Blog Archief

Digitale gezondheidsinterventies

Online consult Mensen zijn steeds meer in staat om zelf een deel van de zorgvraag op te lossen. Waar vroeger een bezoek aan de huisarts de enige mogelijkheid was om een diagnose te krijgen, kan met de huidige technologie, via het internet, online een

De impact van AI in de zorg

Noodzaak tot innoveren Er is een grote behoefte aan vernieuwing in de zorg. De vergrijzing zal zorgen voor een toename van de vraag naar zorg. Stijgende ziektekosten en een toename van chronische ziektes vragen om een nieuwe aanpak. Steeds vaker vindt

AI als hulpmiddel voor gepersonaliseerde zorg

Gebruik AI in de zorgverlening Artificiële intelligentie (AI) gaat om slimme technologie: technologie die gericht is op de directe zorgverlening aan de patiënt/cliënt en die de zorgverlening door een menselijke zorgverlener (deels) kan vervangen (RVS)

De effecten van digitalisering op het zorgsysteem

Digitalisering: we gaan anders werken De zorg is zo complex georganiseerd dat er zowel voor professionals als voor cliënten onvoldoende over- en inzicht is. Digitalisering maakt het mogelijk om fundamentele veranderingen in de bedrijfsvoering door te

Transactieperspectief voor de zorg

Suboptimalisatie als gevolg van complexiteit De complexiteit van zorg is groot net als de afstemming met het sociaal domein op gebied van bekostiging en organisatie. De coördinatiemechanismen maken de complexiteit structureel. Binnen de Zorgverzekeringswet

Moderne arbeidsmarkt: inzet van platformtechnologie

Praktisch handelen Wat is de impact van platformtechnologie op de arbeidsmarkt? De discussie daarover is nog lang niet afgerond. Martijn Arets, platformexpert geeft aan: ‘Als je wilt weten hoe de platformeconomie in elkaar zit, dan moet je actief participeren’

Impact van onzekerheid op de arbeidsmarkt

Het wordt tijdelijk We gaan mogelijk een ontwikkeling op de arbeidsmarkt tegemoet waarin arbeidsrelaties structureel een tijdelijk karakter kennen. Dit vertaalt zich in een toename van start-ups die gedurende een bepaalde periode de inzet van professionals

Werken met digitale profielen speelt in op de zorgvraag tegen lagere kosten

Kostenreductie voor flexcapaciteit Een groot vraagstuk in de zorg is de toename van kosten voor extern in te huren capaciteit. De zorgsector geeft meer uit aan inhuur van personeel dan ooit en dat wordt waarschijnlijk alleen maar meer. In 2018 daalde

Hoe kom je tot vernieuwing op de arbeidsmarkt?

Ondernemend handelen Het begint ermee te erkennen dat zzp-schap en ondernemerschap een normaal onderdeel van die arbeidsmarkt zijn. Vanuit die visie kenmerken werkenden zich op de arbeidsmarkt (als het goed is) door ondernemend handelen. Het gaat niet

Hoe kom je tot datagedreven werken?

Meerwaarde van data Voor organisaties geldt steeds meer dat ze het belang en de toegevoegde waarde van data meer gaan inzien. Op basis van data wordt het empirisch onderbouwd hoe de primaire processen in de eigen organisatie kunnen worden verbeterd

Kunstmatige intelligentie in de zorg: werken met een Persoonlijke Digitale Assistent

Teveel data De hoeveelheid beschikbare data neemt exponentieel toe. Een probleem is dat de kloof tussen beschikbare data en het menselijk cognitief vermogen alleen maar groter wordt. We kunnen alle beschikbare informatie zelf gewoon niet meer verwerken

Strategieontwikkeling rond kunstmatige intelligentie in de zorg

Machine en deep learning De Nederlandse bevolking vergrijst terwijl de arbeidsmarkt voor zorgprofessionals steeds meer onder druk komt te staan. Het is dan niet moeilijk om te bedenken dat er innovatieve oplossingen nodig zijn die de zorg kwalitatief

Wat is de impact van disruptieve innovaties?

