt, onderweg, op werk, achter de computer of tv, overal wordt om je aandacht gevraagd. Als jouw content in de eerste oogopslag geen interesse opwekt, dan heb je het pleit al verloren. Dat stelt dus hoge eisen aan de kwaliteit. Kwantiteit komt daardoor begrijpelijkerwijs op de tweede plaats.

Heb je de aandacht van je publiek eenmaal te pakken, dan wil je ook graag dat er op de een of andere manier interactie plaatsvindt. Je wilt je potentiële klant aan de hand nemen en deze ertoe verleiden om actie te ondernemen. Dat kan iets simpels zijn als het abonneren op je nieuwsbrief tot aan het nemen van een koopbeslissing. Conversie komt niet vanzelf. Het vergt zorgvuldige opgezette en goed doordachte content.

Meer voordelen van kwalitatieve content

Je wilt niet alleen de aandacht trekken van je publiek, maar je wilt natuurlijk ook een zo'n groot mogelijk publiek. Hoe meer mensen uit jouw doelgroep je website bezoeken, des te groter wordt natuurlijk de kans op daadwerkelijke conversie. Aantrekkelijke content is daarvoor een basisvoorwaarde. Het leuke van contentmarketing is, dat succes een zichzelf versterkend effect teweeg brengt. Meer converterende websitebezoekers leiden tot een hogere ranking van de website, waardoor die website ook weer beter scoort in de zoekresultaten en dat leidt weer tot meer bezoekers.

Google probeert middels zoekalgoritmes altijd het beste zoekresultaat te koppelen aan een zoekopdracht. Dus de beste content krijgt voorrang. Je wilt natuurlijk weten welke content Google als de beste beschouwd en wat voor soort factoren daarbij een rol spelen:

  • Google kijkt onder meer naar de bron van de content. Hoe groot is de autoriteit van de schrijver? Publiceer je regelmatig over bepaalde onderwerpen en weten je lezers dat ook te waarderen, dan bouw je een reputatie op als autoriteit op een bepaald gebied. Met het oog daarop is het zinnig om je blogs aan elkaar te linken, zodat je op onderwerp een cluster vormt in de zoekmachines.
  • Sluit de content goed aan op de zoekopdracht? Hoe nauwkeurig en to the point is die content? Compleet, maar ook weer niet te uitgebreid.
  • "Bounce rate": de bounce rate geeft het percentage bezoekers aan, dat op je website landt en weer vertrekt, zonder naar een tweede pagina door te klikken. Anders gezegd: een hoge bounce rate betekent dat je onvoldoende interactie hebt weten te ontlokken en dat is niet goed voor je website ranking.
  • "Time on page": zijn je lezers snel weer weg, dan heb je ze kennelijk niet weten te boeien. Ook dat is niet positief voor je ranking. Google analytics geeft informatie over de bounce rate en time on page.

Richtlijnen voor een betere kwaliteit van de content

  • Nauwkeurige afstemming van content op doelgroep: in mijn blog "Hoe stem je de titel en inhoud van je zakelijke blog af op het zoekgedrag van je doelgroep?" ga ik uitgebreid in op dit vereiste. Het gaat er hierbij vooral om dat je inzicht hebt in het zoekgedrag van je doelgroep. Je verplaatst je in je potentiële klant en je probeert te bedenken hoe je het beste op zoek kunt gaan naar datgene wat je te bieden hebt. Dat doe je onder meer met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Ook kies je voor een bepaald taalgebruik. De ene doelgroep stelt vakjargon op prijs, terwijl een andere zich veel beter thuis voelt bij gewone spreektaal.
  • Goede gebruikerservaring: naast een aantal technische vereisten, zoals de snelheid waarmee je website laadt en de leesbaarheid op smartphones, is er ook zoiets als een prettige leeservaring. Een goed lopend verhaal met een logische opbouw zonder storende fouten, houdt de lezer geboeid. Verklarende afbeeldingen zeggen vaak meer dan 1.000 woorden. Ik heb voor het schrijven van zo'n blog mijn eigen stap voor stap aanpak ontwikkeld, die ik hier graag met je deel.
  • Voorkom duplicaat content: indien dezelfde content op meerdere pagina's van je website voorkomt of op meerdere plaatsen op het internet staat, dan is er sprake van duplicaat content. Gebeurt dat overvloedig dan gaat dat ten koste van je website ranking. Meer daarover vind je in mijn blog over duplicaat content.

Opbouwen van een vertrouwensband via zakelijk bloggen

Het opbouwen van een goede vertrouwensrelatie met je lezers kost tijd en inspanning. Als iemand mij iets probeert te vertellen, mij zinnige informatie verschaft zonder ervoor iets terug te vragen, vraag ik mij toch altijd af waarom diegene dat doet. Als ik daarna niet direct word gebombardeerd met allerlei aanbiedingen, kan ik niet anders concluderen, dan dat die verstrekker het sympathieke lange spel speelt: rustig bouwen aan een relatie met je lezers en wachten op het moment waarop zij je voor iets meer nodig hebben. Natuurlijk moet duidelijk zijn wat je te bieden hebt, maar je overvalt je lezers er niet mee.

Dat vertrouwen win je niet met een krakkemikkige website, slordige verhalen en zeer expliciete aanbiedingen. De content die je presenteert zegt uiteraard ook iets over jou en jouw producten of diensten. Zonder dat jij deze zaken goed op orde hebt, kun je niet verwachten dat men zomaar met jou in zee gaat. Eerste indrukken zijn belangrijk, maar ook consistentie en transparantie. Kwaliteit wint in dit opzicht het altijd van kwantiteit.

 
 
 
Aanverwante blogs:

 
Categorie:Marketing Advies