Blog Archief

Afvinklijstjes fijn? Maak eens een overdrijflijst!

Zelfsturing is flauwekul en de zoveelste hype denken leiders misschien wel. Tenminste dat gevoel heb ik. En dat het gedoe is en moeilijk is. Of dat het ook gewoon niet lukt. Volgens mij worden deze stemmetjes wel herkend. Daarom zou ik zeggen: stop deze

Persoonlijke ontwikkeling is niet voor softies

Persoonlijke ontwikkeling. Velen rillen alleen al bij het idee dat ze hier stil bij moeten staan. “Dan moeten we het hebben over onze diepste zielenroerselen, onze kwetsbaarheden en onzekerheden.” Woorden als voelen, ervaren, liefde, mededogen of vanuit

Hoe stuur jij je autonome teams aan?

Zelforganisatie, zelfcoördinatie, zelfsturing of autonomie, bijna elke organisatie die ik spreek is er mee bezig . Autonome teams zijn hot! Uiteraard is het geen doel maar een middel om iets te bereiken. Dat kan meer winst/omzet zijn maar ook een grotere

Hoe maak je bewust gebruik van dopamine?

Dopamine Iedereen, echt iedereen is op zoek naar korte of langere momenten van een goed gevoel. Van welzijn, geluk, comfortabel en geborgen zijn. Ons lichaam heeft daar tools voor. De belangrijkste tool is dopamine. Het wordt aangemaakt in de amygdala

Duik onder water om de angstcultuur te doorbreken

Durf jij je als medewerker altijd uit te spreken? Of zeg je vaak JA tegen een plan maar voel en denk je NEE . Veel organisaties worden geregeerd door angst met alle gevolgen van dien. Medewerkers staan niet achter de plannen en creëren daardoor vaak

Netwerken…. het gaat om social selling.

'En wat doe jij?'…de meest gestelde vraag op iedere netwerkbijeenkomst. Het is zo verleidelijk.. vertellen over mijn passie. Ik wil vol vuur praten over wat het oplevert, wat er gebeurt als deelnemers zich geven en hoe de verbinding tot stand komt. En

Hoe weerbarstig is jouw controlecirkel

Mijn ervaring is dat leiders wel weten dat vertrouwen geven heel belangrijk is. Toch hebben maar weinig leiders de moed om het daadwerkelijk te geven, zeker als het lastig wordt. Vaak weten zij niet goed wat te doen als vertrouwen beschaamd wordt. Terwijl

Nieuwe feedbackmodellen laten teams floreren

De klassieke manier van leidinggeven loslaten. Steeds meer organisaties durven het aan. Zo kopte het FD onlangs dat accountant- en adviesorganisaties Ernst & Young en PwC dit vormgeven door een radicale vernieuwing in het beoordelingssysteem door

Tijdmanagement in notendop: effectief met jouw tijd omgaan

Je hoeft niet minder te werken om meer tijd over te houden. “Don`t work hard, work smart” is advies voor een slimme tijdmanagement. De kunst is om in de tijd die je tot jouw beschikking hebt meer te doen dan gewoonlijk. Een klacht die ik vaak van ICT

Waarom je medewerkers op de eerste plaats moet zetten

Wat heeft de allereerste focus binnen jouw organisatie? Staat de klant of de medewerker op nummer 1? Het is een mooi uitgangspunt als de klant op nummer 1 staat, maar laatst hoorde ik de filoosofie bij een bedrijf dat zij hun medewerkers op nummer 1

De grootste valkuil van (beginnende-) executive burn-out

INLEIDING Als succesvol executive en/of groei-ondernemer is niemand werkelijk in hoopvolle afwachting van een (beginnende-) executive of ondernemer burn-out. En toch overkomt het velen. De (beginnende-) burn-out is niet te timen, niet verstandelijk te

De beste leiders kunnen gemist worden

Kun je alleen veel bijdragen door hard te werken en veel uren te draaien? Het is interessant om eens bij je zelf na te gaan of je niet net zoveel bijdraagt door een stapje terug te doen. Misschien draag je juist zelfs wel meer bij. De meeste leiders

Selecteer de allerbeste kandidaat voor uw bedrijf

Focus op productiviteit Goed selecteren van personeel is een van de belangrijkste beslissingen voor iedere onderneming. Dit geldt zowel voor corporate organisaties als voor het MKB. Hoe selecteer je de allerbeste kandidaat? Mocht de persoon al in de

Goed selecteren van personeel is key

de beste appel selecteren lijkt zo makkelijk! Goed selecteren van personeel is een van de belangrijkste beslissingen van een onderneming. Dit geldt zowel voor corporate organisaties als voor het MKB. Hoe selecteer je de allerbeste kandidaat? Mocht de

Valse start - De frustratie van een bedrijfsvisie

Het creëren van een bedrijfsvisie en de daarbij behorende strategie, wordt weliswaar door velen gezien als onderdeel van executive leiderschap, toch bestaat er vaak de misvatting dat een eenmaal gelanceerde visie op zichzelf staand, tot allerlei resultaten

Duurzaam succes door (meer) executive invloed

INLEIDING Men leest en hoort ongetwijfeld veel over de belangrijkheid van controle en specifiek in een functie als executive en/of groei-ondernemer. Controle lijkt een privé en persoonlijk element te bezitten, maar wanneer de executive controle zoek

Executive burn-out - Meer dan alleen vallen, opstaan en (weer) doorgaan

INTRODUCTIE Het fenomeen burn-out is tot een werkelijk media fenomeen aan het uitgroeien. Van overheid tot media, nieuwsberichten, persoonlijke opinies, allen dragen bij aan een stortvloed van informatie over burn-out. Ik vraag mij echter wel af, wat