Airbnb Er wordt veel gesproken over disruptieve innovaties (Clayton Christensen): één van de meest bekende voorbeelden is Airbnb. Disruptie beschrijft een proces waarin een kleiner bedrijf dat over minder resources beschikt erin slaagt om een gevestigde

Toekomstige werkomgeving voor professionals

De omgeving transformeert Als je naar onze digitale omgeving kijkt zie je de afgelopen jaren een veelheid aan innovaties: smartphones, sensor systemen, sociale media, cloud computing, Internet of Things (IoT), drones en robots, ontwikkeling van enorm

Strategieontwikkeling voor omgaan met data

Hoe ontwikkelt groei zich? Hoe kun je digitale ontwikkelingen duiden? Er is (bij goed kijken) een verschuiving van lineaire naar exponentiële groei. Daarbij krijgt een steeds kleiner aantal mensen een groter aandeel van deze groei. De grote internetbedrijven

Persoonlijk ondernemerschap: Loopbaanontwikkeling in de platformwereld

Werkrelaties worden korter We zien steeds meer platformen. Wat betekent dat voor loopbanen? Platformen zijn ingericht om netwerkstructuren mogelijk te maken. Een consequentie hiervan is dat er steeds minder langdurige werkrelaties zijn. Je kunt kiezen

Waar gaat het om bij toekomstbestendigheid van zorgorganisaties?

Participatieve energie Het begint met het aanboren van ‘participatieve energie’ van professionals. Daarnaast gaat het om open innovatie. Iedereen die mee wil doen (zorgprofessionals; cliënten; gezinssystemen) moet kunnen participeren: het gaat om open

Van zorgorganisaties naar platform(VmZ): de zorg wordt leuker

Impact van technologie Wat betekent het als professionals met adequate technologie worden toegerust? Een belangrijk punt daarbij is dat de technologie sneller verandert dan het onderwijs. Daarom is een digitale werkomgeving belangrijk. Hoewel zorgtechnologie

Werkt eigen kracht in het publieke domein?

Waarom willen we eigen kracht? Hoe stuur je eigenlijk in het publieke domein? We willen dat burgers autonoom handelen. We willen echter ook dat de maatschappelijke kosten niet te hoog worden. Bijvoorbeeld bij gemeenten (gaat toch om een hoop geld) zien

Is de organisatiewerkelijkheid binnen de zorg complex?

Wat is complexiteit? De complexiteit van een systeem wordt in algemene zin bepaald door de mate waarin het systeem in staat is informatie te verwerken. Door taal, acties en interacties kunnen relaties worden gestabiliseerd. Woorden kunnen stabiele relaties

Hoe ga ik om met ingewikkelde vraagstukken?

Wat is een probleem? Eén van de ingewikkeldste problemen is vaak het formuleren van het probleem. Iets is pas een probleem als iemand dat ervan maakt: problemen worden dus geconstrueerd. Een aardige soort problemen zijn taaie vraagstukken. Deze worden

Hoe blijven de zorgorganisaties veerkrachtig?

Welke vragen? Zelfs als je beschikt over kennis hoe systemen werken blijft het lastig om niet in (eenvoudige) relaties van oorzaak en gevolg te denken. Om te komen tot een ontwerp van organisaties, met name zorgorganisaties dat past bij een snel veranderende

Disruptieve vernieuwing binnen de ouderenzorg

Toename productinnovatie Steeds meer consumenten gaan aan productinnovatie doen. Het gaat hierbij om het verbeteren, vernieuwen en customizen van bestaande producten en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Marketing is niet meer gericht

Hoe kom je tot een optimale zorglogistiek?

Zorglogistiek De principes voor de inrichting van zorgprocessen worden zorglogistieke bedrijfsvoering genoemd. Het denken vanuit en het ontwerpen van zorglogistieke principes veronderstelt een specifieke manier van bedrijfsvoering: de zorg- en ondersteunende

Lean inrichting van zorgorganisaties: stroom doelmatigheid

Balans tussen voorspelbaarheid en flexibiliteit Hoe beter zorgorganisaties in staat zijn competenties te ontwikkelen, die zowel voorspelbaarheid van de vraag als flexibiliteit van het aanbod combineren, hoe meer die organisaties lean zijn ingericht

Ondersteuning voor ouderen met zorgvragen: de CuraeVitel balie

Navigeren in de zorg Binnen de zorg is het een probleem de toegang tot zorg te vinden en als dat gelukt is, om de zorg te regelen. Door het toenemen van pluriforme zorgbehoeften dient het benodigde netwerk individueel te worden ingericht. Door de veelheid

Impact digitale transformatie: een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)

Toegang tot gezondheidsinformatie De vraag is hoe je als (zorg)organisatie duurzaam blijft als digitalisering steeds meer impact zal hebben op de interne werkprocessen. Door digitalisering krijgen burgers zelf toegang tot gezondheidsinformatie. De relatie

Transformatie van zorgorganisaties

Versnelling van veranderingen De EU werkt momenteel aan de ontwikkeling van high performance computing, gegevensanalyse en kunstmatige intelligentie die kunnen helpen bij het ontwerpen en testen van nieuwe gezondheidszorgproducten, het sneller stellen

Wat betekent innovatie op de arbeidsmarkt voor mij?

Wat speelt er op de arbeidsmarkt? Waar hebben we het bij de inrichting van de arbeidsmarkt over? De discussie over werk wordt vooral gevoerd in termen van ‘vast’, ‘flex’ en ‘zzp’. Dat lijkt wat beperkt: de ontwikkeling van zzp‘ers kent een eigen dynamiek

De nieuwe organisatiewerkelijkheid

Centraal staat verbinden Wat staat centraal in de nieuwe organisatiewerkelijkheid? Management gaat steeds meer om verbinden, samenwerken, creativiteit en flexibiliteit. Het denken in schaalvoordelen begint achterhaald te worden. Het realiseren van de

Waarom is inrichting van governance in de zorg (en daar buiten) zo belangrijk?

Corporate governance Corporate governance heeft als hoofdtaak: vaststellen van de hoofdrichting van de organisatie: beoordelen van de strategie, benoemen van topmanagement, accorderen van de structuur en visie op cultuur. Kernthema’s bij governance zijn:

Schaalgrootte in de zorg

Is schaalvergroting de oplossing? Door grote trends als vergrijzing, veranderende zorgbehoeftes en impact van technologie en informatisering is de gezondheidszorg continu op zoek naar manieren om de zorg naar de patiënt efficiënter en klantvriendelijker

Toepassingsmogelijkheden bionica

Wat is bionica? Voor organisaties wordt het steeds belangrijker om om te kunnen gaan met complexiteit. Bionica is de wetenschap die zich bezig houdt met het leren van biologische systemen bij het oplossen van complexe systemen. Biocybernetica is gericht

Meerwaarde van werken met platformtechnologie met name in de zorg

Toepassing van platformtechnologie Waar gaat het om als je platformtechnologie gaat toepassen? Je hebt een infrastructuur nodig voor directe interactie. Op basis daarvan ontstaan netwerkeffecten, Door de aanwezigheid van data die voortvloeien uit de

Inrichting platform: voorbeeld van PlatformVmZ

Wat is een platform? Binnen de ouderenzorg zijn we als PlatformVmZ redelijk uniek. Veel partijen noemen zich in de zorg platform. Daar wordt meestal mee bedoeld dat men met andere partijen (gebruikers) een vorm van samenwerking kent. Platformtechnologie

Ondernemer in de zorg

Belang van ondernemend handelen In de zorg wordt steeds meer ondernemend handelen verwacht. Er is behoefte aan innovatieve concepten die leiden tot kwaliteitsverbetering, kostenverhoging en versterking van de positie van cliënten. Ondernemerschap wordt

Datagedreven organiseren

Organisaties hebben als doel waarde te creëren voor cliënten. Dat betekent dat de missie, visie en strategie moeten leiden tot resultaten waar cliënten de waarde van ervaren. Management is dan het omzetten van middelen in toegevoegde waarde voor de klant

De kracht van decentralisatie in de zorg

Voordeel van decentralisatie De afgelopen decennia is vooral gekeken hoe je besluitvorming kunt centraliseren. Dit vooral vanuit het oogpunt van doelmatigheidsverbetering. In de zorg zie je het bij zorginstellingen, zorgverzekeraars, toezichthouders

Wat betekent technologische versnelling voor de zorg?

Zien we de technologische versnelling? Zonder veel commentaar te verwachten kun je stellen dat er sprake is van een technologische versnelling. Het eigenaardige is echter dat die versnelling op zich niet waargenomen hoeft te worden. Omdat ze niet herkend

Zelfstandigheid van zzp’ers in de zorg: einde van het Uniforce concept?

