In dit verband bedoel ik met duurzaam niet de bijdrage die online content marketing levert aan een papierloze maatschappij. Dat is mooi meegenomen, maar ik doel vooral op de lange levensduur van de content die verspreid wordt. Zakelijke blogs, e-books en video's blijven na de lancering nog heel lang bezoekers trekken. Een content marketingstrategie, die zorgt voor een regelmatige stroom van publicaties, heeft een cumulatief effect. Bezoekersaantallen van je website blijven oplopen en kunnen op een bepaald moment zelfs exponentieel gaan groeien. De toeter wordt steeds groter:
 
zakelijke blogs
 

Dat is dan ook de reden, dat de werkzaamheden van marketingbureau's voor meer dan de helft gericht zijn op content marketing. Bovendien is er sprake van een voortdurende groeitrend aldus het laatste rapport (2019) van het Content Marketing Instituut. Een even zo interessante en veelzeggende conclusie uit dit rapport: "Almost three out of four (73%) say their full-service agency is extremely/very successful in achieving their clients’ content marketing goals."

De prominente positie van zakelijke blogs binnen een content marketing strategie

Bedrijven die geen gebruik maken van content marketing laten kansen liggen. Een doordachte strategie trekt veel belangstelling van doelgroepen, licht ze voor en converteert ze in nieuwe klanten. Dat gebeurt door op het juiste moment passende content te publiceren via de daarvoor best in aanmerking komende kanalen. Passend betekent dat die content goed is afgestemd op de belangstelling en behoeften van je potentiële klanten.

Die aanpak moet je zien als een marathon en niet als een sprint. Het kost tijd om met behulp van relevante en waardevolle content je publiek te benaderen én het vertrouwen te winnen. Consistentie en blijven denken vanuit de klant zijn hierbij essentieel. Heb je eenmaal een vertrouwensband gecreëerd, dan heb je daarmee tevens een beslissende voorsprong gewonnen op de concurrentie.

Blogs lenen zich uitstekend voor het verpakken van de juiste boodschap en hebben als extra voordeel dat de goede blogs een houdbaarheidsdatum hebben die ver in de toekomst ligt. Wat kun je en moet je doen om die duurzaamheid te realiseren en te optimaliseren?

Het duurzame karakter van zakelijke blogs optimaliseren

  • Planmatige aanpak als kwaliteitsgarantie:

    Een planmatige aanpak zegt het al; je hebt daarvoor een plan nodig. Om een plan te kunnen maken heb je de juiste ingrediënten nodig, zoals

    • Wat is mijn waardepropositie?
    • Op welke doelgroep richt ik mij? Kies ik voor een bepaalde niche?
    • Welke boodschap wil ik overbrengen en hoe verpak ik die?
    • Hoe krijg ik die boodschap bij mijn doelgroep?
    • Wat is er nodig voor conversie?
    • Welke doelstellingen streef ik na?
    • Hoe meet ik de resultaten?

    Stel de juiste mix samen van ingrediënten en je hebt een content marketingstrategie, waarmee je aan de slag kunt. Zakelijke blogs zijn bijna altijd het belangrijkste onderdeel van zo'n strategie en ook het schrijven van een blog geschiedt het beste planmatig. Dat zorgt voor consistentie en maakt het schrijven makkelijker.

    Nb: raadpleeg ook deze relevante statistieken en onderzoeken voor zakelijke bloggers.

  • Autoriteitspositie opbouwen:

    Een autoriteitspositie opbouwen klinkt nogal streng en ambitieus. Daardoor denkt men vaak dat het onhaalbaar is. Toch is dat niet zo. Ben jij een zakelijke specialist die serieus met zijn of haar vak bezig is, dan heb je jouw doelgroepen genoeg te vertellen. Bedenk ook; in het land der blinden ....
    Wel is nodig dat je frequent en consistent kwalitatieve blogs produceert. Voor je het weet, gaat jouw publiek je dan zien als dé specialist op jouw vakgebied en vertrouwt erop dat jij hen correct informeert. Dat vertrouwen brengt je weer dichter bij een daadwerkelijke klantrelatie.
    Een aanvullend en zeer belangrijk voordeel is, dat ook Google je op den duur gaat zien als autoriteit. In dat geval zal Google jouw content steeds vaker beschouwen als het beste zoekresultaat op een bepaalde zoekopdracht. Dat resulteert dus in meer bezoekers en geeft weer meer contactmogelijkheden. Heb je zo'n positie eenmaal opgebouwd, dan heb je daarmee gelijk de houdbaarheidsdatum van jouw content aanzienlijk opgerekt.

