Blog Archief

De digitale zorgomgeving: eigen initiatief en professionalisering.

Trendwatcher Adkiedj Bakas legt in ‘Ziel in de zorg. Hoe technologische revoluties en nieuw burgerschap leiden tot een vernieuwde zorgbranche’.(Bakas books, 2017) een aantal toekomstige ontwikkelingen uit. We doen meer zelf In lijn met ontwikkeling van

Wat werkt eigenlijk wel/niet bij verandermanagement?

Managementconcepten hebben de neiging veel te beloven, maar verwachtingen niet voldoende waar te maken. Verandermanagement gaat over de managementinterventies die effect zouden moeten hebben. Er is een veelheid aan terminologie: wat werkt dan eigenlijk

Hybride arbeidsmarkt: hoe gaan we om met flexibilisering?

Flexibilisering leidt steeds meer tot een hybride arbeidsmarkt De Nederlandse arbeidsmarkt ontwikkelt zich steeds meer naar een gedifferentieerde (hybride) opzet. Dit betekent dat naast mensen in loondienst, inmiddels 800.000 werknemersbanen bij uitzendbureaus

Het belang van netwerkstructuren voor innovatie

Netwerkeffect: "Wij zijn met wie we zijn verbonden". In zijn boek ‘The seventh sense’ geeft Ramo (2016) aan, dat verbinding de aard van een object verandert. Wij zijn met wie we zijn verbonden. Het zevende zintuig gaat om het vermogen om naar ieder object

Consequenties platformtechnologie voor organisatieprincipes

Leefwereld versus systeemwereld Organisaties bevinden zich in een veranderende omgeving. De vraag is dan welke interventies geschikt zijn om de vitaliteit van organisaties te doen toenemen. In de huidige opvattingen over de inrichting van publieke organisaties

Het eigen belang van de manager

Managers doen regelmatig dingen die helemaal niet gericht zijn op het zo goed mogelijk functioneren van hun organisatie. Dat is merkwaardig, want daarvoor zijn ze juist aangesteld. Maar waarom maken ze dan keuzes die slechts de korte termijn lijken te

Hoe krijg je meer plezier in je werk?

Uitdagingen hebben, klantgericht samenwerken, iets zinvols bijdragen, iets doen wat je belangrijk vindt, je talenten inzetten, aansluiten bij jouw motivatiebronnen. Belangrijke ingrediënten om met plezier te werken. Maar de invulling is voor iedereen

Het belang van creativiteit.. spelen maakt ons beter in ons werk.

Onderzoek naar spelen. Over spelen in het algemeen. Over ravotten, touwtje springen en muziek maken. Over Spelen en het Brein. De Amerikaan Stuart Brown heeft 40 jaar onderzoek gedaan naar spelen. Blijkbaar was het de moeite waard. Hij bestudeerde spel

CONTEXT INTEGRITEIT EN BEKWAMEN IN INTEGER GEDRAG

Organisaties en personen bereiken met regelmaat de media omdat er geen sprake is of lijkt te zijn van onbesproken gedrag. Het aantal voorbeelden is legio, maar ieder weet gelijk kritische vragen ten aanzien van gedrag te stellen wanneer een CEO of politicus

Werkgeluk.....HR managers; opgelet…..!

Stralende deelnemers... Zie je die stralende gezichten? Deelnemers die zich weer kind voelen, zich helemaal geven in het spel. Zorgenloos samenspelen. Samenwerken. Fijn samenwerken. Lukt dat ook in de dagelijkse routine? Zou je willen dat jouw teams

Play at work… hoe dan?

Onaangekondigd contact Deze blog gaat over mijn project 'play at work, work at play '. Maar eerst dit: Afgelopen week werd ik door een aantal bedrijven benaderd die mij als klant wilden. Een business coach, een fotograaf, een autobedrijf. Dat is opmerkelijk

De impact van je gewoonten als ondernemer op het resultaat van je onderneming

Wat heeft het meeste impact op het resultaat van jouw onderneming? Het zal je verbazen, maar mijn antwoord is: je gewoonten als ondernemer . Welke gewoonten zijn belangrijk voor jou als ondernemer om je winst aanzienlijk te vergroten? Wat is een gewoonte?