Uniforce Professionals, een ondernemersvorm waarbij zelfstandige professionals via een ‘Declarabele Uren B.V.' werken en hun opdrachtgevers vrijwaren, is haar vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst definitief kwijt. Hoe beïnvloedt dat de zelfstandigheid

Start-ups in de zorg

Binnen de zorg zijn steeds meer start-ups die zich bezig houden met nieuwe technologie voor de zorg. Wij hebben zelf het PlatformVmZ ontwikkeld, dat zzp ‘ers in de zorg ondersteund bij hun werkproces, hun juridische positie en hun administratieve afhandeling

De positie van zzp‘ers op de zorg arbeidsmarkt  

Externe inhuur Uit een recent verschenen Jaarverslagenanalyse van 477 VVT-instellingen (Intrakoop, Jaarverslagenanalyse VVT 2018, juli 2019) blijkt dat binnen Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT-sector) de kosten voor inhuur van externe krachten

Hoe word ik zzp'er?

Waarom zzp 'er? Veel mensen dromen ervan om zzp'er te worden. Zelf iets opbouwen, eigen keuzes nemen, en vooral: zelfstandig zijn en eigen baas zijn. Als je kiest om als zzp‘er te werken heeft dit een aantal (mogelijke) voordelen: Hoger tarief, fiscale

Hoe kom je tot regelruimte in organisaties?

Waardoor wordt regelruimte ingeperkt? Over veel organisaties in het publieke domein wordt gezegd dat sprake is van systeemverdichting: er is een proces gaande van voortdurende nieuwe regelgeving onder meer veroorzaakt doordat de betrokken organisatie

Als je toch wilt overleggen, waarom richt je je niet op het ontwikkelen van nieuwe ideeën?

Hoe zorg ik voor nieuwe ideeën? We overleggen (heel) veel. We klagen er ook heel veel over. Toch hoor ik weinig hoe je overleg gebruikt om tot nieuwe ideeën te komen. Bryan (2007): naarmate organisaties steeds meer afhankelijk worden van denkkracht en

Robuust adaptieve systemen weren zwarte zwanen

‘het is veel verstandiger risico’s te nemen die je kunt meten, dan de risico’s die je neemt te meten’(Taleb,2010,93) Complexe systemen produceren "zwarte zwanen" Complexe systemen bestaan uit interdependente relaties en non-lineaire reacties. Iets kleins

Samenwerken is makkelijk, maar waarom willen we elkaar niet begrijpen?

Hoeveel werkelijkheden zijn er? Hoe komt het dat onze werkelijkheid voor iedereen verschillend is: kijk naar het verschil tussen kosmopolitische en populistische ideeën. Beide zien een EU met veel vraagstukken. So far so good. Maar dan: daar moeten we

De juiste werkomgeving kan persoonlijke stagnatie voorkomen

Veel organisaties in het publieke domein zijn in een voortdurende staat van reorganisaties: ICT; schaalvergroting/schaalverkleining; bezuinigingen; zelfsturing; kwaliteitseisen. Voor professionals leidt dit regelmatig tot gevoelens van vermoeidheid

Omgaan met variëteit binnen zorgorganisaties

Iedere organisatie staat voor het vraagstuk hoe met variëteit om te gaan. In de 21e eeuw (door digitalisering, sociale media, globalisering en bijvoorbeeld ook een toenemend belang van emoties in onze acties, neemt dit vraagstuk alleen maar toe. Hoe

Verandermanagement in de zorg

Waarom is effectief verandermanagement in de zorg lastig? Het zorgsysteem is gekenmerkt door hoge mate van complexiteit (veel interactie tussen professionele domeinen, tussen management en professionals, tussen binnenwereld en buitenwereld (politiek

De digitale zorgomgeving: eigen initiatief en professionalisering.

Trendwatcher Adkiedj Bakas legt in ‘Ziel in de zorg. Hoe technologische revoluties en nieuw burgerschap leiden tot een vernieuwde zorgbranche’.(Bakas books, 2017) een aantal toekomstige ontwikkelingen uit. We doen meer zelf In lijn met ontwikkeling van

Wat werkt eigenlijk wel/niet bij verandermanagement?

Managementconcepten hebben de neiging veel te beloven, maar verwachtingen niet voldoende waar te maken. Verandermanagement gaat over de managementinterventies die effect zouden moeten hebben. Er is een veelheid aan terminologie: wat werkt dan eigenlijk

Hybride arbeidsmarkt: hoe gaan we om met flexibilisering?

