online brandingEen ondernemer die er waarde aan hecht online aanwezig en zichtbaar te zijn zal alles aandoen om de met zorg opgebouwde reputatie te handhaven en zal zijn digitale voetafdruk regelmatig onder de loep te leggen en up-to-date houden.

Online Branding hoeft niet veel tijd te kosten met onderstaande online tips en tricks:

Google Alerts

Wanneer u niet wilt missen wat er over u of over uw bedrijf geschreven wordt op internet is een Google Alerts instellen een waardevolle tool.
Wanneer u of uw marketingmedewerker proactief of spitsvondig reageert op vermeldingen kunt u als bedrijf effectief werken aan uw reputatie of,  in het ergste geval,  smaad voorkomen.

Voor uw online Branding is het belangrijk dat u en/of uw marketing afdeling de eerste zijn die weten wanneer uw bedrijf of product online genoemd wordt..

U kunt een Google Alert instellen om een waarschuwing te ontvangen, met een link naar het artikel of de update waarin uw zoekwoord wordt genoemd. Je kunt elk willekeurig zoekwoord laten traceren... (bovendien kan dit waardevol zijn om op de hoogte te blijven van uw concurrenten). Prettig is het dat u zelf kunt bepalen hoe vaak u een waarschuwing wilt ontvangen..

Canvas

Het online programma Canvas maakt van digitaal ontwerpen een makkie. Wilt u een mooie Twitter header, een diavoorstelling met een hoge kwaliteit, een op maat gemaakte Pinterest afbeelding of een Infographic maken?

Canvas stelt geweldige sjablonen, visuele elementen, letterfonts en kleuren ter beschikking met als resultaat een hoge kwaliteit digitaal ontwerp.

Het gebruik van Canvas is gratis, maar u heeft de optie om sjablonen, afbeeldingen en functionaliteiten te kopen voor $ 1 per stuk. Het zal u verrassen hoe gemakkelijk u uw eigen ontwerpen kunt ontwikkelen, zonder één cent uit te geven!

LinkedIn en Twitter Meldingen

LinkedIn en Twitter zijn krachtige netwerken met onbeperkte mogelijkheden om uw online publiek te vergroten.
U kunt zoekwoorden opslaan en dagelijks checken. Op Twitter is het handig om mobiele meldingen in te stellen, zodat u of uw marketingafdeling notificaties op mobiele apparatuur ontvangt wanneer iemand die u volgt een update plaatst.

Twitter:
Ga naar het profiel van de twitteraar waar u pushmeldingen van wilt ontvangen en klik op de ster naast de volgbutton.

LinkedIn:
Dit kunt u op uw persoonlijke LinkedIn profiel-instellingen naar uw persoonlijke voorkeuren in- of uitschakelen:
- Open de LinkedIn-app en tik op het mij pictogram in de navigatiebalk.
- Tik op het instellingen pictogram rechtsboven op de pagina.>
- Ga naar communicatie
- Klik op Pushmeldingen en plaats het vinkje aan voor door u gewenste Pushmeldingen.

Neem een paar minuten de tijd per dag om pushmeldingen door te lezen en neem actie om in contact te komen met uw doelgroep.
Wanneer u de tijd neemt om de update van iemand te te lezen, kunt u ook reageren op dit artikel,  waardoor er interactie ontstaat en - wie weet - leidt deze onschuldige uitwisseling van vandaag tot meer business van morgen.

Maak gebruik van IFTTT

Er bestaat een handig online programma IFTTT, een internet service waarmee men acties met betrekking tot online accounts kan automatiseren.
IFTTT staat voor 'If This Than That', wat simpelweg omschreven kan worden als "Als X gebeurt, doe dan Y"
U kunt kiezen uit talloze formats (recipes), waar u uw social media management mee kunt optimaliseren en daarmee uw online branding of reputatie verbetert.
Ook een automatisch doorplaatsing van Facebook updates van een Facebook Bedrijfspagina naar een Google+ locatiepagina is een interessante optie.

Verzamel Twitter vermeldingen in een Google Drive spreadsheet

Het consequent bijhouden van Twitter vermeldingen ofwel mentions kost tijd. U kunt deze gegevens verzamelen op een lijst in Google Drive, zodat u op elk gewenst moment kunt zien wie u heeft vermeld op Twitter en hierop reageren.
Ik maak gebruik van een IFTTT recipe welke telkens wanneer mijn bedrijfsnaam vermeld wordt op Twitter, een rij toevoegt aan een Google-spreadsheet in Google Drive. Dit format ofwel recipe is gepubliceerd, dus voel u vrij om deze te gebruiken!. Op deze manier houd ik automatisch een database bij van mijn twitter account.

Google Analytics

Uiteraard is het belangrijk om Google analytics op uw website te (laten) installeren. Met dit analyseprogramma kunt u in een paar klikken de belangrijkste groei-statistieken bijhouden en vergelijken. U zult ontdekken hoeveel mensen uw webpagina's bezoeken, hoe lang ze op een webpagina blijven, alvorens weg te klikken waardoor u kunt vaststellen welke webpagina's populair zijn.

Voor uw marketingstrategie is het ook handig dat u kunt vaststellen welke sociale mediaprofielen voor het verkeer naar uw website (= traffic) zorgen en u kunt traceren waar uw websitebezoekers geografisch vandaan komen.

Het behoeft geen betoog dat naast een goede online branding, de goede reputatie van u of uw bedrijf ook offline essentieel is!

Veel succes!

Wilt u advies of wilt u uw online branding uitbesteden?
Neem gerust contact met mij op!

 

 
 
 
 
Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies