Tips voor internetmarketing

10402477_s Tips voor internetmarketing

In Tips voor marketingbeleid is aandacht geschonken aan principes die voor elke vorm van marketing gelden. In Tips voor internetmarketing zal wat dieper ingegaan worden op de sterk in opkomst zijnde elektronische marketing in zijn verschillende vormen.

  1. Respecteer de marketing tradities

    Men moet zich goed realiseren dat de traditionele principes van marketingstrategieën ook toegepast kunnen worden op internetmarketing. Zorg voor de juiste mix tussen de doelgroep, product of dienst en bedrijfsmiddelen.

  2. Identificeer doelgroepverschillen

    Wel dient onderkend te worden dat de internet doelgroep andere karakteristieken vertoont dan de traditionele klant. Zo is bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd vooralsnog lager en door het gigantische informatie-aanbod is de aandachtstijd van de internetbezoekers noodgedwongen korter.

  3. Maak een goede eerste indruk

    De snelheid van het internet en overvloed aan informatie maakt het nog belangrijker een foutloze eerste kennismaking te realiseren. Investeer alle tijd en moeite die nodig is om de presentatie van het bedrijf met haar product of dienst vlekkeloos te laten verlopen.

  4. Beschouw de website als een filiaal van het bedrijf

    De website is niet hetzelfde als een willekeurige advertentie, maar moet gezien worden als een online filiaal van de gehele onderneming. Idealiter zou een website bij de klant dezelfde ervaring moeten oproepen als bij een bezoek aan de winkel of kantoor van het bedrijf.

  5. Rechtvaardig de aanwezigheid van de website op het net

    Onderzoek wijst uit dat een potentiële klant, alvorens hij zaken wil doen, allereerst de website onderzoekt en vervolgens op zoek gaat naar referenties. De klant zal zich afvragen waarom het beter is het product of dienst via het internet af te nemen. De gebruikersvriendelijkheid van de website moet hem dat duidelijk maken en ervoor zorgen dat de traditionele koopervaring in positieve zin nog overtroffen wordt.

  6. Interactie is cruciaal

    De informatie-uitwisseling tussen website en klant dient vloeiend te verlopen waardoor transacties zonder oponthoud en ergernis tot stand komen. Werp geen onnodige blokkades op. Denk aan bijvoorbeeld een supermarkt die ervoor moet zorgen dat er altijd voldoende caissières zijn. Hoe gemakkelijker de interactie verloopt, des te bevredigender is de koopervaring.

  7. Maak de website zoekmachinevriendelijk

    Tegenwoordig is het niet meer voldoende te volstaan met een optimalisering van de keywords op de website pagina's en het creëren van een XML Sitemap, een index van de website (SEO). Hou rekening met het feit dat zoekmachines steeds vaker letten op bijvoorbeeld publicatie data, geografische ligging, gedrag in het verleden, sociale media ect. Deze universele zoekmethodes resulteren dan in zogenaamde gebruikersvriendelijke SERPS (search engine result pages), waarbij tekst, video's, audio's, nieuws, foto's, blogs ect. gebundeld worden tot één pagina. Dit is een trend waarop de webmaster zou moeten inspelen. Hulp vindt hij o.m. bij Ask.com en Live Search.

  8. Bloggen is zeer nuttig

    Bloggen ter verbetering van de internetpositionering of het aantrekken van nieuwe klanten heeft, door de enorme toename van het bloggen, iets van zijn glans verloren. Toch blijft het een uitstekende manier om meer bezoekers te trekken en is het zonder meer zinnig bestaande klanten via blogs te blijven informeren en daarmee gelijktijdig de website levendig te houden. Zie blogartikel: Kan een zakelijk blog het verschil maken? en tippagina: Tips Voor Zakelijke Bloggers.

  9. Maak gebruik van de sociale media

    Een verstandig gebruik van de sociale media zoals Twitter, Faceboek, LinkedIn, heeft volgens Lisa Barone vele voordelen:

    • Zichtbaarheid

      De combinatie van bloggen en het gebruik van social media is de manier om structureel zichtbaar te zijn voor je publiek. Participeer aan conversaties, deel tips en formatie.

    • Fungeert als belangrijke bron van informatie

      Zet jezelf via social media in de markt als een waardevolle bron van informatie voor je doelgroep. Laat zien dat je een expert bent in de branche. Geef achtergrondinformatie over je bedrijf. Alleen zichtbaar zijn is dus niet genoeg, zorg dat je doelgroep ook echt iets heeft aan het ‘volgen’ van jou als ondernemer/bedrijf.

    • Gastsprekerschap als gevolg

      Jezelf via de sociale media profileren als expert heeft vaak het gevolg dat je wordt uitgenodigd als spreker voor conferenties, netwerkborrels en andere evenementen. Zie onder meer: Werk aan de winkel voor de marketingadviseur

    • Het vereenvoudigt het bouwen van een netwerk

      Door jezelf bereikbaar te maken voor je klanten en doelgroep, en door het delen van informatie zul je je netwerk sterker maken. Je vindt nieuwe connecties, en zult ook jouw connecties onderling met elkaar verbinden. Dit zorgt voor betere en diepere discussies door het toenemende aantal deelnemers aan jouw netwerk.