Leiderschap is leren vertrouwen

Behoefte aan vertouwen. Het is een basisbehoefte. Het vergt alleen veel moed dit in de praktijk toe te passen en vol te houden. Veel mensen zijn ergens het vertrouwen kwijtgeraakt. In de overheid, politiek, de wereldleiders of in elkaar. Jan Terlouw

Ratrace een verloren race

Kenmerkend voor een ratrace is het ervaren van stress en het gevoel hebben altijd druk te zijn . Je hebt het gevoel van vergadering naar vergadering te rennen en daardoor heb je weinig tijd om je team aan te sturen. Voor veel leidinggevenden een veel

Stel Dat? - Een Ogenschijnlijk ‘Simpele’ Executive Vraag met Grote Gevolgen

INTRODUCTIE Dit artikel staat boordevol met Executive Reflectie Vragen en hieraan gekoppelde Executive Coaching. Dit betreft uw eigen leiderschap, maar ook dat van uw team en organisatie kan verbeteren. "Stel dat?” het mogelijk zou zijn, om door deze

Money A ‘Key’ To Successful Sales Leadership?

Perhaps this is still the pinnacle of recent Sales Leadership 'advice' - freely summarised: A Sales Professional is a good Sales Professional when one works without emotion - in the example given, one will leave emotions at the customer parking lot and

Geld Een ‘Sleutel’ Tot Succesvol Sales Leiderschap?

Misschien is dit nog wel het toppunt van recent Sales Leiderschap ‘advies’ - vrij vertaald: Een verkoper is een goede verkoper wanneer deze zonder emotie werkt - in het gegeven voorbeeld werd geadviseerd om emotie op het parkeerterrein van de klant te

Durf imperfect te zijn

Plezieren, presteren en perfectioneren. Het gebeurt vaak onbewust bij het streven naar perfectie. Op organisatieniveau is men vooral bezig met alles goed willen doen en de lat hoog leggen. Fouten maken mag niet en vaak heerst angst om dingen niet te

Een succesvol beoordelingsgesprek: van beoordelen naar ontwikkelen

Kent u dat? Een beoordelingsgesprek waar u als leidinggevende de prestaties van uw medewerkers moet beoordelen. Voor de rest van het jaar heeft u weinig contact met uw medewerkers gehad en u hebt geen goed inzicht in hun prestaties, hun competenties

Wat doe je nog zelf als leidinggevende en wanneer verwijs je door?

Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? Wanneer het verzuim medisch is, dan moet je medewerker naar de bedrijfsarts. Maar wat nou als het psychisch is, wat doe je dan nog zelf en wanneer verwijs je door? Dit hangt af van de oorzaken van de psychische

Psychische klachten bespreekbaar maken bij je medewerker

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent (veel 'vage klachten', hoofdpijn, spierpijn, concentratie vermindering, het overzicht verliezen, sneller prikkelbaar

Twee antwoorden die elke leidinggevende moet kennen

1. ......maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk

De kracht van visualisatie voor managers

Veel managers hebben de volgende droom: een betrokken en verbonden team dat zich maximaal inzet voor het realiseren van teamdoelen, initiatieven neemt en intern gemotiveerd is het werk te doen zonder dat jij als manager hoeft te duwen en te trekken

De cruciale factor bij teambuilding

Een aanleiding, een kans De vraag, die enige tijd geleden via e-mail bij me binnenkwam: "Ik overweeg om een drum sessie in te (red.) zetten als kick-out van een onboardingsprogramma voor 5 nieuwe teams. Doel is om van 5 teams ook weer 1 teamgevoel te

Tools voor leidinggevende om met psychische klachten om te gaan

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende

Een succesvol team start bij jezelf

Bij veel bedrijven zijn de managers overbodig en zie je de managementlagen verdwijnen . Jouw rol als manager heeft echter nog veel toegevoegde waarde en kan jij zeer succesvol zijn als jij je rol op een goede manier invult. Start met leidinggeven en

Oorzaken van stress aanpakken

De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3

Hoe ontstaan psychische klachten?

Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornis . Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met

Wat zijn psychische klachten op de werkvloer?

Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk Klachten: hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn

Ben jij een echte leider? Vijf tips om het te worden

Veel leidinggevenden die ik spreek, willen doorgroeien naar het zijn van een inspirerende leider, die vanuit rust en regie zijn of haar team/organisatie aanstuurt. Dit doen ze het liefst op een manier die bij hem of haar past. Dit betekent dat je een

Winstgevende teams? Zo doe je dat

Resultaten die niet gehaald worden en de winstgevendheid staat onder druk. Dat gebeurt er met teams waarin medewerkers te weinig verantwoordelijkheid nemen, snel in de weerstand schieten als er een verandering op stapel staat en onvoldoende zelf nadenken

Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers

Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar

Het einde van de functie??

Recentelijk lees je steeds meer dat we af zouden moeten van functies en zouden moeten gaan werken met rollen. Het werken met rollen zou meer bijdragen aan flexibiliteit, is meer ontwikkelgericht en past beter in nieuwe vormen van organiseren. Wij citeren

10 acties voor je medewerkers om weer in de gezonde flow te komen

In het vorige artikel beschreef ik 10 tips om snel overspannen te worden. Als je overwerkt of overspannen bent wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om hier snel uit te komen. Dit zijn 10 acties om weer in de gezonde flow te raken! Plan je agenda

10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden

10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden Vandaag ga ik wat anders doen. Ik geef je 10 acties om zo snel mogelijk overspannen te raken! Wil jij graag overspannen raken? Doe dan vooral de volgende acties. 10 acties om snel overspannen

5 tips om je medewerker te helpen van stressklachten af te komen

Wil jij je medewerker helpen om snel van stress en stressklachten af komen? 5 tips om op een simpele manier met stressklachten aan de slag te gaan: Tip 1: Plan je agenda rustig . Dit is natuurlijk wel erg voor de hand liggend, maar wel een tip die sinds

Conflictmanagement voor HR adviseurs

Leergang Conflictmanagement voor HR-adviseurs. Deze opleiding is ontwikkeld als samenwerkingsproject tussen Hrtalenten en Caleidoscoop leertrajecten. Werk aan een constructieve conflictcultuur Veel organisaties zijn in de ban van ‘zelfsturing en zelforganisatie’

Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten?

Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten? Wanneer je medewerkers minder gemotiveerd raken, zul je dat gaan merken op de werkvloer. Voor je medewerkers is het van belang dat ze prettig werk hebben. Maar hoe ziet prettig werk er

Organisatiespeed ontwikkelen, dat kan toch iedereen?

Ik krijg leuke feedback op de blog en het ebook “ Ontwikkel organisatiespeed en blaas je concurrent weg ”. Eentje springt eruit: “Wel een beetje simpel: je medewerkers”. En dat klopt natuurlijk. Want: Je schoont je pc op, en hup doet ie precies en sneller

Hoe houd je werk en privé gescheiden? Probleem Verwijs schema

Veel leidinggevenden vertellen mij dat ze het lastig vinden als medewerkers het werk en privé niet goed gescheiden kunnen houden. Vooral lastig wordt het als de privé problemen op de werkvloer worden gedeeld en andere collega's gaan zich er mee bemoeien

Waarom jij geen Brandweerwagen koopt, en je toch geen zorgen hebt

Brand! Het vernietigende vuur grijpt om zich heen. Je voelt de verschroeiende hitte. Gelukkig heeft de buurman direct de Brandweer gebeld. De garage is niet helemaal meer te redden. Het huis zal geen gevaar lopen. Peinzend overzie je de rokerige situatie

Van buiten naar binnen kijken; uitdaging voor HRM

Uit de meest recente studies van Dave Ulrich (en consorten), komt naar voren dat HR meer van buiten naar binnen moet kijken. Dit om de klantvraag en eigen diensten optimaal op elkaar af te stemmen. Wat houdt het van binnen naar buiten kijken in? Hoe

Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil?

Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil ? In de volksmond worden stress, overspannenheid en burn-out nogal eens door elkaar gehaald. Wanneer er te veel stress is, krijg je eerst spanningsklachten. Wanneer je die niet oplost ga je langzaam

Weer iemand met stress!

De meeste mensen die bij mij op spreekuur komen hebben last van stressgerelateerde klachten. Daarom wil ik vandaag inzoomen op stress: wat doet dit met je medewerker en wat deze zou kunnen doen om hier van af te komen? Wanneer je gestrest bent zul je

Ziekte? Nee verlof! De verschillende soorten van verlof.

"Ik kan niet op mijn werk verschijnen, want er is thuis een waterleiding geknapt en ik moet wachten op de installateur! Ik verwacht dat ik er pas vanmiddag ben." Wat nu als je medewerker al zijn verlof uren al had opgemaakt en ’s ochtends belt dat hij

Imago management, noodzaak voor elke stafafdeling

Imago gaat over beeldvorming. Die beeldvorming bepaalt de verwachtingen die men van de ander heeft. In reclame en politiek kun je zien welke invloed imago heeft op ons koop-of stemgedrag. Klanten kennen producten of diensten een bepaalde kwaliteit en

Wat kan ik doen om mijn medewerker met psychische klachten te helpen?

Wat je kunt doen? Maak tijd vrij om met hem of haar te praten. En dan? Geef aandacht of ga zitten om te luisteren. Er geeft niets zoveel steun dan het gevoel dat iemand naar je luistert en je begrijpt. Op youtube staat een prachtig filmpje wat als ondertitel

Waarom iedere organisatie kan swingen als een bigband

5 professionele powerbakken. Strak samenspel en klinkt als een klok. 1 taal: jazz. Individuele kwaliteiten spatten eruit en iedereen gunt elkaar zijn performance. Nee, misschien hou je niet van deze opzwepende muziek. Observeer en luister toch even:)

Waarom balans in energie jou helpt om niet ziek te worden

Met een glimlach hoor ik mijn paard Seno snuiven. Hij wil vooruit. Het is 25 graden. Een strakblauwe hemel en windstil. De laatste zonnestralen strijken over de boomtoppen. De avond neemt langzaam over. Seno's energie (en die geurige natuur) verleidt

Hoe bouw je een goede re-integratie op?

Wanneer je medewerker is uitgevallen wil je dat hij of zij vlot en goed re-integreert. Je hebt er niets aan wanneer iemand, nadat hij is uitgevallen, drie weken werkt en vervolgens opnieuw uitvalt. Daarom kun je beter wat rustiger, maar gestaag, opbouwen

Hoe ziet jouw organisatie uit in 2020 - toch zeker messcherp?