Hoe neem je de regie in eigen handen als je de leiding bent kwijt geraakt?

De belangrijkste stap voor jou als ondernemer/leidinggevende is om te erkennen dat je de regie bent kwijtgeraakt. Vaak gaat dat ongemerkt. Maar hoe weet je eigenlijk dat je de leiding bent kwijtgeraakt? Pas als je erkent dat je de leiding gedeeltelijk

Public speaker: de beste manier om mijn boodschap te verkondigen.

Je missie is helder, je passie is je leidraad. Maar hoe maak je het bekend? Welke manier past het best bij jou? Hoe bereik je zoveel mogelijk mensen? Jij weet wel wat je wilt, maar waarom zouden anderen naar je luisteren? Het was ook mijn struggle. Hier

Wil je als ondernemer meer rendement? Bedenk een winnende strategie.

Heb jij een winnende strategie? Veel ondernemingen hebben geen strategie, omdat zij niet goed weten wat het inhoudt, zich niet realiseren wat de voordelen zijn en niet weten hoe je het proces inricht om een winnende strategie te bedenken. Als je wel

Kijken in de ziel van een ondernemer

Heb je momenten dat je je ’s avonds afvraagt: Waar doe je het allemaal voor? Hard werken, weinig waardering, veel zorgen, veel brandjes blussen, relatief weinig beloning, druk, druk, druk. Dat je in een vicieuze cirkel terecht gekomen bent, waar je niet

Realiseer een aanzienlijke rendementsverbetering in 2018

Hoe gezond en vitaal is jouw onderneming? Lastige vraag om te beantwoorden, want waar heb je het over? Het rendement van je onderneming is een graadmeter. Wil je jouw rendement verbeteren? Begin dan met de rendementsverbeteraar . Zeker ook als je voelt

Geluk: niet praten maar doen!

Werk en geluk Het lijkt een trend, maar er zit meer achter. Geluk als trefwoord. De gelukscoaches rukken op. Er komt aandacht voor werkgeluk. Bedrijven en gemeentes zetten erop in. De gemeente Schagen bestuurt op geluk. Er wordt beleid op gemaakt. En

Bestaat er wel een keuze tussen Vertrouwen of Controle?

De leus ‘Vertrouwen is goed, controle is beter’ is al lang bekend. Tegenwoordig hoor je steeds vaker de leus: ‘Controle is goed, Vertrouwen is beter’. Vooral de laatste paar jaar is er een sterk toenemende vraag om meer vertrouwen en minder (of geen)

Samenwerken; waarom is dat zo moeilijk?

afbeelding met dank aan http://thegoldguys.blogspot.com/ Wat blijkt samenwerken toch moeilijk te zijn. Samenwerken met je collega’s, samenwerken met je manager of juist als manager met je medewerkers. Er gaat zo veel net niet goed, er zijn zo veel irritaties

Verbinding, vertrouwen….maar hoe dan?

Mensen zijn het goud van iedere organisatie. Winst, sfeer, uitstraling, vertrouwen, klantbeleving, verloop en verzuim….het heeft te maken met hoe mensen zich voelen op het werk. Het succes van ieder bedrijf hangt ervan af. Op het eerste gezicht lijkt

Manager: je medewerkers willen je kunnen vertrouwen! Maar besef jij dat eigenlijk wel?

Vertrouwen is een belangrijk vraagstuk voor managers. De meeste managers vragen zich af of zij hun medewerkers wel willen of kunnen vertrouwen en zo ja, in hoeverre. Dit heeft in de eerste plaats te maken met vakmanschap en niet zo zeer met menselijke

Beter functioneren door PROF waarden in te zetten.

