Blog Archief

Vernieuwing van uw organisatie? Tap eens uit een ander vaatje!

Heeft u ook zo vaak het gevoel dat uw organisatie toe is aan vernieuwing? Dat er ‘uit een ander vaatje tappen’ getapt zou moeten worden? En wat betekent die spreuk dan eigenlijk? Om met dat laatste te beginnen heeft de uitdrukking de volgende twee betekenissen:

Leiderschap: de kunst van het ont-spannen

Een tekstregel uit een mooi muzieknummer zet voor mij de toon in dit artikel. Wanneer ik de onderstaande woorden even op me laat inwerken vergroot dat de impact op mij. En hoe werken deze woorden eigenlijk in leiderschap? “Ik kan niet wachten op de dag

Organisatiecultuur als bron voor verandering: stop het gevecht tegen de bierkaai

Vechten tegen de bierkaai is een uitdrukking die u vast bekend in de oren klinkt. Een dergelijk gevecht is van tevoren al als verloren te beschouwen. Wat betekent die uitdrukking in uw organisatiecultuur? Het gezegde stamt naar verluidt (wikipedia) uit

De leider in spiegelbeeld

Mensen vragen mij wel eens; 'hoe herken je nou een goede leider?'. Dat is een lastige vraag, althans het antwoord erop is niet eenvoudig. Want leiderschap wordt door iedereen anders ervaren en beoordeeld. Goed en fout in leiderschap bestaat volgens mij

Het strategisch belang van talentontwikkeling

Binnen organisaties (groot en klein) doet zich momenteel een boeiende ontwikkeling voor. Veel ondernemers en leidinggevenden in organisaties weten namelijk dat er anders zal moeten worden samengewerkt om te kunnen blijven inspelen op de veranderende

7 praktische tips voor het opzetten van strategische samenwerkingen.

Er zijn al heel veel boeken en blogs geschreven, trainingen gegeven en heel veel coaching uren besteed aan het onderwerp “samenwerkingen of Joint-Ventures”. Het gaat hierbij meestal om tactische samenwerkingen op het gebied van marketing. Er worden echte

Laten we onze strategie nog even opfrissen!

Strategie aanpassen? Wat is het nut van een plan waarin de getallen min of meer automatisch met 1% worden verhoogd of verlaagd? Toch is dit vaak wat gebeurt als we de strategie opfrissen of het jaarbudget vaststellen. Het laat zich raden wat de betekenis

Geen zakelijke verrassingen, alstublieft!

Persoonlijk houd ik wel van een verrassing, maar in de zakenwereld ligt dat totaal anders. Banken, aandeelhouders, toezichthouders en managers zijn totaal niet gediend van zakelijke verrassingen. Onverwachte afwijkingen, zowel positief als negatief

Helderheid over rollen en verantwoordelijkheden is noodzakelijk

De afgelopen jaren zijn we als organisatie sterk gegroeid. Helaas gaat dat niet zonder groeistuipen, zo bleek afgelopen week. In de management vergadering hadden we een knallend ruzie over wie nu echt verantwoordelijk is voor het afhandelen van een aantal

Ondernemers willen sturen

De week zit er al weer op; je hebt hard gewerkt en dus verwacht je een goed resultaat. Denk je, hoop je. Eigenlijk weet je al dat het niet zo is. Het begon al op maandag met de sales meeting. Veel plannen, bezoekrapporten, en andere kantooractiviteiten

Medewerkers willen helderheid

Nieuwe plannen; weer nieuwe actieplannen. Veel ondernemingen zuchten er onder. Het probleem van nieuwe actieplannen is dat oude plannen vaak niet worden afgevoerd, bijgestuurd, gestopt, en/of teruggedraaid. De nieuwe plannen komen er gewoon bij; er gaat

Klanten willen zekerheid

“De jaarlijkse discussie over nieuwe strategische doelstellingen en jaarbudgetten wordt weer volop gevoerd. Nog niet zo lang geleden hebben we in ons bedrijf met veel fanfare de nieuwe klantenstrategie (“Klant is Koning”) vastgesteld en nu moeten we

Consistentie in ondernemen is noodzakelijk

Veel ondernemingen halen hun doelstellingen niet en blijven tobben met magere resultaten. De effectiviteit van deze ondernemingen staat vaak onder druk, omdat acties en besluiten slechts gedeeltelijk en soms met tegenzin worden uitgevoerd. We zetten

Krijg (meer) financieel inzicht met deze 5 tips!