Messcherp. Met 1 doel: scoren en winnen. 1 hoofdteam 11 basisplaatsen 1 hoofdtrainer met staf. Gretige reservespelers die azen op die basisplaats Speel je goed? Contractverlenging. Speel je niet goed? Krijg je De Boer in je nek. Teamoptimalisatie is

Draaglast en draagkracht bij medewerkers

Hoe kan mijn medewerker met stressklachten aan het werk gaan ? Herstel de balans in de draaglast en draagkracht bij medewerkers! Vaak leg ik het aan mijn cliënten als volgt uit: Wanneer er te veel stress in je leven is, ga je merken dat je langzaam het

Hoe jouw baas iedere dag je werk tot een hel maakt, zelfs al geef je 110%

“Waar zijn de projectresultaten” “Heb je die klanten al nagebeld?” “Zijn de 5 offertes dit weekend verstuurd?” Met een blik vol onverschilligheid krijg ik de volgende lading werk toegegooid. Het is maandagochtend, 0800h. Koffie heb ik nog niet geroken

Naar welke adviseur luister jij?

Dagelijks worden wij overspoeld met heel veel informatie. Als ondernemer krijg je ook nog van alle kanten advies hoe je nog succesvoller kunt worden. De challenges en programma’s vliegen je om de oren via de sociale media. Iedereen lijkt expert te zijn

De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je zeker moet vragen en wat vooral niet.

De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je moet vragen en wat niet. Je medewerker meldt zich ziek. Te vaak hoor ik: “hé wat vervelend voor je, bel je me wanneer je weer beter bent?” Niks mis mee om begrip te tonen, maar zo maak je het wel erg makkelijk

Word je gepest op werk?

De school als hel Dat is Bint, 1934. (Voor de niet-literatuurvasten onder ons: Bint is een roman van F. Bordewijk, waarin leraar Bint zijn school met stalen tucht leidt.) Een school met een streng systeem om leerlingen te laten gehoorzamen. De geur van

Het spel van je ziek melden

Het spel van je ziek melden. Je medewerker is ziek! Verkouden, grieperig, snotterig, hoofdpijn en andere veel voorkomende vage klachten. En jawel het is niet de eerste keer dit jaar. Je wordt gebeld door je medewerker: “ ik kan niet komen vandaag, ik

Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts mag dit advies negeren?

Ik ben het niet eens met het advies van onze bedrijfsarts! En nu? Geen probleem. Je kunt, wanneer je goede redenen hebt, in overleg met je medewerker afwijken van het advies van de bedrijfsarts. Het is namelijk een advies! Maar pas op, als je dit doet

Stress aanpakken? Daar heb ik geen tijd voor

Stress? Geen last van Stress aanpakken? Daar heb ik geen tijd voor Veel mensen ervaren onze maatschappij als jachtig en gestrest. Alles, en vooral ‘de tijd’, lijkt steeds sneller te gaan. We worden dagelijks blootgesteld aan heel veel informatieprikkels

Geen zakelijke verrassingen, alstublieft!

Persoonlijk houd ik wel van een verrassing, maar in de zakenwereld ligt dat totaal anders. Banken, aandeelhouders, toezichthouders en managers zijn totaal niet gediend van zakelijke verrassingen. Onverwachte afwijkingen, zowel positief als negatief

De wet verbetering poortwachter in een notendop

Wat is mijn rol als leidinggevende? En wat kan ik van de medewerker verwachten? De WVP? De WVP staat voor: De Wet Verbetering Poortwachter en is in 2002 het leven geroepen om te voorkomen dat teveel langdurig zieke medewerkers in de WAO zouden belanden

Regisseer je leven en verdubbel je succes

Alice in Wonderland komt in allerlei situaties waar ze keuzes moet maken om verder te komen. Ze ontmoet ook de kat Cheshire en vraagt hem de weg. De kat antwoordt:" Dat hangt af van waar je naar toe wilt." Alice antwoordt:" Het maakt mij niet uit waar

Hoe ontwikkel je organisatiespeed - en blaas je je concurrent weg?

Tuurlijk mag het niet. Jij weet het, ik weet het. Maar ja, de kick, hè? De A6 is leeg. Ik druk het gaspedaal dieper in. 225 km/uur. De bomen schieten voorbij. Met een grijns ga ik nóg wat harder. The need for speed. Organisaties hebben dat ook . Wat

Wat kan het paard je leren over zeurende klanten?

Woensdagochtend. Shit. Niet dat je weer om 7 uur op moet, maar die zeurende klanten. Elly wordt er moedeloos van. Ze is interieurdesigner. Bij een nieuwe opdracht begint ze met lood in de schoenen. Alle energie en creativiteit verdwijnen als donderslag

De strategie om drukte de baas te blijven

strategie om drukte de baas te blijven Afgelopen week kwam er een interessant artikel langs via sociale media met de pakkende titel: ' Alleen sukkels hebben het druk '. Time management is niet het antwoord. Om de drukte van deze tijd de baas te zijn

Uitgeblust aan het kerstdiner na het beoordelen van medewerkers?

Onzin natuurlijk om daar nu al aan te denken... Maar toch, voor dat u het weet is het weer zo ver. En als er niets veranderd zit u weer net zo uitgeblust aan het kerstdiner als vorig jaar..... Kunt u zich de stress nog herinneren van vorig jaar toen

De onderschatte kosten van stress en werkdruk

Directe en indirecte kosten van stress en werkdruk Cijfers over de kosten van uitval van medewerkers door stress of burnout zijn inmiddels redelijk bekend bij bedrijven . Maar waar weinig over geschreven wordt, zijn de indirecte kosten van stress voor

Hoe ik een organisatie graag zie

Daar kan ik heel kort over zijn: Star Trek Enterprise. Roddenberry bedacht een utopische toekomstwereld, waarin een verenigde Aarde de meeste moderne wereldproblemen heeft opgelost: vervuiling, honger, armoede en conflicten tussen mensen onderling behoren

Staat de tijd bij uw organisatie stil?

