Iedereen die weleens op de Haagse markt is geweest, weet dat daar het succes afhangt van de decibellen die je kunt produceren. Vooral bederfelijke waar is daarvoor een goede motivator. De zakelijke specialist daarentegen heeft niet zo'n haast. Sterker nog, zijn of haar "waar" heeft een houdbaarheidsdatum die steeds verder in de toekomst komt te liggen. Met het verstrijken van de jaren nemen kennis en ervaring alleen maar toe. De specialist is er meer bij gebaat om zich op een duurzame en degelijke manier te "verkopen". De meest geëigende manier daarvoor is zakelijk bloggen.

Goed leesbare en zoekmachinevriendelijke blogs creëren een optimale online vindbaarheid. Vereist is een planmatige aanpak die zorgt voor een regelmatige stroom van kwalitatieve en klantgerichte content. Zo ontstaat een krachtig en duurzaam vangnet voor relevante klantcontacten.

De essentie van zakelijk bloggen

Bij zakelijk bloggen draait het allemaal om vertrouwen. Vertrouwen ligt aan de basis van zaken doen. Als ik er niet van op aan kan, dat jij zal doen wat je beloofd hebt, waarom zou ik je dan een opdracht gunnen? Als ik jou niet ken en je komt ook niet met een warme aanbeveling van iemand die ik wel ken, hoe moet ik dan beoordelen of jij de juiste persoon bent voor het werk?

Voor die beoordeling is in de regel een keurig opgestelde cv niet voldoende. Ik wil graag meer weten over jou. Wat houdt jouw werkervaring precies in? Wat voor soort oplossingen heb jij weten aan te dragen? Hoe succesvol waren jouw ingrepen precies? Zijn jouw klanten tevreden over jou? Al dat soort informatie kun je prima verpakken in zakelijke blogs.

In zakelijke blogs kun je op een overtuigende en transparante manier antwoord geven op al de vragen die ik over jou heb. Weet je daarbij bovendien goed in te zoomen op de problemen en uitdagingen die bij mij spelen, dan zal bij mij het vertrouwen in jouw kunnen steeds verder groeien.

De klant staat altijd centraal bij het zakelijk bloggen

Jezelf "verkopen" via zakelijke blogs doe je vooral op een indirecte manier. Jezelf continu hard op de borst slaan duidt op de bederfelijkheid van de waar. Je hebt geen haast en je kunt je veroorloven om rustig een vertrouwensband op te bouwen met de mensen uit je doelgroep. Dat doe je vooral door die mogelijke klanten centraal te stellen. Hun pijnpunten aanspreken trekt hun aandacht. Zij zoeken oplossingen en die kun jij hun bieden.

Bedenk dus dat leuke of minder leuke anekdotes uit jouw leven, alleen interessant zijn, als de klanten zich erin kunnen herkennen op een positieve manier. Gedeelde smart zonder oplossingen wint geen harten. Bij elk blog dat je schrijft horen de volgende twee vragen: zit mijn publiek hierop te wachten en verdoe ik hun tijd niet?

Aan welke blogfrequentie moet ik denken om succes te hebben?

Het klinkt misschien een beetje flauw, maar dat hangt af van wat je onder succes verstaat. Is klantwerving niet je primaire doelstelling bij het bloggen, dan zou je kunnen volstaan met één blog per kwartaal. De blogs zouden bijvoorbeeld bedoeld kunnen zijn om je website wat verder op te tuigen. Die website is dan meer een goed onderbouwd visitekaartje waarnaar je kunt verwijzen tijdens andere contactmomenten.

Wil je echt voldoende traffic naar je website leiden voor conversie, dan zou je moeten denken aan een maandelijks blog. Heb je wat meer haast en/of je online aanwezigheid is nog zeer pril, dan zijn wekelijkse blogs de aangewezen weg.

Veel is natuurlijk ook afhankelijk van je blogtechniek en verspreidingsmogelijkheden.
Blogtechniek: voor algemene blogtechniek verwijs ik naar mijn "stappenplan voor zakelijke blogs". Meer specifiek kun je nog kijken naar mijn publicaties over het:

Verspreidingsmogelijkheden: heb je al een drukbezochte website, grote social mediakanalen en een flinke e-maillijst, dan hoef je minder te bloggen. Ook kun je overwegen om betaalde media in te zetten. Social media kunnen jouw blogs boosten op een pay per click basis. Daarnaast zijn er portalen als Multiraedt die met de distributie van de blogs en e-books kunnen helpen. Zie de infographic hieronder:
 
samenwerken bij zakelijk bloggen
 
samenwerking bij zakelijk bloggen
 

Wat zeggen anderen over de blogfrequentie?

Hubspot:
"As expected, we found that the more blog posts companies published per month, the more traffic they saw on their website. Companies that published 16+ blog posts per month got almost 3.5X more traffic than companies that published between 0 - 4 monthly posts".
 
zakelijk bloggen
 
"For our customer base, we found that an increased blog post publishing frequency correlated with more leads generated. Companies that published 16+ blog posts per month got about 4.5X more leads than companies that published between 0 - 4 monthly posts".

Neil Patel van Quicksprout:

De vliegwielwerking van het zakelijk bloggen

Het kost tijd en inspanning om het vliegwiel in gang te brengen. Draait het eenmaal, dan kost het veel minder energie om het draaiende te houden. Waarom werkt dat bij het zakelijk bloggen net zo? Daar zijn meerdere redenen voor:

  • Je publiek heeft tijd nodig om aan je te wennen. Frequentie en regelmaat zorgt voor die gewenning en resulteert in een alsmaar groeiend en trouw lezerspubliek.
  • De frequentie zorgt voor een cumulerend effect. Ook je oude blogs blijven continu nieuwe lezers trekken.
  • De zoekmachines stellen kwalitatieve content zeer op prijs en belonen dat. Door blogs onderling te koppelen creëer je een overtreffende trap in de vorm van kennisclusters. Die zijn weer extra interessant voor Google. Google streeft ernaar altijd het beste zoekresultaat aan een zoekopdracht te koppelen. Maak ze het makkelijk.
  • Het opfrissen van oude blogs wordt door de zoekmachines gezien als verse content. Daardoor schuiven ze weer op in de pikorde. Een kleine moeite met grote gevolgen!

Tot slot: kwaliteit boven kwantiteit

De conclusies zijn duidelijk. Hoge blogfrequentie wint het van lage blogfrequentie. Echter met één zeer belangrijke caveat: kwaliteit wint het van kwantiteit. Als het op de kwaliteit van je blogs aankomt mag je geen concessies doen. Heb je eenvoudigweg de tijd niet om zelf met de benodigde frequentie te bloggen, maak dan gebruik van een goede blogservice.

 
 
Categorie Marketing Advies