Werken in een team heeft zo zijn uitdagingen. Iedereen die deelt uitmaakt van een team weet dit. Soms duurt het even voordat je de 'onderstroom' ervaart…..de niet hardop uitgesproken vooroordelen, het 'per ongeluk' laten vallen van een onaardige opmerking

Verandering zonder enthousiasme…een heilloze weg.

Het was op een festival. Ik zag een vrouw langslopen, en meteen wist ik weer wie zij was; de moeder van een fluitleerling van 12 jaar geleden. Een kort sprintje, en ik klopte haar op de schouder. 'Hee wat leuk om je te zien, hoe gaat het?' Ze wist niet

Hoe zet je muziek in om interne samenwerking en cohesie te stimuleren?

“Boomwhacken? Daar had niemand van gehoord of ervaring mee.. het was spannend en even afwachten. Maar wat was het leuk, iets actiefs en dat met zoveel personen! Wij vonden het een hele bijzondere ervaring, erg leuk en ook belangrijk: gelachen..! maar

Valse start - De frustratie van een bedrijfsvisie

Het creëren van een bedrijfsvisie en de daarbij behorende strategie, wordt weliswaar door velen gezien als onderdeel van executive leiderschap, toch bestaat er vaak de misvatting dat een eenmaal gelanceerde visie op zichzelf staand, tot allerlei resultaten

Gedrag op de werkplek en verantwoordelijkheid nemen.

Gedrag op de werkplek en verantwoordelijkheid nemen. Overal waar mensen samenwerken zie je het; de omgang, het intermenselijk contact waarvan je zou denken dat het natuurlijk en probleemloos gaat, is niet altijd even prettig. Het verbaast me altijd weer

Stel eens een Chief Improvement Officer aan

Chief Improvement Officer Bijna alle bedrijven hebben inmiddels een CIO, Chief Information Officer in dienst en dat is goed. Hiermee geven bedrijven aan, dat IT serieus op de agenda staat en dat zij niet meer zonder IT kunnen. Of een CIO werkelijk een

Verandermanagement: Vaarwel Verkooptijgers, Ego-managers en Supernerds

Verandermanagement; geen optie, maar noodzaak! FD schetst dat banken niet zitten te wachten op verkooptijgers. Banken willen steeds meer sturen op klantbelang en minder op verkooptargets en KPI’s (FD 18 okt 2016). De toekomst van banken is ook niet rooskleurig

Manager, hoe staat het met je zelfkennis?

Hoe goed is je zelfkennis? Jij denkt als manager best van toegevoegde waarde te zijn en je denkt het eigenlijk ook best goed te doen. Maar er is juist de laatste jaren veel kritiek op managers, ze zouden eigenlijk wel weg kunnen, overbodig zijn dus

Staat de professional wel echt centraal?

Andere manieren van organiseren, waarbij de professional centraal staat, staan sterk in de aandacht. Maar gebeurt er op dat terrein ook veel, of wordt er vooral over gesproken? Er zijn ernstige signalen dat in werkelijkheid de beweging juist de andere

Is fouten maken tegenwoordig echt verboden?

We hebben met elkaar in de afgelopen jaren een situatie gecreëerd waarbij we vinden dat fouten niet meer mogen. Er mag niets meer mis gaan, want we denken dat dit niet meer nodig is. Als er iets fout gaat, begint de zoektocht naar de schuldige onmiddellijk

Operate Without A Leader leads to Missing-A-Leader-Syndrome

Professional Scrum Master Bij het recent volgen van de training Professional Scrum Master werd ik weer eens flink aan het denken gezet over het thema ‘leiderschap’. Volgens de overigens zeer bekwame trainer, maakt een goede Scrum Master zichzelf binnen

Zie IT Service Management implementeren als ‘leren’

Implementatie van IT Service Management is hoe je ook went of keert een organisatieverandering, die een niet te onderschatten impact heeft op gedrag en houding van alle medewerkers in een organisatie. Niet alleen de IT- organisatie maar ook de business