Staat de tijd bij uw organisatie stil? Dat is de vraag die ik beantwoord, want stilstand is in ieder geval geen vooruitgang. Nu vraagt u zich uiteraard af of die tijd stil staat. En waar die organisatorische vooruitgang anno 2016-2020 ligt? Dat zal ik

Mijn personeel doet niet wat er moet gebeuren

“We wensen u veel personeel!” “Net nu op het drukste moment meldt mijn enige medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.” “Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid”

Hoe hangen kritisch denken en drijfveren samen?

Het bruist van de berichten over ontwikkelingen, nieuwe concepten, producten en dienstverlening. Het ene bericht is nog amper bij u beland, u denkt beslist na over wat de impact of het voordeel voor uw organisatie kan zijn, of het volgende item dient

Moet de waarde van het Human Capital op de balans?

Verkopers, directeuren, secretaresses en alle andere medewerkers vertegenwoordigen een bepaalde waarde voor een onderneming, maar hoe bepaal je de waarde van het menselijk kapitaal eigenlijk? Is het eigenlijk wel te waarderen? En hoe waardeer je deze

5 veelvoorkomende fouten bij tijdgebrek

De meeste ondernemers die ik spreek hebben last van chronisch tijdgebrek. En niet alleen ondernemers trouwens. Wat mij fascineert is dat we allemaal dezelfde aantal uren tot onze beschikking hebben. Hoe komt het dan dat sommige mensen fantastische dingen

De actuele organisatievorm

Ik kwam een tweet tegen van Mandy Dikkerboom over duurzame organisatieverandering: 5 keuzes voor duurzame organisatieverandering https://t.co/KPSTz5FmqN — Mandy Dikkerboom (@dehrfactor) 23 juli 2015 In deze tweet wordt verwezen naar een blog dat is geschreven

Wat zijn uw drijfveren?

U kunt veel lezen over organisaties en teams. En wat wel en niet te doen om het geheel aan klantwensen, wet- en regelgeving en personeel in de juiste banen te houden en te verbeteren. Wat zijn uw drijfveren? Waar krijgt u energie van en waar stuurt u

Als HR adviseur omgaan met een leidinggevende die klaagt? 3 tips over wat je dan kan zeggen

De leidinggevende gaat er eens goed voor zitten. Jij wilde het over de functioneringsgesprekken op zijn afdeling hebben, maar hij heeft andere plannen. Vandaag is hij het even goed zat. Er wordt verwacht dat hij wonderen laat gebeuren zonder dat hij

4 risico’s van overbelasting voor kenniswerkers en dienstverleners

4 risico’s van overbelasting voor kenniswerkers Een groot deel van de maatschappij werkt als kenniswerker of in de dienstverlening . Mensen in deze sectoren werken veel met het hoofd en met mensen, waardoor het risico op mentale overbelasting groter

7 simpele manieren om je productiviteit te verbeteren

7 tips om de productiviteit te verhogen Productiviteit staat in onze maatschappij hoog in het vaandel. Hard werken is ons met de paplepel ingegoten. Daar is op zich niets mis mee. Er is alleen een groot verschil tussen hard werken en productief zijn

Is uw personeel ook zo vervelend en eigenwijs?

“We wensen u veel personeel!” ”Net nu op het drukste moment meldt mijn enigste medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.” ”Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid”

Met je werknemers praten over slechte resultaten? 3 tips!

Stel, je hebt net gekeken naar de nieuwste cijfers en het ziet er niet zo goed uit. Niet alleen puzzel je nu op mogelijkheden om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Ook denk je na over wat je tegen je team zegt, en op welke manier. Je wil immers voorkomen

De grote mythe van multitasken

Multitasken is iets van deze tijd. We proberen diverse dingen tegelijkertijd te doen om tijd te besparen. Het wordt vaak gezien als een positieve eigenschap met veel voordelen. Echter, het is een mythe dat het tijd bespaart. Het tegendeel is waar. De

Jouw werknemer is overspannen of burnout. Weet jij welk risico je dan als eerste moet tackelen?

Jouw werknemer is overspannen of burnout? Oei.... dat is in een klein bedrijf al gauw een groot probleem! Belangrijk is om dan meteen een levensgroot risico te tackelen. Want wat ik vaak zie gebeuren is dat de relatie met de werknemer in no time onder

Efficiënter werken met routines, 3 voordelen

Tijdens Timemanagement cursussen zijn er regelmatig deelnemers die aangeven dat hun functie zo dynamisch is, dat ze niets vooraf kunnen vooruitzien laat staan inplannen. Hier denk ik anders over. In elke functie zitten wel terugkerende activiteiten

Waarom een beetje onrust in jouw MKB bedrijf goed is....

Is jouw MKB bedrijf een Sleeping Beauty? 3 tips voor het wakker kussen! Michiel Muller is de ondernemer die Tango en Route Mobiel op de kaart zette en hij is een heel interessante en vermakelijke spreker voor ondernemers ( zie speakersacademy ). Ik heb

Let op werkgever.... begin nu met 'aanzeggen'!

Volgens de Wet Werk en Zekerheid moet je per 1 januari 2015 gaan 'aanzeggen'. Dat betekent dat je jouw werknemers met een tijdelijk contract van 6 maanden of langer een maand voor het einde van het contract moet laten weten of en hoe het verder gaat

Maak jouw eindejaarsspeech voor je team een succes: 3 tips!