Waarschijnlijk herkent elke ondernemer het wel: je bent lekker aan het ondernemen en druk bezig met datgene waar jij goed in bent – je passie. En dat is natuurlijk ook belangrijk, want er moeten wel opdrachten (en dus geld) binnenkomen! Waarschijnlijk

Wat is de markt voor inbound marketing in Nederland? (2)

In mijn vorige blog over inbound marketing voor Multiraedt sloot ik af met “ Hoort u bij de 250.000 bedrijven die hun online business serieus neemt?”, en ik kan hiervoor alleen een prognose geven. Marketing is niet meer en niet minder dan alles wat een

Marcel Molenaar: 5 quick-wins voor bedrijven op LinkedIn

LinkedIn groeit en floreert als nooit tevoren. We hebben inmiddels meer dan 300 miljoen leden, het product portfolio groeit en de content komt je van alle kanten tegemoet. Toch merk ik dat veel van onze leden nog zoekende zijn naar de waarde van LinkedIn

Vier tips voor het werven van personeel

Ben je ondernemer en lopen de zaken zo goed dat je wilt beginnen met het werven van personeel? Dan kan de zoektocht naar geschikte medewerkers veel tijd in beslag nemen. Ik geef je daarom graag vier tips waarmee je het juiste personeel werft voor jouw

Effectief netwerken met deze 4 tips

Voor de meeste ondernemers is het niks nieuws meer: netwerken is ontzettend belangrijk. Laat anderen weten wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom iemand als eerste aan jou moet denken voor een bepaalde klus. Maar met alleen een catchy elevator

Vijf veelgemaakte contentmarketing fouten: maak ze niet!

Bent u onlangs aan de slag gegaan met een nieuwe content strategie? Of gaat u binnenkort van start met een nieuwe content marketing beleid. Lees dan eerst dit artikel door en zorg ervoor dat u geen fouten maakt die anderen reeds gemaakt hebben. Een opsomming

Personeel aannemen als ondernemer: hoe pak je dat aan?

Bij de start van je onderneming ben je vaak nog alleen. Je bevindt je ten slotte in de startfase en de werkzaamheden zijn daardoor nog prima te behappen in je eentje. Maar dan wordt je bedrijf ineens een succes en merk je dat je het werk zich steeds

Blijf efficiënt, energiek en gemotiveerd met deze 7 tips

Als ondernemer maak je soms lange dagen. Op de momenten dat je niet aan het werk bent voor een klant of opdrachtgever, ben je waarschijnlijk wel bezig met je administratie. Daar schuilt ook een gevaar in: namelijk dat je altijd maar aan het rennen bent

Ondernemen is een vak

Regelmatig hoor ik van ondernemers dat ondernemen in je bloed zit, dat het iets is dat je niet kunt leren. Maar daar ben ik het niet mee eens: natuurlijk kun je ondernemen ook leren! Ondernemen is een vak waar je steeds beter in kunt worden. Hoe? Door

Waarom voor ondernemers missie en visie zo belangrijk zijn

Om met je onderneming te kunnen (blijven) groeien, is het belangrijk dat je weet wat je bestaansrecht is en waar je naar toe streeft in de toekomst. Kortom: het is voor ondernemers essentieel dat zij hun missie en visie helder voor ogen hebben! Maar

Drie tips voor het werven en behouden van klanten

Het werven van klanten is voor de meeste ondernemers niet het meest favoriete klusje. Toch is acquisitie wel noodzakelijk om voldoende inkomsten binnen te krijgen en zo het voortbestaan van je onderneming te kunnen garanderen. Als ondernemer is het dan