Flexibilisering leidt steeds meer tot een hybride arbeidsmarkt De Nederlandse arbeidsmarkt ontwikkelt zich steeds meer naar een gedifferentieerde (hybride) opzet. Dit betekent dat naast mensen in loondienst, inmiddels 800.000 werknemersbanen bij uitzendbureaus

Het belang van netwerkstructuren voor innovatie

Netwerkeffect: "Wij zijn met wie we zijn verbonden". In zijn boek ‘The seventh sense’ geeft Ramo (2016) aan, dat verbinding de aard van een object verandert. Wij zijn met wie we zijn verbonden. Het zevende zintuig gaat om het vermogen om naar ieder object

Consequenties platformtechnologie voor organisatieprincipes

Leefwereld versus systeemwereld Organisaties bevinden zich in een veranderende omgeving. De vraag is dan welke interventies geschikt zijn om de vitaliteit van organisaties te doen toenemen. In de huidige opvattingen over de inrichting van publieke organisaties

De mens centraal: Isoleer het probleem en pak het gericht aan.

Als filosoof probeer je al denkend en beschouwend datgene dat we nog niet begrijpen te verhelderen. Het gaat hierbij niet perse om het vinden van DE waarheid, maar om de tocht naar waarheidsvinding. Herman de Neef is existentiefilosoof en zet zich in

BTW-herziening op kostbare diensten per 1 januari 2018

Regels voor BTW-herziening straks ook voor kostbare diensten De Wet op de omzetbelasting 1968 kent momenteel een systeem, waarbinnen de in aftrek gebrachte btw op goederen, waarover voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting pleegt te worden

Wat doe je nog zelf als leidinggevende en wanneer verwijs je door?

Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? Wanneer het verzuim medisch is, dan moet je medewerker naar de bedrijfsarts. Maar wat nou als het psychisch is, wat doe je dan nog zelf en wanneer verwijs je door? Dit hangt af van de oorzaken van de psychische

Psychische klachten bespreekbaar maken bij je medewerker

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent (veel 'vage klachten', hoofdpijn, spierpijn, concentratie vermindering, het overzicht verliezen, sneller prikkelbaar

Twee antwoorden die elke leidinggevende moet kennen

1. ......maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk

Tools voor leidinggevende om met psychische klachten om te gaan

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende

Oorzaken van stress aanpakken

De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3

Hoe ontstaan psychische klachten?

Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornis . Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met

Wat zijn psychische klachten op de werkvloer?

Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk Klachten: hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn

Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers

Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar

10 acties voor je medewerkers om weer in de gezonde flow te komen

In het vorige artikel beschreef ik 10 tips om snel overspannen te worden. Als je overwerkt of overspannen bent wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om hier snel uit te komen. Dit zijn 10 acties om weer in de gezonde flow te raken! Plan je agenda

10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden

10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden Vandaag ga ik wat anders doen. Ik geef je 10 acties om zo snel mogelijk overspannen te raken! Wil jij graag overspannen raken? Doe dan vooral de volgende acties. 10 acties om snel overspannen

5 tips om je medewerker te helpen van stressklachten af te komen

Wil jij je medewerker helpen om snel van stress en stressklachten af komen? 5 tips om op een simpele manier met stressklachten aan de slag te gaan: Tip 1: Plan je agenda rustig . Dit is natuurlijk wel erg voor de hand liggend, maar wel een tip die sinds

Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten?

Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten? Wanneer je medewerkers minder gemotiveerd raken, zul je dat gaan merken op de werkvloer. Voor je medewerkers is het van belang dat ze prettig werk hebben. Maar hoe ziet prettig werk er

Organisatiespeed ontwikkelen, dat kan toch iedereen?

Ik krijg leuke feedback op de blog en het ebook “ Ontwikkel organisatiespeed en blaas je concurrent weg ”. Eentje springt eruit: “Wel een beetje simpel: je medewerkers”. En dat klopt natuurlijk. Want: Je schoont je pc op, en hup doet ie precies en sneller

Hoe houd je werk en privé gescheiden? Probleem Verwijs schema

Veel leidinggevenden vertellen mij dat ze het lastig vinden als medewerkers het werk en privé niet goed gescheiden kunnen houden. Vooral lastig wordt het als de privé problemen op de werkvloer worden gedeeld en andere collega's gaan zich er mee bemoeien

Waarom jij geen Brandweerwagen koopt, en je toch geen zorgen hebt

Brand! Het vernietigende vuur grijpt om zich heen. Je voelt de verschroeiende hitte. Gelukkig heeft de buurman direct de Brandweer gebeld. De garage is niet helemaal meer te redden. Het huis zal geen gevaar lopen. Peinzend overzie je de rokerige situatie

Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil?

Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil ? In de volksmond worden stress, overspannenheid en burn-out nogal eens door elkaar gehaald. Wanneer er te veel stress is, krijg je eerst spanningsklachten. Wanneer je die niet oplost ga je langzaam

Weer iemand met stress!

De meeste mensen die bij mij op spreekuur komen hebben last van stressgerelateerde klachten. Daarom wil ik vandaag inzoomen op stress: wat doet dit met je medewerker en wat deze zou kunnen doen om hier van af te komen? Wanneer je gestrest bent zul je

Ziekte? Nee verlof! De verschillende soorten van verlof.

"Ik kan niet op mijn werk verschijnen, want er is thuis een waterleiding geknapt en ik moet wachten op de installateur! Ik verwacht dat ik er pas vanmiddag ben." Wat nu als je medewerker al zijn verlof uren al had opgemaakt en ’s ochtends belt dat hij

Imago management, noodzaak voor elke stafafdeling

Imago gaat over beeldvorming. Die beeldvorming bepaalt de verwachtingen die men van de ander heeft. In reclame en politiek kun je zien welke invloed imago heeft op ons koop-of stemgedrag. Klanten kennen producten of diensten een bepaalde kwaliteit en

Wat kan ik doen om mijn medewerker met psychische klachten te helpen?

Wat je kunt doen? Maak tijd vrij om met hem of haar te praten. En dan? Geef aandacht of ga zitten om te luisteren. Er geeft niets zoveel steun dan het gevoel dat iemand naar je luistert en je begrijpt. Op youtube staat een prachtig filmpje wat als ondertitel

Waarom balans in energie jou helpt om niet ziek te worden

Met een glimlach hoor ik mijn paard Seno snuiven. Hij wil vooruit. Het is 25 graden. Een strakblauwe hemel en windstil. De laatste zonnestralen strijken over de boomtoppen. De avond neemt langzaam over. Seno's energie (en die geurige natuur) verleidt

Hoe bouw je een goede re-integratie op?

Wanneer je medewerker is uitgevallen wil je dat hij of zij vlot en goed re-integreert. Je hebt er niets aan wanneer iemand, nadat hij is uitgevallen, drie weken werkt en vervolgens opnieuw uitvalt. Daarom kun je beter wat rustiger, maar gestaag, opbouwen

Hoe ziet jouw organisatie uit in 2020 - toch zeker messcherp?

Messcherp. Met 1 doel: scoren en winnen. 1 hoofdteam 11 basisplaatsen 1 hoofdtrainer met staf. Gretige reservespelers die azen op die basisplaats Speel je goed? Contractverlenging. Speel je niet goed? Krijg je De Boer in je nek. Teamoptimalisatie is

Draaglast en draagkracht bij medewerkers

Hoe kan mijn medewerker met stressklachten aan het werk gaan ? Herstel de balans in de draaglast en draagkracht bij medewerkers! Vaak leg ik het aan mijn cliënten als volgt uit: Wanneer er te veel stress in je leven is, ga je merken dat je langzaam het

Hoe jouw baas iedere dag je werk tot een hel maakt, zelfs al geef je 110%

“Waar zijn de projectresultaten” “Heb je die klanten al nagebeld?” “Zijn de 5 offertes dit weekend verstuurd?” Met een blik vol onverschilligheid krijg ik de volgende lading werk toegegooid. Het is maandagochtend, 0800h. Koffie heb ik nog niet geroken

De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je zeker moet vragen en wat vooral niet.

De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je moet vragen en wat niet. Je medewerker meldt zich ziek. Te vaak hoor ik: “hé wat vervelend voor je, bel je me wanneer je weer beter bent?” Niks mis mee om begrip te tonen, maar zo maak je het wel erg makkelijk

Word je gepest op werk?