Het is weer het einde van het jaar en veel leidinggevenden moeten eraan geloven: de afsluiting van het jaar op een borrel en het geven van een eindejaarsspeech voor je team. Natuurlijk wil je daar een succes van maken! Maar hoe doe je dat dan? Hierbij

Iemand aannemen? 5 tips voor werkgevers en een checklist 'Sollicitatiegesprek afnemen'

Regelmatig krijg ik de vraag om te helpen bij het zoeken en aannemen van een nieuwe medewerker. Dat is eigenlijk een vak apart waar professionele recruiters hun tanden op stuk bijten. Maar ik heb gemerkt dat mijn klanten baat hebben bij de volgende 5

Gevangen in het nu, een coachingsvraagstuk

Als coach kom ik in gesprekken vaak tegen dat mensen gevangen zitten in het nu. Onvoldoende in staat om zich te verbeelden wat ze willen, kunnen, wie ze zijn of wat ze eigenlijk te doen hebben. En dus blijven ze doen wat ze al jaren hebben gedaan. Als

Ruzie tussen 2 werknemers? Praktische tips voor werkgevers

Ruzie in de tent.... het komt veel voor. Als er een conflict is tussen 2 werknemers kan het hele bedrijf daar last van hebben. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je hebt als leidinggevende waarschijnlijk andere dingen aan je hoofd en eigenlijk helemaal

4 Tips Om Je B2B Marketing Plan Morgen Te Realiseren

Het maken van een strategisch marketing plan kost tijd, inspanning en creativiteit. Maar het lastigste deel van het uitvoeren van het marketing plan is je strategisch einddoel realiseren. In deze video vier tips over: Hoe belangrijk het is om je sociale

Strategisch Marketingplan Maakt Video Goedkoop

Het hebben van een strategisch marketingplan voorkomt dat het maken van een video duur is en veel tijd kost. Ontdek in deze video: Dat een interessante video niet langer dan 2 minuten mag zijn. De onderwerpen van de video in het marketing plan staan

Hoe Ik In Mijn Marketingplan Focus Op Online Video

Online Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van je strategisch marketingplan. Dat heeft te maken met YouTube. YouTube is de tweede zoekmachine na Google. Is je bedrijf niet met online video aanwezig op YouTube en je concurrenten zijn dat wel

Motivatie van je werknemers? Vergeet complimentjes en bonussen....

Veel leidinggevenden denken dat 'erkenning voor goed werk' een erg belangrijke impact heeft op de motivatie en werkbeleving van werknemers. Anderen denken aan financiële beloning of persoonlijke ondersteuning die het meest belangrijk zijn. Maar er is

Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door?

Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? En naar wie? W at je zelf kan doen als leidinggevende hangt af van de oorzaken van de psychische klachten . Ligt de oorzaak voornamelijk op het werk ? Dat is mooi

De zakelijke relatie zo mooi als de lak van je nieuwe auto?

Verder kijken dan de lak. Als ik denk aan de lak van mijn nieuwe auto dan vraag ik mij gelijk af wat er onder de motorkap zit. Wellicht een typisch mannelijk metafoor, maar ik denk in dit geval dat het ook voor vrouwen nuttig kan zijn om dit beeld voor

Marcel Molenaar: 5 quick-wins voor bedrijven op LinkedIn

LinkedIn groeit en floreert als nooit tevoren. We hebben inmiddels meer dan 300 miljoen leden, het product portfolio groeit en de content komt je van alle kanten tegemoet. Toch merk ik dat veel van onze leden nog zoekende zijn naar de waarde van LinkedIn

Moeilijke tijd, werkgever? Stel deze vraag aan jouw werknemers zodat ze een tandje bijzetten!

Iedere ondernemer en leidinggevende kent periodes dat het niet gaat zoals je wil. De markt zit tegen, er is personeel ziek, een grote klant valt weg, er moet onverwachts een grote investering worden opgehoest etc. Als dat aan de orde is loopt de druk

Hoe empathie bedrijfsdoelen ondersteunt.

Empathie is meer dan alleen maar begrijpen hoe de ander zich voelt. Het is je inleven in de belevingswereld van de ander en daardoor zicht krijgen op wat hem motiveert. Samenwerking en het samen zaken doen staat of valt bij het elkaar volledig begrepen

Ook zo'n hekel aan beoordelingsgesprekken?

Het oude versus het nieuwe beoordelen Er is de laatste tijd veel te doen over het oude versus het nieuwe beoordelen. Het oude, of beter het traditionele beoordelen bestaat uit een gesprekkencyclus, meestal met een tijdsspanne van één jaar. Het bestaat

2 standaard antwoorden die elke leidinggevende moet kennen!

1. ...maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk

Empathie in bedrijf en waarom je niet zonder kunt!

Empathie in Bedrijf Zo’n 20 jaar geleden bracht de Amerikaanse psycholoog Daniel Goleman zijn boek Emotionele Intelligentie uit. Hij verwoordde daarin het idee dat prestaties van mensen niet uitsluitend afhankelijk zijn van hun intelligentie, maar tevens

Werkgever, straks mag je geen proeftijd meer afspreken met jouw werknemer!

Althans.... niet met iedere werknemer! De Wet Werk en Zekerheid zet namelijk veel regels over contracten op z'n kop. Zorg dat je goed op de hoogte bent om de ellende van fouten in contracten te voorkomen. In deze video krijg je een heldere uitleg en

Goede beoordelingssoftware zorgt voor optimaal rendement uit Human Capital.