    • Sneller bereikbaar voor vragen

      Als iemand via een van je social media kanalen op je site terecht komt, en een vraag heeft over een product of dienst van je bedrijf, dan kan de klant deze vraag direct via dat social media kanaal aan jou of een werknemer van je bedrijf vragen. De tijd en de drempel om een gesprek aan te gaan is kleiner dan dat de klant zou moeten mailen of bellen.

    • Extra aandacht voor je product of dienst

      Social media is ideaal om discussies over je product of dienst te stimuleren. Je kunt informele discussies met je doelgroep en klanten hebben over je product of dienst zonder dat je als een verkoper overkomt. Stel dus vragen en zorg voor discussie i.p.v. alleen promotionele tweets.

    • Nieuwe prospects en klanten vinden

      Als mensen je volgen via social media en dat waarderen zul je een deel van deze mensen als nieuwe klant krijgen. Zorg dat je merk een deel van de discussie en het totale verhaal gaat worden en mensen zullen je vroeg of laat opmerken!

    • Geeft goede feedback

      Middels blogs, forums en sociale discussies zul je betere en eerlijke feedback krijgen over je ideeën.

    • Sneller netwerken

      Door middel van social media kun je op elke moment van de dag direct in contact komen met mensen overal ter wereld. Je hoeft de deur niet uit, het is gratis en direct. Scheelt veel tijd en levert je waardevolle contacten en eventueel zakenrelaties op die je anders nooit had opgedaan!

    • Sneller antwoorden op vragen krijgen

      Weet je iets niet? Stel je vraag via social media aan de mensen die je volgen en er zijn altijd mensen die juist op dat vakgebied kennis van zaken hebben en je even willen helpen. Vaak krijg je direct antwoord en dit scheelt je heel veel tijd omdat je het nu niet zelf uit hoeft te zoeken.

    • Het vinden van beter personeel, freelancers of andere ondernemers

      Heb je werk dat je moet of wilt uitbesteden? Met het gebruik van social media kun je de geschikte mensen voor de juiste job vinden. Kijk naar ‘aanbevelingen’ van andere ondernemers, en vraag via social media je concollega’s of ze nog iemand weten die geschikt is voor de job.

    • 80+ tips voor het gebruik van LinkedIn

      Tenslotte staan hier nog meer dan 80 tips over het gebruik van LinkedIn.

    • Indrukwekkende video over de omvang van de sociale media.

  10. Wissel links uit

    Links van en naar andere websites is een manier om het klantenverkeer en de positie op het net te verbeteren. Het eerste werkt natuurlijk het best indien er sprake is van daadwerkelijke kruisbestuiving tussen websites. Het tweede, de verbetering van de ranking, is minder effectief geworden.

  11. Daag de zoekmachines niet uit!

    Het slimmigheidje om keywords en links te verbergen op de website door gebruik van dezelfde kleur tekst als de kleur van de achtergrond en daarmee de ranking te verbeteren, werkt niet meer. Integendeel, de zoekmachines verbinden er zelfs een negatieve beoordeling van de website aan.

  12. Promoot de website op het internet

    Trek klanten naar je website (inbound marketing) door middel van advertenties op websites met veel bezoekers, bloggen, gebruik van de sociale media (Facebook, Twitter ect.), publicatie van video's op YouTube, verspreiding van case studies, georganiseerde en geoptimaliseerde persberichten, het uitbrengen van nieuwsbrieven ect..Zie ook Binnenkomende versus uitgaande marketing.

  13. Investeer in e-mail marketing

    Adverteren via e-mail wordt steeds effectiever doordat de daarin gespecialiseerde bedrijven voor een al maar betere integratie met de sociale media, automatische respons en andere nieuwe toepassingen zorgen. De kosten voor het opbouwen van een op toestemming gebaseerde mailinglijst zijn relatief laag, waardoor gunstige klantenwerving mogelijk is. Zie voor meer tips Tips Voor Emailmarketing.

  14. Mobiele Marketing in opkomst

    De verwachting is dat in 2015 bijna de helft van alle mobiele telefoons zal bestaan uit smartphones, volgepropt met allerlei applicaties en webbrowsers. Daardoor worden de marketing mogelijkheden enorm uitgebreid. Niet alleen het versturen van simpele text messages, maar bijvoorbeeld ook het verstrekken van mobiele waardebonnen, het maken van aangepaste mobiele micro-websites is dan mogelijk.

  15. Aanpassingssnelheid is essentieel

    Onderzoek heeft uitgewezen, dat ondernemingen die het snelst op nieuwe trends inspelen daardoor een beslissend concurrentievoordeel kunnen behalen. De elektronische snelweg vergt het uiterste van het aanpassingsvermogen van het bedrijf en vormt dan ook een bijzondere uitdaging. Wees alert op trendwijzigingen en profiteer ervan.

Internetmarketing is jong en dynamisch en biedt vooral aan kleinere bedrijven de kans zich te profileren doordat vaak sneller en effectiever kan worden gereageerd op wisselende marktomstandigheden. Wilt u meer weten? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. Kijk ook eens naar onze speciale tool, de Twitter Leadgenerator, om Twitter in te zetten voor klantwerving.

Voor meer nuttige tips kunt u terecht op onze Tippagina's en voor interessante artikelenop ons Blog.

 
Categorie Marketing Advies

© Multiraedt 2024