De school als hel Dat is Bint, 1934. (Voor de niet-literatuurvasten onder ons: Bint is een roman van F. Bordewijk, waarin leraar Bint zijn school met stalen tucht leidt.) Een school met een streng systeem om leerlingen te laten gehoorzamen. De geur van

Het spel van je ziek melden

Het spel van je ziek melden. Je medewerker is ziek! Verkouden, grieperig, snotterig, hoofdpijn en andere veel voorkomende vage klachten. En jawel het is niet de eerste keer dit jaar. Je wordt gebeld door je medewerker: “ ik kan niet komen vandaag, ik

Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts mag dit advies negeren?

Ik ben het niet eens met het advies van onze bedrijfsarts! En nu? Geen probleem. Je kunt, wanneer je goede redenen hebt, in overleg met je medewerker afwijken van het advies van de bedrijfsarts. Het is namelijk een advies! Maar pas op, als je dit doet

Hoe ontwikkel je organisatiespeed - en blaas je je concurrent weg?

Tuurlijk mag het niet. Jij weet het, ik weet het. Maar ja, de kick, hè? De A6 is leeg. Ik druk het gaspedaal dieper in. 225 km/uur. De bomen schieten voorbij. Met een grijns ga ik nóg wat harder. The need for speed. Organisaties hebben dat ook . Wat

Wat kan het paard je leren over zeurende klanten?

Woensdagochtend. Shit. Niet dat je weer om 7 uur op moet, maar die zeurende klanten. Elly wordt er moedeloos van. Ze is interieurdesigner. Bij een nieuwe opdracht begint ze met lood in de schoenen. Alle energie en creativiteit verdwijnen als donderslag

Hoe ik een organisatie graag zie

Daar kan ik heel kort over zijn: Star Trek Enterprise. Roddenberry bedacht een utopische toekomstwereld, waarin een verenigde Aarde de meeste moderne wereldproblemen heeft opgelost: vervuiling, honger, armoede en conflicten tussen mensen onderling behoren

Mijn personeel doet niet wat er moet gebeuren

“We wensen u veel personeel!” “Net nu op het drukste moment meldt mijn enige medewerker zich zomaar ff ziek; dat kost mij omzet.” “Waarom begrijpen ze niet dat ze de omgeving bij de klant schoon moeten achterlaten, dat hoort bij klantvriendelijkheid”

Hoe hangen kritisch denken en drijfveren samen?

Het bruist van de berichten over ontwikkelingen, nieuwe concepten, producten en dienstverlening. Het ene bericht is nog amper bij u beland, u denkt beslist na over wat de impact of het voordeel voor uw organisatie kan zijn, of het volgende item dient

De actuele organisatievorm

Ik kwam een tweet tegen van Mandy Dikkerboom over duurzame organisatieverandering: 5 keuzes voor duurzame organisatieverandering https://t.co/KPSTz5FmqN — Mandy Dikkerboom (@dehrfactor) 23 juli 2015 In deze tweet wordt verwezen naar een blog dat is geschreven

Basisvertrouwen de pijler in samenwerkingen

Waarom vertrouwen? President Reagan van de USA (’84-’87) had zijn motto: ” Trust, but verify!”. Prof. P.P. Groenewegen schreef in 2007 al dat vertrouwen de smeerolie in een goed functionerende zorg is. Op een OK (operatiekamer) is het hebben van wederzijds

Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door?

Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door? En naar wie? W at je zelf kan doen als leidinggevende hangt af van de oorzaken van de psychische klachten . Ligt de oorzaak voornamelijk op het werk ? Dat is mooi

2 standaard antwoorden die elke leidinggevende moet kennen!

1. ...maar mijn huisarts zegt dat ik het 14 dagen rustig aan moet doen! Of nog erger: van de huisarts moet ik 14 dagen thuis blijven. Tja wat zeg je dan? Ga je als leidinggevende tegen een advies van een huisarts in? Niet verstandig want je zet gelijk

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan?

Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan? Wanneer één van je medewerkers last heeft van psychische klachten, dan wil je natuurlijk weten wat je kunt doen om je medewerker weer in de gezonde flow te krijgen. De volgende

Hoe voer je een werkgesprek met jouw medewerkers?