De tering naar de nering De laatste jaren waren voor veel ondernemingen geen vette jaren. Tal van maatregelen zijn er getroffen door het management om kosten in de hand te houden en verworvenheden die in de vette jaren waren verkregen werden langzamerhand

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan?

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende

Hoogste tijd voor Beoordelingssoftware!

Hoe beoordeel ik het personeel? Ik ben een tegenstander van het traditionele beoordelen!! Zo, dat is er uit... In het verleden moest ik dit proces ook ondergaan en ik ben eigenlijk nooit met een prettig gevoel de ruimte uitgelopen... Vaak werd het nog

Hoe voer je een werkgesprek met jouw medewerkers?

Veel leidinggevenden voeren gesprekken met hun medewerkers ‘uit de losse pols’. Misschien jij ook wel? Tijdens het werkgesprek wordt de voortgang van het werk van jouw medewerker aan de orde gesteld. En daarmee ligt vrijblijvendheid op de loer. Soms

Vergroot de zelfstandigheid van jouw medewerker

Herken je deze situatie? Je bent eindelijk eens aan de slag met het schrijven van een belangrijk rapport. Je bent goed op dreef! Dan verschijnt er plotseling een hoofd om de deur. Het is een medewerker: “Mag ik je eventjes storen?”. Vanzelfsprekend antwoord

Beoordelingssoftware? Maak uw leven een stuk makkelijker!

Het belang van beoordelingssoftware Als het "beoordelingsseizoen" weer aanstaande is dan staat niemand te juichen, zeker als je geen gebruik maakt van goede beoordelingssoftware. Het voelt alsof je een afspraak hebt gemaakt bij de tandarts. Noodzakelijk

Vijf veel gemaakte fouten bij beoordelingsgesprekken.

Jaarlijkse beoordelingsgesprekken? Veelal worden beoordelingsgesprekken jaarlijks gehouden. In het ouderwetse proces zijn de functioneringsgesprekken een dialoog en de beoordelingsgesprekken een monoloog van leidinggevende tot medewerker. Ik pleit er

Wet Werk en Zekerheid - Gratis videoserie

Denk jij bij alle contracten voor jouw werknemers al aan de Wet Werk en Zekerheid? Op 10 juni 2014 is de Wet Werk en Zekerheid aangenomen. Hierdoor veranderen heel veel regels voor flexibele contracten en het ontslagrecht. Maar wat dan precies? En wat

Een team zoals dat van Marc Wilmots

Afgelopen vrijdag mocht ik mij presenteren tijdens een netwerkbijeenkomst van een business club. Ik startte de presentatie met een link naar het WK 2014 in Brazilië, waarin ik de coach kwaliteiten van Marc Wilmots en zijn team aanhaalde. Het moest wel

Op naar een miljoen ZZP-ers en meer

Het aantal ZZP-ers in Nederland zal rond de 800.000 bedragen maar ga er maar van uit dat we de komende tien jaar op een verdubbeling mogen rekenen. In België mogen we op langere termijn een zelfde trend verwachten. De crisis zal hiertoe zeker bijgedragen

De oorzaken van stress aanpakken

De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3

Wordt de zelfstandig professional de nieuwe ZZP-er?

De nieuwe voorzitter van de werkgeversorganisatie in Nederland, Hans de Boer, is duidelijk in zijn opvattingen over ZZP-ers. Hij noemt ze zelfs ZP-ers, waarbij de twee letters een eervollere betekenis krijgen. Zeg nu zelf; zelfstandig professional klinkt

Al langer een werknemer die niet goed functioneert? Bekijk nu de gratis vierdelige videoserie !

Heb jij een werknemer die al een tijdje niet goed functioneert? Terwijl je toch duidelijk hebt aangegeven dat het anders moet? Het kan zijn dat jij als leidinggevende of werkgever nog niet zo vaak hiermee te maken hebt gehad. Intussen begin je je wel

Coaching high potentials: een praktijkvoorbeeld uit de schaatssport

Inleiding Mensen ontwikkelen zich overal op dezelfde wijze. Jonge mensen, oude mensen, in het bedrijfsleven, de ambtenarij en ook in de sport. Het draait om bewustwording. Het gaat om: weten wie je bent, weten wat je wilt, en het dan ook daadwerkelijk

De toekomst van flex

Het aantal mensen dat werkt via een flexibel contract zal de komende jaren verder toenemen. Onderzoeksbureau TNO komt tot deze conclusie aan de hand van een onderzoek (De toekomst van Flex) in opdracht van uitzendkoepel ABU . De zogenaamde flexibele

Gratis e-paper over stagiairs

Goedkope versterking van je team? Dat klinkt alvast goed. Maar hoe vind je zo iemand? En er zijn ook nadelen als je kiest voor het werken met stagiairs. Zo kan je onder andere niet dezelfde eisen stellen aan een stagiair als aan een 'gewone' arbeidskracht

Hoe slecht is jouw baas?

Het typeren van je baas , dat lukt iedereen wel, maar hoe goed kun jij jezelf typeren en welk voordeel haal je hier zelf uit? Binnenkort is er in de Team Academy op een eenvoudige en makkelijke manier achter te komen en kun je daadwerkelijk je voordelen

De leefbare stad en de impact op uw onderneming

Een leefbare stad vergt de ontwikkeling van een flexibel masterplan Steden worden steeds belangrijker, in de toekomst gaan er steeds meer mensen wonen. Het vormen van een leefbare stad is een uitdaging voor alle partijen. Wist u dat ruim de helft van

Wanneer wordt de kopersmarkt weer gezond?