  • De juiste verpakking voor de juiste klant:
     

    Hieronder zie je een overzicht van de vele vormen die een zakelijke boodschap kan aannemen. De "ideale" verpakkingsvorm is per doelgroep weer verschillend. Ook is die afhankelijk van de fase waarin jouw lezers zich bevinden. Hebben zij bijvoorbeeld pas recentelijk met je kennisgemaakt, of is er al lang geleden een vertrouwensband een opgebouwd.

  • Kwaliteit boven kwantiteit:

    Het belang om zeer frequent content naar buiten te brengen is groot en dat kan weleens ten koste gaan van de kwaliteit. In dat geval loop je het risico het paard achter de wagen te spannen. Ook voor zakelijk bloggen geldt het oude adagium "kwaliteit boven kwantiteit". In geval van capaciteitsproblemen is het dan ook beter om kwaliteit te verkiezen boven kwantiteit. (of hulp vragen aan een blogservice)

  • Leesbaarheid:

    Bezoekers van je website (blog) nemen voor hun beslissing om al of niet te blijven maar een paar seconden de tijd. Kunnen zij in één oogopslag niet zien of je iets interessants te melden hebt, dan zijn zij gelijk weer weg. Je moet er dus voor zorgen dat je content makkelijk "scanbaar" is en aantrekkelijk verpakt.

  • Onderling linken:

    Met het oog op de duurzaamheid, is het onderling aan elkaar linken van blogs zeker aan te raden. Bovendien is het nuttig, omdat daarmee de gebruikersvriendelijkheid van de website toeneemt, de zoekmachines je daarvoor weer belonen en er dus meer wordt gelezen. Het kost natuurlijk wat tijd om de links aan te brengen, zeker wanneer je oude blogs weer met nieuwe verbindt, maar het loont zeker de moeite.

    Door het linken creëer je als het ware kennisclusters door de goede onderlinge samenhang. De zoekmachines zien dat dan als één geheel, waardoor elk nieuw blog een beetje gezien wordt als verse content voor dat geheel. De nieuwe blogs actualiseren zo de ouden. Hoe je het linken het beste kan doen, lees je in dit blog.

  • Verspreiding:

    Je zakelijke boodschap is klaar en netjes verpakt en nu moet je er nog voor zorgen, dat zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep ermee in aanraking komen. Daarvoor staan in de eerste plaats je eigen media tot je beschikking, zoals je website en social media. Is je verhaal interessant genoeg, dan gunnen anderen je vervolgens extra bereik door jouw content met hun achterban te delen. (gegunde media)

    Als extra hefboom kun je tenslotte betaalde media inzetten om je content te verspreiden. Gezien al het werk dat je er al in hebt gestoken, zou het zonde zijn om er niet alles uit te halen. De kosten van die extra boost staan meestal niet in verhouding met de al gemaakte "kosten".

    Het hieronder staande overzicht geeft een goed beeld van de mogelijkheden om content te promoten en hoe die mogelijkheden elkaar kunnen beïnvloeden en versterken.
     
    content marketing strategie
     

    NB: Bezwaren tegen duplicate content zijn vaak overtrokken. Blogs publiceren op meerdere websites kan ongestraft, mits je het niet overdrijft en verstandig doet.

  • Opfrissen :

    Een geweldige manier om de levensduur van je blogs op te rekken, is het opfrissen ervan.
    Wil je dat je oude blogs interessant blijven om te lezen, dan zul je ze af en toe moeten actualiseren. Het helpt niet wanneer de informatie die erin staat niet meer klopt of er storende fouten instaan. Ook merk je door voortschrijdende inzichten, dat de opmaak van het blog soms nog wel een tandje beter kan.

    Een zeer belangrijk ander voordeel is, dat het verversen van oude berichten door de zoekmachines gezien wordt als nieuwe content. De crawlers van de zoekmachines zien namelijk de aanpassingen van de blogs. Het heeft een positieve invloed op de ranking van je website.

Tot slot

Wij hebben gezien dat zakelijk bloggen een zeer prominente rol vervult in marketingstrategieën. De marketing professionals besteden steeds meer van hun tijd aan deze vorm van marketing. Dat zouden zij niet doen als het niet zou werken. Wat dat betreft wijzen de statische onderzoeken eveneens op de positieve werking van content marketing.

Vooral het duurzame karakter van deze vriendelijke klantwervingsmethode zorgt voor zeer gunstige kosten/baten verhoudingen. Je hebt gezien, dat het nog verder vergroten van die duurzaamheid mogelijk is. Blog je nog niet, dan hoop ik dat mijn betoog je overtuigd heeft om er alsnog mee te beginnen. Het is nooit te laat.

 
 
Categorie Marketing Advies