Veel leidinggevenden voeren gesprekken met hun medewerkers ‘uit de losse pols’. Misschien jij ook wel? Tijdens het werkgesprek wordt de voortgang van het werk van jouw medewerker aan de orde gesteld. En daarmee ligt vrijblijvendheid op de loer. Soms

Vergroot de zelfstandigheid van jouw medewerker

Herken je deze situatie? Je bent eindelijk eens aan de slag met het schrijven van een belangrijk rapport. Je bent goed op dreef! Dan verschijnt er plotseling een hoofd om de deur. Het is een medewerker: “Mag ik je eventjes storen?”. Vanzelfsprekend antwoord

Comfortzone en spicy stuff

“Blijf toch lekker in je comfortzone!” is de overtuigende stellingname van Richard Engelfriet in zijn opiniestuk op Nuzakelijk.nl . En ja, de extreme situaties die hij noemt nodigen niet echt uit om de grenzen van je comfortzone op te zoeken en zijn

De oorzaken van stress aanpakken

De oorzaken van s tress aanpakken. Om van stress en stress klachten af te komen, is het handig om te bekijken waar de klachten vandaan komen. Dus wat zijn de oorzaken van stress? In de gesprekken die ik heb met gestreste mensen, kijk ik altijd naar 3

Breng jouw organisatie ook in topconditie

Goede teams zijn niet alleen goed omdat ze een keertje leuk hebben gespeeld, ze zijn goed omdat ze goed willen zijn. Ze zijn fysiek en mentaal in topconditie en gaan voor het hoogst haalbare resultaat. Maandag 23 juni zagen we het Nederlands elftal met

Waardoor ontstaan psychische klachten?

Psychische klachten kunnen door meerdere factoren ontstaan. Formeel zijn psychische klachten het gevolg van een psychiatrische stoornis . Gelukkig hebben niet veel medewerkers hier last van. In de praktijk heb je als leidinggevende vaker te maken met

Wat zijn psychische klachten?

Wat zijn psychische klachten? Als je kijkt naar de definitie van psychische klachten, dan zegt Van Dale: Psychisch: geestelijk, niet lichamelijk klachten: Hoorbare uitingen van droefheid of pijn. Dus een geestelijke hoorbare uiting van droefheid of pijn

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?

Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers? Dit is ongeveer de meest gestelde vraag die ik als bedrijfsmaatschappelijk werker krijg. Als je weet hoe je psychische klachten kan voorkomen, scheelt je dat de helft in je ziekmeldingen! Maar

Help, ik geef leiding!

Bij leiding geven gaat het om het boeken van resultaten. En als leidinggevende doe je dat samen. Bij leiding geven staat de medewerker centraal die aan jouw zorgen is toevertrouwd. Het komt er maar net op aan hoe jij hem of haar aanstuurt en begeleid

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten?

Hoe ga je als leidinggevende in gesprek met medewerkers met psychische klachten? Wanneer je psychische klachten bij je medewerkers herkent is het belangrijk dat je het gesprek aan gaat. Actie is hierbij altijd beter dan afwachten! Hoe sneller je als

Hoe herken ik psychische klachten op de werkvloer?

Van veel leidinggevenden krijg ik vaak de volgende vraag: "Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers?" In het vorige artikel schreef ik over wat je als leidinggevende kunt doen met psychische klachten en nu wil ik vooral

Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten?

Wat kun je doen wanneer één van je medewerkers zich ziek meldt vanwege psychische klachten ? Uit een onderzoek van vorig jaar bleek dat 50 % van de mensen die in de zorgsector uitvallen, uitvallen op basis van stress gerelateerde (psychische) klachten

Het mentale aspect van het ondernemerschap is sterk onderbelicht.

Er wordt ontzettend veel geschreven over het opstarten van ondernemingen , ondernemingsplannen , marketing , over hoe teamwork moet worden bevorderd, etc., maar over het misschien wel moeilijkste aspect van het ondernemerschap, het mentale, is niet veel

Hoeveel kost stress uw bedrijf?

De ziektekosten die terug te voeren zijn op stressaandoeningen zijn de laatste jaren enorm toegenomen. In een aantal beroepen is wel 60% van het ziekteverzuim te wijten aan dit fenomeen! Naast deze direct aanwijsbare kosten, zijn er ook nog de versluierde

Spaar tijd en geld met het 80/20 principe

Pareto Het 80/20 principe, ook wel genoemd het Paretoprincipe naar de gelijknamige econoom uit de 19e eeuw, gaat ervan uit dat 20% van de oorzaken in de regel 80% van de resultaten oplevert. Pareto struikelde toevallig over deze relatie tijdens een onderzoek

© Multiraedt 2019