Waarom financieel inzicht zo belangrijk is voor ondernemers

Financieel inzicht hebben in je eigen onderneming is ontzettend belangrijk. Nu zul je misschien denken: daar heb ik toch een boekhouder voor? En deels klopt dat natuurlijk ook. Waarschijnlijk neemt een boekhouder of administratiekantoor jou het werk

De 5 valkuilen die je als ondernemer moet ontlopen

Alleen maar met je passie bezig zijn als ondernemer kan gevaarlijk zijn. Want wat als je de controle over je eigen onderneming kwijtraakt? Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, heb ik de vijf belangrijkste valkuilen voor je op een rij gezet. Valkuil

Geef jezelf en je bedrijf een middag of midweek mijmeren cadeau!

Mijmeren betekent zoveel als ‘in gedachten verzonken zijn’. En hebben we daar als drukke zelfstandig professionals wel eens tijd voor? De meeste collega’s die ik spreek hebben dat in elk geval niet. En dat terwijl het zo goed is om bij tijd en wijle

Zet jezelf en je bedrijf op de kaart: schrijf je boek!

Het hebben van je eigen boek is een van de beste manieren om je als ondernemer goed op de kaart zetten. Misschien denk ik nu bij jezelf: ik? Een eigen boek? Hoe doe ik dat? Of: daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Of misschien twijfel je er zelfs

Een elevatorpitch van 10 seconden, kan dat?

Als ondernemer of ZZP-er heb je je eigen verhaal en expertise. Je weet inhoudelijk veel, je bent bevlogen. En dan leer je tijdens een of ander event of salescursus dat je in 1 minuut moet kunnen pitchen. Een onmogelijke opgave, toch? Hoe kun je nu in

Hoe zet je je als ondernemer op de kaart? Schrijf je boek!

“Oscar, hoe heb je dat nou allemaal gedaan met dat boek van je?” Sinds de publicatie van mijn boek ‘Ondernemen is net reizen’ vorig jaar mei is deze vraag mij denk ik wel 100 keer gesteld. De vragenstellers waren ondernemers, die ook een boek wilden

QR-codes: Dead or Alive?

Wanneer sluit Nederland QR-codes in zijn armen? Voor mobile marketing was 2013 een geweldig jaar. Inmiddels hebben meer dan 70% van de bezitters van mobieltjes in Nederland een smartphone. Ook het aantal tablets neemt gestaag toe. Daarmee raken steeds

Ondernemen is risico's nemen, van angsthaas tot stuntkip!

Een aantal weken geleden hadden mijn uitgever en ik een prachtig idee omdat wij beiden dagelijks vragen krijgen van ondernemers die ook een boek willen schrijven over hun vakgebied. Waarom zetten wij niet samen een programma op, waarin je als ondernemer

Succesvol ondernemen in je vrije tijd!

Een paar keer per jaar pak in mijn biezen en ga ik helemaal alleen in een vakantiehuisje zitten. Meestal in het laag seizoen, dan is het lekker rustig en goedkoop. Hoe klinkt dit? Klinkt het misschien een beetje zielig en een beetje alsof ik geen vrienden

Hoe souvenirs uit 2013 je succes als ondernemer versterken!

Een gouden chocolademuntje, een krantenartikel en een brief namens het Koninklijk huis waarin ik bedankt word voor mijn boek Ondernemen is net reizen. Zomaar enkele souvenirs die ik dit jaar heb verzameld. Ik geniet ervan en het geeft me energie en inspiratie

Respect en groepsgedrag

Wat hebben respect en groepsgedrag met elkaar te maken? Wie wil nou geen goed(e) team(s) om de organisatiedoelen waar te maken? Een team dat exact weet welke vlag ze moet halen om toegevoegde waarde te creëren. Waarde waar de klant ook nog eens graag

Minder regels voor startende bedrijven, meer mooie ondernemersreizen!