Leiderschap bij veranderingen

Waarom mislukken die veranderingen zo vaak? Veel veranderingen binnen organisaties zijn makkelijk. Verhuizen van de ene werkplek naar de andere. Werken in verschillende teamsamenstellingen. We zijn eraan gewend. Maar verandering van cultuur van een organisatie

Verantwoordelijkheid, een krachtig organisatiehulpmiddel

Verantwoordelijkheid Het begrip 'verantwoordelijkheid' en zaken die daar een sterke band mee hebben komen de laatste jaren in de discussies en opvattingen over organiseren continu tegen. Toch wordt er over verantwoordelijkheid als organisatieprincipe

Persoonlijk leiderschap, wat is dat eigenlijk

“Let toch een keertje op met je reactie!”, “Denk toch eens na voor je wat doet!”, “Eerst denken, dan doen!” Dat soort teksten hebben we allemaal wel eens gehoord en soms was dat terecht. Ik heb wel eens zo impulsief gereageerd, dat ik anderen kwetste

Leiderschap in gedrag

Ken jij ze ook? Die mensen die altijd en overal hun eigen mening ventileren, ongeacht of de ander daarom gevraagd heeft? Die mensen die iedere opmerking van een ander aangrijpen om hun eigen stokpaardje te pakken en daarop te gaan rijden? De meesten

Reorganiseren: waarom blijft men het doen?

Reorganiseren leidt zelden tot de gewenste verandering In de grotere organisaties, heerst nog steeds een ‘geloof’ dat gewenste veranderingen gerealiseerd kunnen worden met een reorganisatie. Ik noem het een 'geloof' omdat het niet door feiten wordt ondersteund

Verandermanager mag best ‘vintage’ zijn

Verandering niet altijd verbetering Al jaren heb ik een voorliefde voor alles wat tegenwoordig ‘vintage’ wordt genoemd. Al voor dat het woord ‘vintage’ een hypenaam werd overigens, had ik al een meer dan gemiddelde voorliefde voor veel spullen uit de

Succes in Outsourcen? Aanpak 180 graden draaien.

Ik ontving recent een excuus brief van een overheidsinstantie. Het excuus betrof een fout die door een outsourcepartner gemaakt was. Het herinnerde me eraan hoe moeizaam outsourcen vaak verloopt. Hardnekkige misvattingen met betrekking tot de aanpak

Banken: tucht van de markt of illusie van marktwerking?

De verklaring van de bankier: “Banken zijn commerciële bedrijven. Winst maken is de hoofddoelstelling. Vanuit deze commerciële houding wordt er dan ook naar de wereld gekeken. Deze benadering zorgt er voor dat er hier en daar wel eens een bankier iets

Wilt u ook nog 'In Control' zijn?

Maar wat betekent 'In Control zijn' eigenlijk voor uw organisatie? Tegenwoordig wil iedere organisatie ‘In Control’ zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk; kan er dan niets meer fout gaan of wil je anderen geruststellen dat het bij jouw organisatie wel

Organiseren in het postindustriële tijdperk

Waarom gebruiken we in de huidige tijd nog steeds methodes en structuren die gebaseerd zijn op opvattingen die uit een heel ander tijdperk komen? Het wordt hoog tijd om onze organisaties en de manier waarop ze geleid worden, anders op te zetten, niet

Samenwerken in de bouw moet weer sexy worden

Hoe komt het toch dat teams is de bouwsector in het ene project zo slecht samen kunnen werken, terwijl het volgende project heel fijn wordt gewerkt met elkaar? En hoe kan het dat de meeste mensen in een team individueel heel slim kunnen zijn, maar als

Comfortzone en spicy stuff

“Blijf toch lekker in je comfortzone!” is de overtuigende stellingname van Richard Engelfriet in zijn opiniestuk op Nuzakelijk.nl . En ja, de extreme situaties die hij noemt nodigen niet echt uit om de grenzen van je comfortzone op te zoeken en zijn

