Om maar meteen antwoord te geven op je vraag: dat ligt aan de intentie van je zakelijke blog. Duplicate content wordt namelijk pas schadelijk wanneer je dit bewust en kwaadwillend doet. Dat betekent overigens niet automatisch dat duplicate content ook goed is voor je vindbaarheid. Unieke content doet het nog altijd het beste voor SEO. Sinds de Panda Update (een update in het zoekalgoritme van Google) in 2011 kijkt Google strenger naar hoe uniek een tekst is. Hierbij wordt de tekst vergeleken met andere pagina’s op het internet, inclusief de pagina’s op je eigen website.

Duplicate content en ranking Google

Als zakelijke blogger kun je je blog dus ongestraft op meerdere websites plaatsen. Maar bedenk wel dat je Google hiermee in verwarring brengt. En hoe wijs is dat? Google kan immers maar één pagina het hoogst ranken en misschien is dat nu net de URL die jij liever niet bovenaan hebt staan.

Krijg ik een penalty met duplicate content?

Nee. Je kunt wel een penalty oplopen voor webspam. Als je duplicate content inzet als spam, dan loop je wel het risico op een penalty. Is het geen spam? Dan niet. Het draait dus vooral om je intentie als zakelijke blogger.

Hoe zit het met vertaling en duplicate content?

Je kunt je zakelijke blog een-op-een vertalen zonder dat Google je content als duplicate content beschouwt. Geen enkel probleem. Doe het wel handmatig en blijf weg bij de automatische Google Translate-functie, want dat komt de kwaliteit van je content niet ten goede en doet afbreuk aan de relevantie van je zakelijke blog. En dat is niet gunstig voor je beoordeling door Google.

Unieke content voor duplicate content

Kortom, Google is nog steeds het meest fan van unieke content, maar duplicate content wordt niet per definitie afgestraft. Zolang je intentie als zakelijke blogger integer is, hoef je je geen zorgen te maken dat je een penalty oploopt met je zakelijke blogs.

 
 
Verwante artikelen:

 
Categorie:Marketing Advies