Op 1 november jl. presenteerde Tweede Kamerlid Anne-Wil Lucas ruim veertig maatregelen om startende bedrijven te helpen. Zie ook http://www.nu.nl/ondernemen/3616676/vvd-wil-groei-startups-stimuleren.html . Stel je eens voor: je wilt een prachtige reis

Gedragsverandering in organisaties

Gedragsverandering in organisaties Uit een onderzoek is gebleken dat 85% (!) van de werknemers niet de doelstellingen kon benoemen die hun manager voor ogen had? Nu kunnen we allerlei vraagtekens zetten bij de randvoorwaarden van dit onderzoek, maar

Wat een ondernemer van een schrijver kan leren? (...en andersom...)

Het afgelopen weekend was ik bij de fantastische presentatie van Gerry Robert, de bestselling author van het boek ‘The Millionaire Mindset’ . Na zijn presentatie ben ik naar hem toegelopen en heb ik hem mijn twee boeken laten zien: 'Ondernemen is net

Building Blocks for a Top Company

For more than 20 years, together with an extensive team of researchers, Jim Collins has been trying to determine why certain companies stand out above similar companies and moreover why they seem to be more resilient against various forms of adversity

Heisa bij iedere verandering in de organisatie

Heisa bij iedere verandering in de organisatie. Zet een groep mensen bij elkaar en u heeft de garantie dat er van tijd tot tijd heisa 'in de tent' komt. Dus het kan niet anders dan dat dit bij tijd en wijle ook uw organisatie overvalt. Daar gebruiken

Uw organisatie al ingericht voor blijvend veranderen?

Ook uw organisatie ontkomt er niet aan!! Dalende koopkracht, veranderend consumentengedrag, toenemende financieringsproblemen, snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en een overheid die steeds meer vraagt van en overlaat aan organisaties

Hoe u zelf verandermanagement in de weg staat

Deze column gaat er dieper op in hoe u zelf verandermanagement in de weg staat: De vakantie is voorbij en iedereen gaat er weer met frisse moed tegenaan ..... totdat de conclusie (opnieuw) opborrelt, dat anderen nogal eens - met de beste bedoelingen

Customer intimacy voor dienstverlenende bedrijven een overlevingskwestie?!

Klantbinding en klanttevredenheid ondergewaardeerd! Customer intimacy is een begrip wat veel bedrijven hoog in het vaandel hebben staan. In de praktijk zien we echter dat dit maar weinig tot uiting komt. Mijn compagnon en ik zijn met ons adviesbureau

Building Blocks for a Top Company

For more than 20 years, together with an extensive team of researchers, Jim Collins has been trying to determine why certain companies stand out above similar companies and moreover why they seem to be more resilient against various forms of adversity

De snel veranderende wereld en de impact op uw organisatie

De juiste koers varen in een snel veranderende wereld De snel veranderende wereld heeft een enorme impact op uw organisatie. Economische gebeurtenisen in de afgelopen jaren dwingen organisaties tot continue aanpassingen en veranderingen. Immers, onder

Hun moeten uitkijken.... startende ondernemers opgelet!

“Nee, hun moeten uitkijken”. Ik hoorde het een vader tegen zijn kinderen zeggen toen ik in de meivakantie met mijn kinderen door het dorp fietste. We reden hen tegemoet. Ik zei tegen mijn kinderen: “Jongens, pas op voor die fietsers”. De andere kinderen

Het Dilemma van de Manager

In reactie op mijn vorige artikel, kreeg ik vragen over de manier waarop je mensen laat aansluiten bij je organisatie. Hier wil ik graag verder op ingaan. Zo kreeg ik de volgende vraag: ‘Leuk verhaal, maar een beetje te algemeen, want hoe ga je bijvoorbeeld

Het groepsproces en de rol van de manager?

Wat heeft het groepsproces met de manager te maken? Dat is waar deze blog over gaat. Maar we beginnen misschien wel met een 'schokkende' ervaring ... Als u uzelf vandaag opeens als 20-jarige zou tegenkomen; vol energie om het leven op te pakken, een

Ondernemer: word jij ook nog dagelijks door die hond gebeten?