Leiderschap is....ACTIE

Ga maar eens bij jezelf na. Ook jij bent zelf “klant”, in allerlei verschillende contexten. De klant van nu kent de feiten en cijfers. Zich oriënteren is een peulenschil en hij /zij heeft allerlei instrumenten tot zijn/haar beschikking. Maar wat niet

Breng jouw organisatie ook in topconditie

Goede teams zijn niet alleen goed omdat ze een keertje leuk hebben gespeeld, ze zijn goed omdat ze goed willen zijn. Ze zijn fysiek en mentaal in topconditie en gaan voor het hoogst haalbare resultaat. Maandag 23 juni zagen we het Nederlands elftal met

Zonder richting geen succesvolle verandering

Stel, je gaat met een reisgezelschap van 50 man op reis. Één persoon heeft te leiding. En die bewuste leider is de enige die weet waar de reis naar toe gaat. De rest weet van niets, niet waar de reis naar toe gaat, ook niet wanneer ze er zijn. Als het

Verminder de verstikkende werking van regelgeving op je organisatie

Regelgeving wordt gebruikt om ongewenst gedrag te voorkomen en gewenst gedrag te stimuleren. Vooral de financiële sector is de afgelopen jaren geconfronteerd met een sterke toename van de regelgeving. Deze toename komt voor een deel voort uit de ervaringen

Ontdek je Cultuur Code

Boeken vol zijn er geschreven over Cultuur. Er zal dus wel iets interessants aan de hand zijn met cultuur. Google geeft in 0,30 sec meer dan 119 miljoen hits. Wat is het en vooral wat kun je ermee. Is het een zoveelste hype of de heilige graal voor jou

De kracht van een dagelijkse bouwvergadering

De verbouwing van het Rijksmuseum werd in eerste instantie geraamd op 275 miljoen euro en 5 jaar looptijd maar werd uiteindelijk bijna 400 miljoen euro en duurde bijna 10 jaar. In de serie “Het nieuwe Rijksmuseum” spatte de onmacht bij de museum directeur

Veranderen: 5 goede redenen om het NU te doen

Veranderen... we weten allemaal dat het een natuurlijk verschijnsel is en vaak ook broodnodig, zowel zakelijk als privé. Maar op beide vlakken wil het nog weleens lang duren, voordat we daadwerkelijk de eerste stap zetten. Vijf goede redenen om juist

Betrokken medewerkers maken het verschil!

Fun & Profit bestaat echt! Denk je dat er een relatie is tussen medewerkers betrokkenheid en kort ziekteverzuim? Heb je je wel eens afgevraagd of betrokken mensen je bedrijf beter maken? En kwaliteit? Of wat dacht je van klant tevredenheid? Is die hoger

Resultaat en rendement van bouwprojecten: een apart fenomeen

Resultaat en rendement van meet af aan onder druk Kent u mensen in uw omgeving die in de Bouw een functie als Projectleider bekleden? Valt u iets op? Ikzelf ben vaak geneigd deze collega’s in te delen bij de Bovengemiddeld Geplaagde Lieden . Een definitie

De succesformule van de schildpad

Kort geleden keek ik een uurtje TV. Ditmaal interviewde de bekende tv-presentator een opkomende modekoning. Type model ondernemer. Jong, snel en zijn business groeit als de bliksem. Of zijn succes hem verrast? Nee hoor, hij had het zo gepland, hoe kun

Andere tijden, andere veranderaanpak! Succesvol veranderen dankzij organisatiecoaching.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd had. Deze waarheid begint langzaam maar zeker steeds meer door te dringen. Als je zaken wilt veranderen, moet je dingen dus echt anders gaan doen. Meer en meer zie ik ondernemingen met deze thematiek

Lean coaching in de bouw pakt verspilling aan

Er zijn geen slechte medewerkers, alleen slechte methodes Stel, je geeft leiding aan een groep mensen. Deze tien mensen moeten met elkaar samenwerken om iets te maken. Iedere dag komen ze naar hun werk en doen hun ding. Maar elke dag gaat er wel iets

Succesvol lean in renovatie: wat is het geheim?

