Tips voor denktankleden

43042068_s, denktankleden

Misschien wel de belangrijkste uitdaging voor een onderneming is het helder krijgen waar haar sterke punten liggen, waarvoor loopt iedereen het makkelijkst warm binnen de onderneming en hoe ziet het verdienmodel eruit.

Daarvoor is nodig dat de complexe wereld versimpeld wordt en dat is niet iets dat zomaar even op een vrijdagmiddag gerealiseerd kan worden. Daarvoor is een constant proces nodig, waarbij in het bedrijf leiding wordt gegeven middels de Socratische stijl dwz met vragen en niet met antwoorden en met gebruik van de dialoog en het debat.

Tips voor denktankleden

Veel bedrijven richten voor dit doel een denktank op, bestaande uit de juiste mensen die zich laten leiden door het egelconcept. Telkens weer discussiëren zij over vitale zaken en beslissingen die de onderneming moet nemen. Volgens J. Collins heeft een goede denktank de volgende kenmerken:

  • De denktank is een middel om inzicht te krijgen in belangrijke kwesties.

  • De denktank bestaat uit, en wordt gebruikt door, de belangrijkste leidinggevenden en telt meestal tussen de vijf en twaalf personen.

  • Elk denktanklid is in staat te argumenteren en te debatteren en is op zoek naar inzicht. Zo'n lid heeft er geen behoefte aan een punt te scoren of een eigen belang te verdedigen.

  • Een denktanklid heeft respect voor elk ander denktanklid, zonder uitzondering.

  • Denktankleden komen uit verschillende vakgebieden en elk lid heeft een diep inzicht in bepaalde organisatieonderdelen of in de omgeving waarin hij of zij werkt.

  • De denktank bestaat uit de belangrijkste personen van het management maar niet uitsluitend. Noch is elke leidinggevende automatisch lid van de denktank.

  • De denktank is een permanent orgaan en komt niet ad hoc bij elkaar.

  • De denktank vergadert regelmatig, soms één keer per week (als het nodig is), soms slechts één keer per kwartaal.

  • De denktank vindt consensus niet belangrijk omdat men inziet dat compromissen vaak haaks staan op juiste beslissingen. De verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke beslissing ligt bij de ceo.

  • De denktank is een informeel orgaan.

  • De denktank heeft een naam, soms heel saai. Bekende topbedrijven noemden het "Long-Range Profit Improvement Committee", "Corporate Products Committee", "Strategic Thinking Group" en "Executive Counsil".

In Tips Voor Vergaderaars staan een aantal interessante vergadertechnieken beschreven die denktankleden goed van pas zouden kunnen komen.

Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze overige Tippagina's en voor interessante artikelen op ons Blog.

 
Categorie Organisatie Advies

© Multiraedt 2024