De woningmarkt trekt steeds duidelijker aan. Toch is er nog steeds sprake van een kopersmarkt. Herstel in een evenwichtigere samenstelling van prijzen en marges blijven daarmee uit. Of moeten we dit niet meer verwachten en gaat de verandering op andere

Waardoor ontstaan psychische klachten?

Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornis . Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met

Wat zijn psychische klachten?

Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk klachten: Hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn

Pop-up, een nieuwe of een snel leeg geslurpte winkelformule.

De pop-up store, de winkelformule, lijkt mij inmiddels wel bekend. De formule wordt steeds breder toegepast. Was het ooit bedoeld als een formule waarbij er min of meer werd proefgereden door een beoogd winkelier, nu zie je steeds meer een bredere toepassing

Welk business model past het best na de crisis?

Welk business model pas je toe na de crisis? Of pak je na het lange wachten liever meteen de schop weer op en ga je verder waar je was gebleven? Talloze mogelijkheden heb je gegrepen om weer aan de bak te komen en nu lijkt de crisis langzaam voorbij

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar

Is een lage rentevoet wel zo goed?

Is een lage rentevoet eigenlijk wel zo goed voor onze vastgoed markt? Je zou denken van wel; geld is goedkoper te lenen en dat bevordert het kopen van een woning. Een hypotheek wordt goedkoper en tevens heeft het een positieve invloed op de hoogte van

Bouwen, niet afbreken is wat we willen!

Inkrimpen lijkt onvermijdelijk, maar hoe? Je wilt bouwen, niet afbreken! 17 procent van de bouwbedrijven zal ontslagen doorvoeren. Stel je drie vragen voor de weg naar een oplossing. Wie laat je gaan? Het nieuwe jaar is amper vier weken oud en dit verontrustende

Appeltje voor de dorst

Heeft u nog een appeltje voor de dorst? Hoe is het gesteld met de gevolgen van de crisis. Heeft u dit kunnen beslechten met een paar flinke happen uit het appeltje voor de dorst? Veel aannemers en onderaannemers beantwoorden deze vraag blij; ‘Welke crisis?

POP-UP, een modegril of een eigentijdse winkelformule?

Pop up, een modegril? Of gewoon een wijs gebaar, een noodzakelijke noodgreep om toch nog iets te verdienen? Het is in, een pop up store beginnen of een andere commerciële uitbating in een leegstaand pand in een winkelgebied. Ik zie er wel de voordelen

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten?

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent is het belangrijk dat je het gesprek aan gaat. Actie is hierbij altijd beter dan afwachten! Hoe sneller je als

Are Retailers Stealing From Their Own Pockets?

Retailers Under Heavy Pressure Alarm bells are sounding again for the retail industry. The survival of many shops is being threatened by changes in consumer behavior, the internet and the strain of slowing economic growth. Shopkeepers beware! It cannot

Hoe herken ik psychische klachten op de werkvloer?

Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral

Koester je personeel, bespaar op kosten ziekteverzuim!

Ziekteverzuim zorgt voor vele hoofdbrekens Ziekteverzuim is een lastige en complexe materie. Een medewerker meldt zich ziek en dan? Wat mag wel en wat zijn de mogelijkheden? Als werkgever heeft u rechten en plichten, maar uw werknemer ook. De meeste

Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten?

Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten ? Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 50 % van de mensen die in de zorgsector uitvallen, uitvallen op basis van stress gerelateerde (psychische) klachten

Geld besparen bij verzuim

Kennis = besparen Werkgevers zijn slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving op het terrein van werkgeversrisico’s, rechten van medewerkers, ziekte en verzuim. Dit blijkt inmiddels uit meerdere onderzoeken welke begin dit jaar gepubliceerd werden

Verstandige inzet van personeel verhoogt de winkelverkopen

Recente studies onder winkelketens tonen aan dat alleen al het verschuiven van personeel tussen filialen de omzetten kan verhogen met 2-3 % en dat inzet van extra personeel een zelfs nog veel grotere positieve invloed heeft. Twee professoren van de Wharton

Hulpmiddelen voor bedrijfsoptimalisatie

Vanaf het moment dat de ondernemer zijn bedrijf aan de praat heeft gekregen en de eerste groeistuipen heeft overleefd, begint hij met de optimalisatie van zijn bedrijfsvoering. Daarbij gaat het in eerste instantie erom zo effectief en efficiënt mogelijk

Verhoog uw productiviteit

De laatste 20 jaar is de productiviteit van de werkende mens enorm gestegen. Dat was voornamelijk te danken aan automatisering en mechanisering van administratieve systemen en productieprocessen. Verdere productiviteitsverbetering via deze weg lijkt

Zijn winkeliers dief van eigen zak?

Winkeliers staan onder zware druk De laatste tijd wordt nogal eens de noodklok geluid voor de detailhandel. Het voortbestaan van vele winkels zou bedreigd worden door veranderd koopgedrag, internet en het bereiken van de grenzen van economische groei

Hoeveel kost stress uw bedrijf?

De ziektekosten die terug te voeren zijn op stressaandoeningen zijn de laatste jaren enorm toegenomen. In een aantal beroepen is wel 60% van het ziekteverzuim te wijten aan dit fenomeen! Naast deze direct aanwijsbare kosten, zijn er ook nog de versluierde

Recessie-proof ondernemen!

In de titel van dit artikel bevindt zich een woord waar bijna een taboe op rust. Recessie! Bij veel lezers zal dat ongetwijfeld onmiddellijk een negatieve reactie oproepen. "Van een recessie is nog nooit iemand beter geworden en alleen al het praten

© Multiraedt 2018