Lean in de praktijk Een directeur van een middel groot bouwbedrijf vroeg me een paar weken geleden: “Kun je eens gaan kijken naar een groot renovatieproject van ons? Het loopt daar niet. Mensen werken niet samen. Ze lopen nu al twee weken achter en de

Hoe kun je organisatieproblemen snel en in één keer oplossen?

Waarom werkt mijn oplossing niet? Misschien ken je het wel. Een medewerker komt bij je met een probleem, je denkt even na en in een split second komt er iets naar boven hoe je het zelf vroeger deed. Dus je noemt jouw oplossing. De medewerker geeft echter

7 tips hoe een bouwteam moeiteloos de Crisis doorkomt

Hoe zou het komen dat sommigen bouwteams sterker worden in crisistijd, terwijl anderen juist zwakker worden? In deze tijden van crisis vragen veel ondernemers zich af hoe hun bouwproces sterker uit de crisis kan komen. Veel is er al geschreven over het

Risicomanagement is niet hetzelfde als risico’s vermijden

De bedoeling van risicomanagement is het op een rationele, weloverwogen en bewuste manier omgaan met risico’s die je als bedrijf loopt. Dit wordt gedaan door: Het risico van een (ongewenste) gebeurtenis in te schatten. Vervolgens wordt de kans op het

Hoe organisaties hun succes onbewust saboteren

Regelmatig ben ik in contact met organisaties die op zoek zijn naar assistentie om een bepaalde verbetering door te voeren. Het valt me op hoe organisaties hun succes onbewust saboteren door de aanpak die ze daarbij hanteren. Er moet een verandering

Co-creatie bij reorganisaties

Als reactie op het blog misvattingen in organisatieveranderingen kreeg ik de vraag hoe ga je om met de situatie waarin medewerkers een situatie moeten creëren die voor (een deel van) hen niet leuk is, bijvoorbeeld omdat er bezuinigd moet worden? Kun

De grootste misvatting bij organisatieveranderingen

In mijn vorige blogs heb ik beschreven waarom het noodzakelijk is dat, om te kunnen participeren in de uitvoering van een verandering, het noodzakelijk is ook betrokken te zijn geweest bij het bedenken van die verandering. Zonder eerst te denken aan

Co-creatie van veranderingen heeft blijvende positieve gevolgen.

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd waarom het noodzakelijk is organisatieveranderingen door co-creatie en co-materialisatie tot stand te laten komen. Kort samengevat: Een verandering bestaat uit het bedenken van een idee (creatie) en het uitvoeren

Co-creatie van organisatieveranderingen: positieve medewerkers en betere participatie

Ik mijn vorige blog heb ik de noodzaak van een positieve mindset besproken om succesvolle organisatieveranderingen door te kunnen voeren. Het geeft organisaties een veel betere kans goede resultaten te boeken met hun veranderprogramma’s. Met co-creatie

Positief veranderen: Organisaties veranderen gemakkelijk, natuurlijk en met plezier

Hoe vaak heeft u het al gehoord? Organisatieveranderingen mislukken in 70% van de gevallen. Of, leidinggevenden hebben moeite sturing te geven aan veranderingen. Of medewerkers lijken altijd weerstand te hebben tegen veranderingen. En zo verder. Positief

Zijn noodzakelijke veranderingen in de financiële sector wel realiseerbaar?

Echte veranderingen zijn alleen mogelijk door helemaal opnieuw te beginnen, aldus Rene Frijters, oprichter van Knab, de nieuwe bank. Als deze stelling correct is, dan valt er in de financiële sector niets anders te doen dan sluiten en opnieuw beginnen

Ondernemers steeds meer op de proef gesteld!

Moordende concurrentie en snelle veranderingen in de maatschappij maken het leven zuur van menig ondernemer. Globalisering Een ondernemer krijgt tegenwoordig heel wat op zijn bord. Kende hij nog niet zo heel lang geleden zijn naaste concurrenten van

© Multiraedt 2018