Tips voor emailmarketing

Emailmarketing neemt als onderdeel van de totale marketingstrategie van een onderneming een steeds belangrijker plaats in. Relatief lage kosten, goede meetbaarheid en moderne mobiele toepassingen zorgen voor een toenemende populariteit. Uiteraard blijven de meeste algemene marketingregels onverminderd van toepassing. Zie hiervoor Tips Voor Marketingbeleid en Tips Voor Internetmarketing. Definieer bij elke emailcampagne duidelijk de motivatie die leidt tot het gebruik van emailmarketing, het doel van de boodschap en de te verwachten succesratio. Zowel emails als landing pages komen bij de onderstaande tips aan bod.

  1. Voorbereiding en uitvoering van emailboodschappen

    • schoon emailadreslijsten op voor gebruik ter voorkoming van foutmeldingen, die weer tot Spam meldingen kunnen leiden
    • segmenteer emailadreslijsten naar doelgroep voor effectievere penetratie
    • test het verstuurmoment uit, aangezien onderzoekingen geen duidelijk uitsluitsel geven bij weekend of doordeweekse verzending
    • verzending in de vroege ochtenduren heeft wel een duidelijke voorkeur boven andere tijdstippen
    • aanpassingen zijn vereist voor mobiele telefoons zoals inkorting van de tekst en formattering ervan, weglaten van grote afbeeldingen en kolommen ect.
    • herhaald versturen verhoogt de respons maar er zijn natuurlijk grenzen
    • punctualiteit bij nieuwsbrieven e.d. is een vereiste om de opgewekte verwachting niet teleur te stellen
    • maximaal drie herinneringen versturen naar stilgevallen klanten
    • een boodschap verdelen over meerdere emails en toewerken naar een eindconclusie kan effectief zijn
    • bouw een op toestemming gebaseerd adressenbestand van de gewenste doelgroep op

  2. Algemene voorwaarden voor een succesvolle email

    • expliciete toestemming van de ontvanger is een vereiste ter vermijding van Can-Spam straf en tegen verlies van goodwill
    • de conversie van een klant dient gepaard te gaan met een bevestigingsemail van het intekenen op het aanbod
    • elke email dient duidelijk ondertekend te zijn
    • de locatie van de reageerbutton is zeer belangrijk, naast i.p.v. onder een foto geeft grote responsverschillen
    • opzegging van abonnement via 1-klik button
    • vraag bij eerste contact minimale gegevens, maar breidt dat langzaam uit naarmate de relatie groeit
    • meerdere links in de tekst verhogen de conversiekans
    • sociale emails waarbij op doorverwijzing wordt aangedrongen werken nauwelijks
    • het webadres moet duidelijk zichtbaar zijn, bij voorkeur op meerdere plaatsen
    • vermijdt woorden als "gratis", "bespaar" en "korting" vanwege moeilijkheden met Spam filters
    • duidelijke koptekst is belangrijk voor ongeduldige lezers en verkorte emailweergaves

  3. Inhoudelijke tekstvereisten

    • een persoonlijke en gezellige stijl heeft de voorkeur
    • de woordkeus dient afgestemd te zijn op de doelgroep
    • gebruik woorden die refereren aan continuïteit, zoals wekelijkse nieuwsbrief, maandabonnement e.d.
    • inhoud zonder relevantie heeft geen betekenis, de doelgroep moet zich ook aangesproken voelen
    • zoom zo snel mogelijk in op de klantbehoeften, anders verliest deze zijn belangstelling te snel
    • koppeling van de boodschap met een actuele gebeurtenis verhoogt de indruk die de boodschap maakt
    • de lengte van de boodschap is afhankelijk van de complexiteit van de aanbieding, kort en krachtig hoeft dus niet altijd

  4. Landing page

    De bedoeling van de emailmarketing is normaalgesproken dat de klant of klant in spe zo snel mogelijk terechtkomt op de landing page van de website van de onderneming. Die landing page bevat het compleet uitgewerkte aanbod, is doelgroepgericht en voert alle argumenten aan die nodig zijn om de klant over de streep te trekken. Belangrijk is dat de landing page snel laadt, voorzien is van zoekmachine vriendelijke tekst en grote reageer buttons heeft.

  5. Inhoudelijke voorwaarden voor een succesvolle landing page

    • zorg voor een duidelijke titel
    • plaats bij voorkeur de grote reageer button hoog op de landing page, voorzien van een duidelijke uitnodiging
    • denk aan de leesbaarheid, kleine tekstblokken hebben de voorkeur
    • werk logisch naar een conclusie toe hetgeen bijna automatisch voor een juiste navigatie voor de lezer zorgt
    • maak de landing page zo lang als nodig is
    • verluchtig het geheel met afbeeldingen en het liefst met video´s, maar hou het overzichtelijk
    • gebruik een vraag en antwoordspel om de klant te overtuigen
    • voeg referenties en getuigenissen toe
    • lever toegevoegde waarde middels coupons, kortingen, gratis abonnementen ect.
    • het gebruik van logos en merknamen verhoogt het vertrouwen
    • benadruk het respect voor de privacy van de klant

Naast de bovenstaande Tips voor emailmarketing tenslotte nog een opmerking die zowel voor de email als de landing page geldt. Test van beiden regelmatig de layout, het zinsgebruik, de gebruikte argumenten en andere attributen op effectiviteit. Vaak kunnen kleine aanpassingen zorgen voor spectaculaire veranderingen in conversie en respons. Wel dient men bij het testen rekening te houden met het feit dat het overgrote deel van de mensen geen seperate zakelijke email inbox heeft, waardoor doelgroepen vaak in elkaar overvloeien. Wilt u meer informatie? Neem dan direct contact met ons op via onze contactpagina.

Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze Tippagina's en voor interessante artikelen, zoals De fijne kneepjes van emailmarketing op ons Blog.

 
Categorie Marketing Advies

© Multiraedt 2024