Lucas loopt over straat . Ineens hoort hij achter zich een geluid, alsof er iets rent. Hij draait zich om, maar het is al te laat. Hap, zegt de hond en bijt hem in zijn hand. Niet hard, maar de kleine man schrikt er vreselijk van en begint te huilen

Teamwork ondanks een vreemde kijk op de wereld

Meestal streven mensen naar de juiste vorm van teamwork, maar lukt dat niet door een vreemde kijk op de wereld. Zo hoorde ik laatst iemand zeggen: "We hebben nu lang genoeg gepraat over mij, laten we het nu eens over jou hebben; wat vind jij eigenlijk

SterkteManagement; hoe kan dat helpen om waarde toe te voegen?

In deze spannende tijden zijn organisaties in toenemende mate op zoek naar een manier om waarde toe te voegen zodat hun diensten en producten afgenomen blijven worden. Vaak kunnen betere keuzes worden gemaakt door effectiever gebruik te maken van de

Lean Six Sigma en de mens

Lean en Six Sigma zijn ontstaan in de massaproductie waar de nadruk op machines en materialen lag. Nu zijn de meeste managers tot het besef gekomen dat de grootste uitdaging ligt bij de kwesties rondom mensen. Lean - Six Sigma Deze samengestelde term

Hoe een externe zakelijke adviseur het verschil kon maken!

In 2003 stond de legendarische speelgoedfabrikant LEGO op de rand van het faillissement. Het verloor dat jaar bijna € 250 miljoen en de vooruitzichten voor het volgende jaar waren nog slechter. Hoe kon het gebeuren, dat een bedrijf dat tussen 1950 en

Koersvaste ondernemers varen wel bij een simpel te herhalen verdienmodel

De ondernemingen die het best presteren, hebben dat te danken aan een eenvoudig en makkelijk te herhalen verdienmodel. Althans, dat is ten minste de conclusie die de schrijvers van het boek "Repeatability, Build Enduring Businesses for a World of Constant

Bouwstenen voor een topbedrijf

Al meer dan 20 jaar probeert Jim Collins samen met een uitgebreid onderzoeksteam erachter te komen waarom bepaalde bedrijven in staat zijn boven vergelijkbare ondernemingen uit te stijgen en bovendien beter bestand blijken te zijn tegen allerlei vormen

Voorzorgsmaatregelen bij economisch zwaar weer

Steeds meer bedrijven zijn zich aan het voorbereiden op het eventueel uit de hand lopen van de huidige eurocrisis. Zelfs al is de kans nog zo klein, bedrijven hebben geen keus en moeten met alles rekening zien te houden. Tussen moeten en kunnen zit echter

Starbucks: schoolvoorbeeld van een High Performance Organization

Als vervolg op het artikel Hulpmiddelen voor bedrijfsoptimalisatie is het misschien wel leuk om eens naar een bekend HP bedrijf te kijken. Starbucks wordt namelijk door de experts gezien als een in de dagelijkse praktijk functionerende versie van een

Zakelijke lessen ontleend aan de opkomst van TomTom

In 40 landen is de naam TomTom inmiddels een begrip geworden. De manier waarop een in 1991 opgericht bedrijf in een relatief korte tijd kan uitgroeien tot een wereldleider in navigatie producten moet vele ondernemers natuurlijk zeer aanspreken. Belangrijker

Ondernemers steeds meer op de proef gesteld!

Moordende concurrentie en snelle veranderingen in de maatschappij maken het leven zuur van menig ondernemer. Globalisering Een ondernemer krijgt tegenwoordig heel wat op zijn bord. Kende hij nog niet zo heel lang geleden zijn naaste concurrenten van

Zal het va-banque spel der banken hun ondergang betekenen?

Deze week gaf de Oostenrijkse bank Erste Group een winstalarm af, dat zonder al teveel ophef door de pers werd ontvangen. ( zie De Telegraaf ) Dat geeft maar weer eens aan, dat er bijzonder weinig begrip bestaat over het functioneren van het bankwezen

Strategische samenwerking zéker de moeite waard

In het vorige artikel Overnames en fusies de moeite waard? werd nog getwijfeld of het merendeel van de fusies en overnames een nuchtere kosten-batenanalyse wel konden doorstaan. Vaak vormden de hoge aanschafprijs en/of moeizame integratie een te groot

© Multiraedt 2018